آتش سوزی مرگبار در «نیس» فرانسه (۲۸ تیر) گرم‌ترین هفته سال از شنبه (۳۰ تیر ۱۴۰۳) آغاز می‌شود | گنبد حرارتی چیست؟ مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز جمع آوری خواهد شد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طبق قانون انجام می‌شود | صدور احکام بازنشستگان تا استقرار دولت چهاردهم نگاهی به خواص خیار برای بیماران دیابتی زمان‌بندی واریز حقوق تیرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تغییر کرد تشکیل پرونده قضایی برای حادثه تیراندازی منجر به قتل در سقز (۲۸ تیر) دولت سیزدهم اعتبارات ویژه‌ای برای زنان و خانواده مناطق محروم در نظر گرفت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۲۸ تیر ۱۴۰۳) | احتمال رگبار باران و وقوع رعدوبرق در استان طی ۴۸ ساعت آینده مشاهده ۴ پلنگ ایرانی در اصفهان | پایش مستمر و حفاظت گسترده از این گونه کمیاب جانوری ادامه روند کمبود انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های مشهد دستگیری آدم‌ربایان خارجی در مشهد + عکس مدیریت حاشیه شهر مشهد با حمایت از روستا‌ها و چرخه تولید محقق می‌شود آیا قبل از خواب می‌توانیم چای بنوشیم یا نه؟ هشدار پلیس فتا: گول پیامک «بسته معیشتی رئیس جمهور منتخب» را نخورید افزایش هشت‌درصدی تعداد مأموریت‌های اورژانس مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۰ هزار زوج مشهدی در باشگاه همسران «باهم» فروش خودرو دزدی به پلیس! | مأموران کلانتری معراج مشهد به سارقان رودست زدند افزایش ۲۶درصدی پایش آلودگی هوای واحد‌های صنعتی کشور | خراسان‌رضوی در صدر پایش آلودگی
سرخط خبرها

ادامه روند کمبود انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های مشهد

  • کد خبر: ۲۳۹۶۸۲
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
ادامه روند کمبود انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های مشهد
کمبود انسولین در مشهد وارد فاز جدیدی شده است و برخی انسولین‌های سهمیه‌ای نیز با کمبود مواجه شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این روزها بیماران دیابتی با مشکلی فراتر از مشکلات بیماری خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یافتن برخی اقلام دارویی همانند انسولین، چالش روانی و درمانی حاصل از آن را افزایش داده است.

پیگیری‌های خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد بیشتر داروخانه‌های بزرگ و مهم شهر، سه انسولین «نوومیکس»، «نورپید» و «لانتوس» را ندارند و از زمان توزیع آن هم بی‌خبرند.

انسولین لانتوس به عنوان انسولین کمیاب، به شکل سهمیه به برخی داروخانه‌ها ارائه می‌شود که با پیگیری اخیر، مشاهده شد این انسولین نیز در همان مراکز توزیع دارو، پیدا نمی‌شود.

خرید به هر قیمتی

با حضور در یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی واقع در بولوار سجاد، سراغ این انسولین‌های نایاب را گرفتیم و پاسخ همان بود که انتظار آن را داشتیم: «نوومیکس مدت‌هاست توزیع نشده است.» 

برخی مسئولان فنی داروخانه‌ها معتقدند این کمبود علاوه بر وجود مشکل در واردات و توزیع، حاکی از درخواست‌ها برای اصلاح قیمت و البته تسویه‌حساب بیمه‌ها با داروخانه‌هاست و بعید است هیچ‌گونه انسولینی یافت نشود.

یکی از بیماران نیازمند به انسولین پس‌از مراجعه به داروخانه و درخواست برای دریافت نوومیکس و عدم تأمین آن، به شهرآرانیوز گفت: چند سالی است درگیر بیماری دیابت هستم و پزشک معالج من فقط این انسولین را تجویز می‌کند که متأسفانه معادل داخلی یا حتی خارجی دیگری برای آن نیست.

این بیمار دیابتی ادامه داد: انسولین‌های قلمی بدون نسخه قبلاً ارزان بود و اگر تعداد انسولین‌های مصرفی من به پایان می‌رسید، با حداکثر ۴۵ هزار تومان امکان خرید آن وجود داشت؛ اما اکنون، قیمت آزاد هر قلم آن به بیش‌از ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

توزیع نامتناسب انسولین

پراکندگی جمعیت بیماران دیابتی در مشهد، آماری نیست که دستگاه‌های بهداشت و درمان از آن باخبر نباشند. هر فرد دیابتی با توجه به نوع بیماری خود که از آن به عنوان یکی از بیماری‌های خاص نام برده می‌شود، پرونده الکترونیک سلامت دارد و این پرونده، محل سکونت فرد را معلوم کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا توزیع انسولین در داروخانه‌های اطراف محل سکونت بیمار دیابتی هم انجام شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد داروخانه‌های مستقر در اطراف مجتمع‌های پزشکان و بیمارستان‌های دولتی، بیشترین سهمیه انسولین را دریافت می‌کنند و سایر داروخانه‌های سطح شهر با چالش تأمین دارو مواجه‌اند.

یکی از داروخانه‌داران در این ارتباط گفت: از ابتدای سال تاکنون، دو بسته پنج‌عددی انسولین نوومیکس و دو بسته پنج‌عددی نورپید به ما اختصاص یافته است که با این تعداد، نیاز بیمار برپایه نسخه‌اش را برطرف نکرده‌ایم. انسولین لانتوس نیز کمیاب شده و اخیراً نمونه داخلی آن را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: قیمت انسولین طی دو سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است و اگر بیمار مشمول بیمه نباشد، رقم خرید انسولین برای او بسیار بالا خواهد بود؛ یک قلم انسولین با بیمه، ۸ هزار تومان و بدون بیمه، ۱۵۰ هزار تومان است و عمدتاً پزشکان این دارو را در قالب بسته‌های پنج‌عددی یا بیشتر تجویز می‌کنند.

مشکل تأمین انسولین، حرف تازه‌ای نیست و کمبود انسولین نوومیکس به شکلی جهانی هم وجود دارد و در کشورهایی چون استرالیا، چین و کره‌جنوبی هم گزارش‌هایی از کمبود این انسولین گزارش می‌شود.

گفتنی است براساس آخرین آمارها، ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند که بیش‌از نیمی از آنان، انسولین مصرف می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->