شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است
سرخط خبرها

کودکانی که در دنیای مجازی قرنطینه شدند

  • کد خبر: ۲۳۵۹۳
  • ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کودکانی که در دنیای مجازی قرنطینه شدند
تکتم جاوید کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی

همه مشغول زندگی عادی و روزمره خود بودند که ناگهان با یک بیماری غافلگیر شدند. هیچ‌کس آمادگی این تغییرات را نداشت؛ هیچ‌کس به این فکر نمی‌کرد که اگر روزی مجبور شد تنها در خانه بماند چه برنامه‌ای را عملی کند. حالا روزها و هفته‌هاست که این تعطیلی شروع شده و ادامه یافته است.

از زمانی که حکم بسته‌شدن مدارس قطعی شد و دانش‌آموزان در خانه ماندند، اندک‌اندک آسیب‌های ریزودرشت این رهاشدگی بروز کرد. وزارت آموزش‌وپرورش مدتی را در سرگردانی گذراند؛ انگار این اتفاقات را باور نداشت! البته، بعد از اینکه تعطیلی طولانی‌ شد، مسئولان این وزارتخانه آهسته‌آهسته تصمیماتی گرفتند و کارهایی کردند که این سیستم کهنه، ضعیف و پر از ایرادواشکال را جانی بدهند و هوای دانش‌آموزان را داشته‌ باشند، تا به‌اصطلاح رشته‌کار از دستشان درنرود، اما هنوز هم که هنوز است، بعد از گذشت نزدیک به 50 روز از تعطیلی رسمی مدارس، نه برنامه ویژه‌ای برای آموزش داریم و نه تصمیمی قطعی برای آینده دانش‌آموزانی ازقبیل کنکوری‌ها که سرنوشت آن‌ها به‌شدت با این وضعیت گره خورده ‌است.

اما این‌طرف ماجرا دو گروه درگیرند، یک گروه والدینی که نگران وضعیت اقتصاد، اجتماع، کار و بدتر از همه ابتلا به بیماری هستند و همچنین نمی‌دانند با فرزندانی که روی دستشان مانده‌اند چه کنند. بحث از این گروه و آموزش‌وپرورش را کنار می‌گذاریم؛ موضوع اصلی ما گروه سوم، یعنی دانش‌آموزان یا همان بچه‌های عموما 6 تا 18ساله، است که این‌روزها در بلاتکلیفی محض به‌سرمی‌برند. حقیقت این است که، علی‌رغم تلاش‌های اندک و کم‌ثمر مسئولان و والدین، دانش‌آموزان در‌این‌مدت به‌حال خودشان رها شده‌اند. البته، دانش‌آموزان نخبه یا علاقه‌مند به درس و تحصیل (که البته تعدادشان بسیار اندک است) در خانه هم درس‌ومشق را فراموش نمی‌کنند. اما، از این گروه که بگذریم، می‌توانیم بگوییم دراین‌مدت اغلب دانش‌آموزان از مسیر یادگیری پرت افتاده‌اند. در‌این‌مدت، وضعیتی شبیه ایام تابستان پیش آمده است: هیچ دانش‌آموزی را سراغ دارید که در تابستان درس‌های سال قبل و بعد را مرور کند؟!

حال، سؤال این است که دانش‌آموزانی که این‌روزها درس نمی‌خوانند چه می‌کنند. پاسخ این است که نشسته‌اند پای بازی‌های رایانه‌ای و تلفن‌همراه را حتی لحظه‌ای از خودشان جدا نمی‌کنند! ازنظر والدینی که تنها یک فرزند دارند و همه هم‌وغمّشان این است که دختر یا پسرشان چیزی از مال دنیا کم نداشته ‌باشد، تلفن‌همراه داشتنِ او از واجبات است، که انصافا هم در این ایام خوب سرگرمشان کرده ‌است! بازی‌های رایانه‌ای و کارتون‌ها هم دیگر وقتی برای درس‌خواندن و فکرکردن به مدرسه نمی‌گذارد. از دیدگاه روان‌شناسی، دراین‌مدت، فرزندان به‌طور‌حتم بیشترین آسیب را از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای دیده‌اند، آسیب‌هایی روانی که در دیدن تصاویر و برنامه‌های مبتذل و خشونت‌آمیز ریشه دارند و همچنین آسیب‌هایی جسمی که از بی‌تحرکی، نشستن‌های طولانی‌مدت و درنتیجه اضافه‌وزن گریبانگیر فرزندان ما شده‌اند، کودکانی که در نبود کنترل و نظارت والدین در دنیایی سیر کرده‌اند و می‌کنند که دنیای آن‌ها نبوده و نیست. شاید والدین حالا متوجه این اثرات مخرب نشوند، اما دیریازود، وقتی همه‌چیز به روال عادی خود برگشت، خواهند دید که فرزندشان دچار افت‌تحصیلی شده، تمرکزش بر یادگیری را ازدست داده و از همه بدتر آن‌قدر به تلفن‌همراه و رایانه‌اش وابسته شده که باید همچون یک فرد معتاد ترکش داد! رفتارهایی همچون انزوا، گوشه‌گیری، اضطراب، پرخاشگری، کم‌تحملی، و رفتارهای تکانشی ناشی‌از اعتیاد به شبکه‌های مَجازیِ غیرمجاز و بازی‌های رایانه‌ای هستند. توصیه من این است که در فرصت باقی‌مانده، تاحدی‌که می‌توانید، کنترل خود بر رفتارهای فرزندتان را بیشتر کنید. یادتان هم باشد که پس از تمام‌شدن قرنطینه از یک روان‌شناس یا مشاور کودک‌ونوجوان کمک بگیرید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->