برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگسال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها + فیلم محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی مدیر عملیات حج تمتع آمار بازگشت حجاج ایرانی را تشریح کرد (۶ تیرماه ۱۴۰۳) اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد
سرخط خبرها

معاون‌اول قوه‌قضائیه: نتیجه مشکلات اقتصادی و معیشتی سرازیرشدن پرونده‌ها به قوه‌قضائیه است

  • کد خبر: ۲۳۴۹۲۶
  • ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
معاون‌اول قوه‌قضائیه: نتیجه مشکلات اقتصادی و معیشتی سرازیرشدن پرونده‌ها به قوه‌قضائیه است
معاون‌اول قوه‌قضائیه گفت: مسائل و مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی باعث بروز مشکلات می‌شود که نتیجه آن سرازیرشدن پرونده‌ها به قوه‌قضائیه است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خلیلی با بیان اینکه باید امروز با خود محاسبه کنیم چه میزان با فکر و اندیشه شهدا آشنا هستیم، اظهار کرد: باید با خود بیندیشیم چقدر با آن‌ها همراهی کردیم و هم‌اکنون در کجا ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به کجا برویم.

وی با گرامیداشت یاد شهید رئیسی، افزود: ایشان ۳۰ سال در قسمت‌های مختلف قوه‌قضائیه از جمله دادستانی، سازمان بازرسی و معاونت اول و در پایان به عنوان رئیس قوه‌قضائیه خدمت کردند و منبع خیر و برکات زیادی شدند. شهادت ایشان قلب مردم را در غمی بزرگ فروبرد.

معاون‌اول قوه‌قضائیه با تاکید بر ضرورت ادامه راه شهید رئیسی گفت: هم‌اکنون زمان انجام‌وظیفه با انتخاب نامزد اصلح رسیده تا دین خود را به نظام و انقلاب ادا کنیم و این مهم بدون حضور آحاد مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به آغاز هفته قوه‌قضائیه تاکید کرد: این هفته زمانی برای بازگوکردن اقدامات قوه‌قضائیه و اعلام برنامه‌ها و دستاورد‌های آن است.

معاون‌اول قوه‌قضائیه گفت: ملت شریف ایران می‌دانند که وظیفه دستگاه قضایی رسیدگی به شکایات و دعاوی است؛ رسیدگی به پرونده‌هایی که دستگاه قضایی هیچ نقشی در تشکیل آن‌ها ندارد. مسائل و مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی باعث بروز مشکلات می‌شود که نتیجه آن سرازیرشدن پرونده‌ها به قوه‌قضائیه است.

وی ادامه داد: پدیده افزایش یا کاهش اختلافات امری چندوجهی است که قوه‌قضائیه در بروز آن دخالتی ندارد، اما معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در مسیر کاهش پرونده‌ها گام‌های موثری برداشته است.

معاون‌اول قوه‌قضائیه تاکید کرد: در دوره جدید در دستگاه قضایی سعی شده با اطاله دادرسی به صورت منطقی و عقلانی برخورد کنیم که این موضوع منجر به کاهش ۱۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم بدوی و کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی در محاکم تجدیدنظر شده است.

وی با بیان اینکه میزان پرونده‌های معوق در سال قبل، ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: در حوزه حفظ حقوق شهروندی، حمایت از تولید و سایر مسائل اجتماعی نیز اقدامات قابل‌توجهی در طول یک سال گذشته در قوه‌قضائیه انجام شده است.

معاون‌اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه در حوزه حقوق عامه و منابع طبیعی ۲ هزار ۹۵۳ هکتار از اراضی به دولت اعاده شده است، عنوان کرد: ۳۳ هزار و ۲۵۰ مورد رفع تصرف و قلع و قمع اراضی ملی و مراتع و ۲۴۵ مورد موارد آلوده کننده محیط زیست نیز پلمب شده است؛ این موارد بخشی از اقداماتی بود که از طریق شورای حقوق بیت‌المال دستگاه قضا در سال گذشته انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در حوزه حفظ حقوق شهروندی و دفاع از آزادی‌های مشروع که مورد تاکید رهبر است، گفت: در سال قبل این مهم، یکی از کار‌های مورد حمایت و رصد جدی قوه قضاییه بود؛ لذا دستگاه قضایی خود را مکلف به حفظ حقوق مردم و برخورد جدی و قانونی با کسانی می‌داند که قانون‌شکنی و به حقوق دیگران تعرض کرده و آزادی‌های مشروع را سلب می‌کنند.

وی افزود: در حوزه حمایت از تولید، تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات ارزشمندی در طول یک سال اخیر از سوی قوه قضاییه به انجام رسیده است. دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور بیش از ۲۰ هزار مورد مرتبط با امور اقتصادی و تولیدی را بررسی کردند و در نتیجه این زحمات یک هزار و ۴۱ شرکت و یا واحد تولیدی یا به چرخه برگشته و یا از تعطیلی آنها جلوگیری شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در راستای حمایت از تولید و تحقق شعار سال همچنین، حساب‌هایی که امکان رفع مسدودی داشت به طور قانونی رفع مشکل شده و امکان تردد به خارج برای کسانیکه می‌توانند و می‌خواهند حمایت از تولید داشته باشند، فراهم شده به طوریکه بیش از ۱۰ هزار مورد اینچنینی داشتیم که مشکلات آنها با هماهنگی دستگاه قضایی حل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی با بیان اینکه دستگاه قضا علاوه بر پیگیری بستر‌ها و گلوگاه‌های فساد و با شناسایی بستر‌ها و معرفی آنها به قوه مجریه کمک کرده تا ساختار‌های نظام اقتصادی اصلاح شود، گفت: قوه قضاییه ضمن حمایت از اصلاح ساختار اقتصادی، با کسانیکه اخلال در نظام اقتصادی داشتند، برخورد سخت داشته است؛ لذا ۶۹۰ پرونده جرایم اقتصادی تشکیل شده که بخشی از آنها رسیدگی و بخش هم در حال رسیدگی هستند و با این اقدام اموال زیادی به بیت المال بازگشته است.

وی گفت: با اقدامات قوه قضاییه در مقابله با فساد ۳۲۳ همت بازگشت مالی به بیت‌المال رخ داده و همچنین ۵۸ همت معوقات بانکی توسط واحد‌های اجرایی وصول و ۴۰ همت مطالبات دولت از برخی شرکت‌ها وصول شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تلاش خدمتگزاران شما در قوه قضاییه آن است که اختلافات عادی مردم با صلح خاتمه یابد و این مهم مگر با همکاری آحاد جامعه ممکن نیست. در حال حاضر اکثر شهروندان در قالب صلح یار و اعضای شورای حل اختلاف ما را کمک می‌کنند و نرخ مصالحه به ۴۲ درصد رسیده است و در شورای حل اختلاف زندان‌ها حدود ۸۰ درصد پرونده‌ها با صلح خاتمه پیدا می‌کنند و ۴۴۳ فقره پرونده قصاص نیز با گذشت اولیای دم مختومه شده است.

وی گفت: یکی از منشا‌های اساسی ایجاد اختلاف وجود اسناد عادی در مبادلات افراد بود و این موضوع باعث تشکیل. خیلی از پرونده‌های قضایی شده است. با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این باره، «قانون الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول» تدوین و در مجمع تشخیص تصویب و ابلاغ شد؛ با اجرای دقیق این قانون شاهد ایجاد نظم خوبی در معاملات املاک خواهیم بود، سازمان اسناد در حال ایجاد زیرساخت‌ها و ملزومات آن است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->