توضیحات مقام طالبان درباره زمان آغاز و مدارک موردنیاز برای دریافت شناسنامه الکترونیکی در تهران آخرین اخبار از فصل سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم و عکس جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم
سرخط خبرها

محرم ۱۴۰۳ در افغانستان | از محدودیت‌های طالبان برای شیعیان تا احتمال حمله داعش به عزاداران حسینی

  • کد خبر: ۲۳۸۷۳۵
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹
  • ۱
محرم ۱۴۰۳ در افغانستان | از محدودیت‌های طالبان برای شیعیان تا احتمال حمله داعش به عزاداران حسینی
پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان برگزاری مراسم عزای حسینی در این کشور با حاشیه‌های بسیاری همراه شده است. طالبان برای برگزاری محرم ۱۴۰۳ محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای وضع کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده‌اند که هیات اعزامی اداره اطلاعات طالبان روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در سفر به استان غزنی این کشور از احتمال حمله داعش به مراسم عاشورا در این استان خبر داده است.

این هیات در دیدار با شورای علمای شیعه غزنی ضمن هشدار درباره این حمله گفته است که داعش از کشور‌های همسایه برای حمله به این مراسم وارد این افغانستان شده است.

محدودیت‌های بی‌سابقه‌ طالبان برای عزاداران حسینی در کابل

این درحالی است که طالبان محدودیت‌های تازه‌ای را برای برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی برای شیعیان افغانستان اعمال کرده است.

براساس دستورالعمل تازه حکومت سرپرست افغانستان که با نام «تعهدنامه» منتشر شده است، شیعیان باید برای برگزاری مراسم عزاداری خود در کابل به موارد گفته شده در این تعهدنامه عمل کنند.

در نامه طالبان که روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه به رسانه‌های محلی افغانستان درز کرد آمده است که کمیته مشترک میان طالبان و عالمان دین شیعه درباره برخی محدودیت‌ها برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم توافق کرده‌اند.

در این نامه آمده است که شهروندان شیعه مذهب افغانستان حق ندارند که شهروندان سنی مذهب را به مراسم عزاداری دعوت کنند.

در ادامه این نامه آمده است که در بخش‌هایی از شهر کابل که بیشتر ساکنان آن سنی مذهب هستند، شیعیان تنها در روز‌های ۷ تا ۱۰ محرم حق عزاداری و برگزاری مراسم از پشت در‌های بسته را دارند.

طالبان همچنین برای نصب پرچم‌ها، نوحه‌خوانی‌ها و حضور دسته جمعی یا گروهی در مراسم عزاداری نیز محدودیت وضع کرده‌اند.

طالبان در بخش دیگری از این نامه گفت‌وگوی شهروندان شیعه افغانستان با رسانه‌ها ممنوع کردند.

در این نامه تاکید کرده است که مراسم عزاداری باید بر بنیاد قوانین و اصول وضع شده از سوی طالبان برگزار شود.

طالبان تاکید کرده‌اند که مراسم عزاداری امام حسین (ع) تنها باید در تکیه‌خانه‌هایی (حسینیه) که طالبان آن را مشخص و تایید کرده باشند برگزار شود و فهرست مداحان نیز باید تعیین و از سوی طالبان تایید شده باشد.

در این نامه همچنین گفته شده است که مراسم محرم باید مطابق با قوانین نافذه طالبان برگزار شود و مراسم عزاداری باید تنها در تکیه خانه‌هایی برگزار شوند که طالبان و عالمان شیعه آن را مشخص کرده باشند.

طالبان گفته‌اند که با عالمان شیعه در شهر کابل توافق کرده‌اند که به جز ۳ حوزه (مناطق امنیتی) شهر کابل که بیشتر ساکنان آن شیعه مذهب هستند در دیگر حوزه‌های امنیتی شهر کابل مردم باید پشت در‌های بسته عزاداری کنند.

طالبان تاکید کرده‌اند که شیعیان در بخش‌هایی از شهر کابل که بیشتر ساکنان آن سنی مذهب هستند، حق ندارند به‌صورت دسته جمعی برای عزاداری به حسینیه‌ها بروند.

افزون بر این طالبان تاکید کرده‌اند که شیعیان حق ندارند، اهل تسنن را به مراسم عزاداری دعوت کنند.

طالبان تاکید کرده‌اند که پرچم‌های عزاداری باید تنها در بخش‌هایی نصب شود که به حسینیه‌ها نزدیک باشند.

طالبان افزوده‌اند که در پرچم‌ها و پوسترها، نگاشتن شعار‌های سیاسی، الفاظ نامناسب، تصویر‌ها و اصطلاحات کشور‌های دیگر منع است.

همچنین پخش بیانیه‌ها، مرثیه‌ها و موارد دیگر صوتی در بلندگو‌ها ممنوع شده است.

این درحالی است که برگزاری مراسم عزای امام حسین (ع) سابقه زیادی در میان شیعیان و اهل سنت افغانستان دارد و عاشقان اهل بیت در دهه اول محرم برای شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ا ی ب ی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
1
0
علمدار کربل قمربنی هاشیم علم عاشقان حسين شهید تشنه لب کربلا رانزار بیفته وکمرنگ بشه وهرکس بنظرم به عقايد هم احترام بزاره سنی وشیعه باهم برادرند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->