ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در روز انتخابات (۸ تیر ۱۴۰۳) خبر جدید تأمین‌اجتماعی برای بازنشستگان | مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به‌زودی پرداخت می‌شود (۸ تیر ۱۴۰۳) زلزله نسبتاً شدیدی اردبیل را لرزاند (۸ تیر ۱۴۰۳) آیا مبتلایان به آستیگمات چشمی با لیزیک درمان می‌شوند؟ آیا تنهایی خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد؟ جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
سرخط خبرها

بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد

  • کد خبر: ۲۳۵۵۲۸
  • ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد
صدور مجوز بالک برای واردات محصولات آرایشی، امیدواری برای کاهش محصولات تقلبی و قاچاق را افزایش داد.

به گزارش شهرآرانیوز، بالاخره پس از حدود ۵ سال، یک مجوز نجات‌بخش برای بازار لوازم آرایشی – بهداشتی صادر شد، مجوز بالک برای واردات محصولات آرایشی خارجی. بالک به این معنا که محصول یک شرکت آرایشی خارجی به صورت بشکه‌ای به داخل کشور وارد و بسته‌بندی و پکیج آن در داخل کشور انجام می‌شود.

حالا امیدواری برای سروسامان دادن به بازار لوازم آرایشی بیشتر شده که متولیان آن بار‌ها تایید کرده‌اند ۸۰درصد سهم آن در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق است و سلامت مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته. امیدواری که موسی احمدزاده، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران و نایب رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان صنایع آرایشی بهداشتی و عطریات کشور هم آن را تایید و به همشهری آنلاین می‌گوید: واردات بالک در تمام دنیا مرسوم است و بهره‌وری برای ما خواهد داشت، چون برند‌هایی که تا پیش از به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند، با واردات رسمی در اختیار مردم قرار می‌گیرند که ارزش افزوده برای کشور هم به شمار می‌رود.

از ممنوعیت واردات تا صدور یک مجوز

اسفند سال ۹۷ بود که با دستور وزیر وقت صمت واردات لوازم آرایشی ممنوع شد تا هم مصرف‌کنندگان از کالای ایرانی حمایت کند و هم از خروج ارز برای تامین کالای غیرضرور جلوگیری شود. هر چند که کارشناسان حذف ناگهانی مجوز‌های وارداتی برای محصولات آرایشی را یک آسیب جدی عنوان کردند، به این دلیل که صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هنوز به رشد کافی نرسیده بود.

این وضعیت شرایط بغرنجی را رقم زد، بازاری که تا پیش از این تا حدودی قابل‌رصد بود از دسترس خارج شد و در اختیار منابع نامعلوم قرار گرفت. گزارش‌های رسمی هم نشان می‌دهد که طی یکسال اخیر ۲۰۸ هزار مورد محصول آرایشی – بهداشتی قاچاق گذشته کشف شده که ارزش ریالی آن به بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.

البته که موضوع به همین‌جا هم ختم نشد و به مرور زمان با توجه به اقبال مصرف‌کنندگان به استفاده از کالا‌های خارجی و برند‌های مختلف وهمزمان با افزایش نرخ ارز دیگر محصولات قاچاق هم به‌صرفه نبودند، بنابراین بازار محصولات آرایشی تقلبی و تولیدی زیرپله‌ای رونق گرفت، تا جایی که به تاکید متولیان این حوزه و کارشناسان، امروز آمار محصولات خارجی اصل در بازار آرایشی حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

با این رویه محصولات آرایشی و بهداشتی به دو نوع کالای قاچاق و کالای تقلبی تقسیم شدند که خود کالای قاچاق هم به دو نوع قاچاق محصولات اصلی و دیگری محصولات تقلبی تقسیم‌بندی می‌شد.

به عنوان مثال محصولات آرایشی بهداشتی با برند‌های معروف آمریکایی که در کشور پاکستان به‌صورت زیر پله‌ای تولید می‌شوند با قیمت همان برند کارخانه اصلی به فروش می‌رسد و این در حالی است که اکثر محصولات آرایشی- بهداشتی تقلبی قاچاق موجود در بازار از مبدأ کشور‌هایی مثل دبی، پاکستان و هند واردات قابل توجهی به کشور دارند.

چرا تقلبی‌ها خطرناکند؟

در تولید محصولات غیرمجاز آرایشی از مواد اولیه با گرید صنعتی در شرایط نامناسب استفاده می‌شود که برای سلامتی به‌شدت خطرناکند.

محصولاتی که در تولید آن از مواد اولیه نامعلوم و ناسالم استفاده می‌شود و برای پایین آمدن هزینه تولید حتی هر نوع ماده مشابه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر آنها حاوی فلزات سنگین هستند.

این مساله در ترکیب رژلب‌های غیرمجاز دیده می‌شود و به دلیل استفاده از رنگ صنعتی، فلزاتی از جمله سرب، آرسنیک و جیوه در این محصول آرایشی وجود خواهد داشت.

این در حالی است که چنین موادی به مرور بلعیده می‌شود و استفاده آنها در طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جدی برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. تولید محصولات چشم‌مانند ریمل و خط چشم با رنگ‌هایی از منابع نامعلوم و در شرایط نامناسب که با آلودگی میکروبی همراه است هم می‌تواند باعث عفونت چشم در مصرف‌کنندگان شود.

احمدزاده هم این مساله را تایید می‌کند و می‌گوید: محصولات خوبی در کشور تولید می‌شود، اما برخی هم متقاضی محصول خارجی هستند، همین تقاضا عرصه را برای حضور قاچاقچیان و واردات محصولات از مسیر‌های نامتعارف باز کرد. بازاری که سرعت رشد آن به شدت بالا و محصولاتش هم عمدتا فیک و تقلبی بودند.

البته او تاکید می‌کند که بدون ممنوعیت‌های وارداتی، باید تولید رقابت‌پذیر و صادرات محور در کشور تحقق پیدا کند. نباید مرز‌های کشور را بست که منجر به واردات قاچاق و ضرر برای مردم و اقتصاد کشور شود. الزام مشتری به خرید محصولات محدود یا صرفا تولید داخلی درست نیست. باید تولید ملی داشته باشیم و از آن حمایت کنیم، اما شکوفایی صنعت با بستن مرز‌ها صورت نمی‌گیرد.

حذف دام فضای مجازی

احمدزاده با اشاره به این که نسل جوان در شبکه‌های اجتماعی حضور و در معرض تبلیغات گسترده درباره کالای خارجی قرار دارد، عنوان می‌کند: آنها مردم را ترغیب به خرید می‌کند. این مساله به ویژه درباره نسل جوان بیشتر دیده می‌شود که تمایل به خرید‌های آنلاین دارند و می‌توانند در دام محصولات قاچاق یا تقلبی گرفتار شوند. کشور ما ۱۵ مرز دارد و این که با نظام تعرفه‌ای چنین ممنوعیت‌هایی برای آن در نظر می‌گیرم، این یعنی جذابیت برای قاچاقچیان. کنترل واردات رسمی مکانسیم خودش را دارد و باید کاری کرد که این جذابیت به وجود نیاید.

او تاکید می‌کند: البته این آسیب با مجوز بالک می‌تواند مدیریت شود و مصوبه آن چند روز پیش تایید شده است. با واردات برند‌های خارجی، محصول مورد تقاضا در بازار به شکل رسمی و با تاییدیه وزارت بهداشت عرضه خواهد شد و بسیاری از آسیب‌هایی که تاکنون به دلیل عرضه محصولات قاچاق و تقلبی وجود داشته است، کاهش پیدا می‌کند.

بالک ارزش افزوده دارد

احمدزاده با بیان این که واردات بالک هم برای اشتغال پایدار خوب است هم باعث رشد تولید ناخالص داخلی می‌شود، عنوان می‌کند: زمانی که بالک در کشور وجود داشته باشد، مشابه فرمولاسیون کشور مبدا، محصول پکیج می‌شود و به دست مشتری می‌رسد، شامل تمام محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات است. با صدور این مجوز، هر برندی که در خارج از کشور وجود دارد و دارای محبوبیت است، به شکل بالک وارد کشور می‌شود و در شرکت بهداشتی تحت لیسانس با پکیج داخلی به بازار عرضه می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->