حال پاپ فرانسیس وخیم است (۴ اسفند ۱۴۰۳) مشاور وزیر کشور: طرح سرشماری اتباع تا پایان سال اعتبار دارد| مهلت تمدید روادید گذرنامه‌های خانواری تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ نتانیاهو ادعا کرد: ۶۳ اسیر دیگر در نزد حماس داریم (۴ اسفند ۱۴۰۳) اجتماع باشکوه مردم مشهد هم‌زمان با آیین تشییع پیکرهای شهدای مقاومت، فردا (۵ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات کامل واکنش سردار رادان به تهدیدات اخیر دشمن| درس عبرتی خواهد گرفت که هرگز فراموش نخواهد کرد با گواهینامه ایران می‌توانید در عراق رانندگی کنید دریادار ایرانی: ۵ ناوگروه عملیاتی و آموزشی به دریا‌ها اعزام شدند (۴ اسفند ۱۴۰۳) درخشش شهرآرا در کسب رتبه‌های برتر هفتمین جشنواره تولید ملی و رسانه (۴ اسفند ۱۴۰۳) قالیباف: جبهه مقاومت نشان داد که همه تلاش‌های آمریکایی_صهیونیستی بر باد رفته است جلسه سران قوا به میزبانی پزشکیان برگزار شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) حماس به ادعا‌های دروغین رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد شهروند ایرانی از هلند آزاد می‌شود (۴ اسفند ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو برای ازسرگیری جنگ در غزه حمایت کرد شایعه استعفای پاپ تکذیب شد وزیر خارجه هلند با عراقچی درباره توافق هسته‌ای جدید رایزنی کرد عراقچی در مراسم وداع با پیکر سیدحسن نصرالله در بیروت حضور می‌یابد آیت‌الله علم‌الهدی: نخبگان برای فعالیت‌های خود نباید منتظر هماهنگی دیگران باشند ویدئو | عراقچی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز: در موضوع کمبود آب نباید چشم امیدمان به حقابه آن سوی مرز باشد ویدئو | عراقچی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز: مشهد می‌تواند مرکزیت اجلاس اکو باشد | اجلاس وزرای راه اکو در مشهد برگزار خواهد شد ویدئو | عراقچی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز: هیچ‌گاه تحت فشار و تهدید و تحریم مذاکره نخواهیم کرد نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت دارو، نتیجه مشکلات ساختاری وزارت بهداشت است | لزوم تعیین تکلیف مابه‌التفاوت نرخ ارز دستگیری یک نوجوان در پایتخت آلمان به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت رژیم صهیونیستی وزیر امور خارجه روسیه به ایران می‌آید | لاوروف سه‌شنبه (۷ اسفند ۱۴۰۳) وارد تهران خواهد شد رئیس کمیته دفاعی مجلس: تحرکات دشمنان را تحت نظر داریم | هر تهدیدی را با تهدید پاسخ می‌دهیم رئیس جمهور: مدیریت عادلانه منابع و معیشت مردم، دغدغه دولت است مراسم تکریم و معارفه فرمانده انتظامی مشهد برگزار شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) فرمانده ارشد انتظامی خراسان رضوی: مردم، سرمایه اجتماعی پلیس هستند
سرخط خبرها

رئیس دیوان عدالت اداری: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده است

  • کد خبر: ۲۳۹۹۰۳
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
رئیس دیوان عدالت اداری: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده است
رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است. براساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل‌ونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند. دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند، از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: براساس این ادعا، به دلیل اینکه نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد. با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ بنابراین در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

مظفری ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چراکه وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد. ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه‌‎وشهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه‌وشهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارائه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود. پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و براساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، عنوان کرد: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل می‌دانند در فرصت مناسب گذشته می‌توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند. بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از این رو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و… انجام نشد؛ بنابراین براساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری اضافه کرد: قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است. در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند. وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی برعهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست؛ چراکه اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع برعهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->