روایتی از آیین سنتی «اذن عزا» در حرم مطهر رضوی | این پرچم سیاه عزا آبروی ماست آیین اذن عزای محرم در حرم مطهر رضوی برگزار شد + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۳) حرم امام‌رضا(ع) سیاه‌پوش عزای امام‌حسین(ع) شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) + تصاویر دوخت ۸ هزار لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر امام‌رضا(ع) پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت ارتحال پدر شهید مدافع حرم پیکر پدر شهید مدافع حرم مرتضی عطایی در مشهد تشییع شد آیت‌الله علم‌الهدی رأی خود را به صندوق انداخت (۱۵ تیر ۱۴۰۳) | امام‌جمعه مشهد: مشارکت در دور دوم انتخابات، تکمیل برکت مشارکت در دور اول است + فیلم رونمایی از بسته محتوایی شعر ماه محرم ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی آغاز فرایند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حرم امام‌رضا (ع) (۱۵ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر پدر شهید مدافع حرم «مرتضی عطایی» درگذشت +زمان و مکان تشییع  دیدار صمیمی اهالی قلم با تولیت آستان قدس رضوی| هنر نویسندگی؛ امتداد دهنده سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه مشارکت در انتخابات؛ مصداق عمل منتظرانه همه آنچه باید پیش از ورود به ماه محرم بدانیم زمان ثبت‌نام اربعین اعلام شد + لینک آیت الله سیستانی دوشنبه را اول ماه محرم ۱۴۴۶ اعلام کرد برگزاری «کرسی تفسیر موضوعی قرآن کریم» در حرم امام‌رضا(ع) عزاداری هیئت‌های مذهبی سراسر کشور در "حسینیه حرم" زیارت دلیل رفاقت بود
سرخط خبرها

روایتی از آیین سنتی «اذن عزا» در حرم مطهر رضوی | این پرچم سیاه عزا آبروی ماست

  • کد خبر: ۲۳۷۷۰۳
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
روایتی از آیین سنتی «اذن عزا» در حرم مطهر رضوی | این پرچم سیاه عزا آبروی ماست
همزمان با فرارسیدن نخستین روز از ماه محرم و به رسم هر ساله، آیین باشکوه اذن عزا با حضور ۱۴۰ هیئت منتخب سراسر کشور و ۱۰ هیئت بین‌المللی در حرم مطهر رضوی برگزار شد و همزمان با پوش ضریح مطهر، بر فراز گنبد منور رضوی هم پرچم سیاه عزای امام حسین (ع) به اهتزاز درآمد.

به گزارش شهرآرانیوز، از زمانی که پرچم‌های سرخ و سیاه در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برافراشته شد، زائران فهمیدند قرار است رویداد متفاوتی برگزار شود. از حدود ساعت ۱۶، دسته‌های سوگواری ۱۴۰ هیئت منتخب سراسر کشور و ۱۰ هیئت بین المللی از ورودی‌های مختلف به صحن جمهوری آمدند، دست بر سینه گذاشتند، سلام دادند و سپس سیاهپوش در عزای سالار شهید کربلا به سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی پرداختند. یک ساعت که گذشت، صحن از جمعیت لبریز بود و از ساعت ۱۷ آیین سنتی اذن عزا در اوج شکوه همیشگی آغاز شد؛ رویدادی که اگرچه تاریخ دقیقی برای نخستین دوره آن وجود ندارد، اما حتی پیرغلامان حاضر در مراسم نیز تأکید داشتند پدران و پدربزرگ‌هایشان در آن حضور داشته‌اند.

دو طرف جایگاه از گنبد الله‌وردی‌خان و پنجره فولاد گرفته تا ورودی از طرف بست شیخ طوسی، شمعدان‌های سرخ و چلچراغ‌های سبز چیده‌اند. بر روی هرکدام «یا اباعبدالله (ع)» و «یا فاطمه الزهرا (س)» نقش بسته و تصویر این نور‌های سبز و سرخ با بوی عود و اسپند، حس‌آمیزی غریبی از یک آیین باشکوه مذهبی ایجاد می‌کند. پشت جایگاه هم با وجود یک عَلَم بزرگ با پر‌های سفید و سرخ بر آن بر عظمت این مراسم افزوده است. هرچه باشد، قرار است بیرق عزا ۶۳ روز در این بارگاه نورانی برافراشته باشد. صاحب خانه در عزای جد غریبش صاحب عزاست، مشهدی‌ها هم سیاه می‌پوشند و هیئت‌ها از سراسر کشور به حرم مطهر آمده‌اند تا برق اشک خود را به سلطان خراسان و ولی‌نعمت ایران نشان دهند.

اشک، پیام‌آور حقایق نهضت حسینی است

پس از شعرخوانی شعرایی آیینی به مناسبت فرارسیدن نخستین روز از ماه محرم، حجت الاسلام حسین ذاکر سخنران و کارشناس مذهبی پشت تریبون قرار گرفت تا از فضائل سوگواری و آداب عزاداری بگوید. وی بیان کرد: در روایت نبوی از رسول خدا (ص) نقل شده که به دخترش فاطمه زهرا (س) فرمود در آخرالزمان، مردانی می‌آیند که در عزای حسین (ع) اشک می‌ریزند چنان که مادری در سوگ فرزند خود بگرید. در ادامه روایت نیز پیامبر اکرم (ص) تأکید می‌کند که در قیامت، حضرت وارد بهشت نمی‌شود تا زمانی که گریه‌کنندگان بر حضرت سیدالشهدا (ع) را وارد بهشت کنند.

حجت‌الاسلام ذاکر تصریح کرد: هیئتی‌ها تصدیق می‌کنند که ما برای پاداش بهشت یا فرار از عذاب دوزخ بر مصیبت اباعبدالله (ع) اشک نمی‌ریزیم بلکه انگیزه اصلی، همان داغ جان‌سوزی است که از بزرگترین مصیبت کل تاریخ بر دل‌هایمان می‌نشیند. این همان داغ پرشرری است که «لا تَبْرُدُ اَبَداً» است و هرگز سرد نمی‌شود. همین غم مصیبت نیز انسان‌ساز و هدایت‌گر می‌شود و افراد را از تاریکی‌های زمان نجات می‌دهد.

به گفته وی، مسئله سوگواری در عزای امام حسین (ع) به‌عنوان نیاز روز جامعه، کاربری سرنوشت‌سازی دارد و تأثیرگذاری در ابعاد جهانی پیدا کرده به طوری که همین اشک به‌عنوان بهترین رسانه، پیام‌آور حقایق نهضت حسینی است و مراسماتی همچون رویداد عظیم شیرخوارگان حسینی، مکتب سیدالشهدا (ع) را به گوش جهانیان می‌رساند.

چراغ راه شبم، پرچم عزای شما

پس از سخنرانی، نوبت به بخش اصلی مراسم رسید. ۸ هیئت مذهبی به نمایندگی از هیئت‌های حاضر به جایگاه آمدند و پرچم بارگاه منور رضوی را برای اهتزاز در مراسمات ماه محرم و صفر از دست تولیت آستان قدس رضوی تحویل گرفتند.

حجت‌الاسلام احمد مروی به همراه رضا خوراکیان مدیر عالی حرم مطهر و امین بهنام معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در جایگاه حاضر شدند و ضمن تحویل پرچم به ۶ هیئت از استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی و دو هیئت از کشور‌های هند و پاکستان، از پیرغلامان و پیشکسوتان چند هیئت مذهبی نیز تجلیل کردند.

در بخش پایانی، همزمان با آغاز مرثیه‌سرایی حاج امیر کرمانشاهی، خادمان بر پشت‌بام حرم مطهر حاضر شدند و همزمان با پوش ضریح در روضه منوره، پرچم گنبد منور امام هشتم (ع) نیز تعویض شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->