جایزه ۱۰ یورویی گنکور در دستان «گائل فایه»، نویسنده الجزایری-فرانسوی تصاویر نعیمه نظام‌دوست در سریال «لالایی» در باب اهمیت شناسنامه هویتی خراسان رضوی صحبت‌های مدیر شبکه نسیم درباره بازدید میلیونی «بگو بخند» پخش فصل جدید «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار اعلام زمان خاک‌سپاری «محمدحسین عطارچیان»، خوش‌نویس پیشکسوت بازیگران «گلادیاتور ۲» در ژاپن پژمان بازغی با «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما دلیل خداحافظی جشنواره برلین از رسانه اجتماعی ایکس چیست؟ سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نفوذ فرهنگ بیگانه با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج اخلاق ایرانی‌اسلامی تدبیر می‌شود نبرد یک «سیاه‌ماهی» در دل میراثی کهن | درباره فیلم کوتاه مشهدی که به سومین جشنواره میراث فرهنگی شیراز راه یافته است بیش از ۲۹۰۰ اثر مستند متقاضی حضور در «سینماحقیقت» گرد پیری بر چهره «لگولاس» بازیگر ارباب حلقه‌ها + عکس تولد صدسالگی «راج کاپور» در جشنواره هند آغاز بلیت‌فروشی اجرا‌های سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی (رضوان) + جدول زمان‌بندی استقبال منتقدان از «هیأت منصفه شماره ۲» کلینت ایستوود
سرخط خبرها

ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است

  • کد خبر: ۲۴۰۲۹۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است
مدیر حوزه هنری خراسان‌رضوی بر لزوم نقد جدی ادبیات حماسی تأکید کرد و از نویسندگان و اساتید خواست تا بی‌رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، مجید عسگری امروز، ۳۱ تیر ۱۴۰۳، در مراسم رونمایی و معرفی رمان «ده‌تن»، برگزیده جایزه داستان ملی حماسی، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی عنوان کرد: این جایزه با هدف حساس‌کردن فضای نویسندگی و ادبیات کشور به عبارت «داستان حماسی» و واژه «حماسه» گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز این طرح، سعید تشکری نقشی کلیدی در تدوین استراتژی فرهنگی و هنری و راهبردنگار ادبیات و هنر ایفا کرد، افزود: هدف ما در آن برهه، درگیرکردن ذهن نویسندگان با داستان حماسی بود.

عسگری با اشاره به استقبال گسترده نویسندگان از این ژانر، گفت: امروز مسئله داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده است و بیش از هزار نویسنده با ما ارتباط گرفته‌اند و در این زمینه خلق اثر می‌کنند.

مدیر حوزه هنری استان به چالش‌های موجود در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: فضای ادبیات کشور به‌ویژه ادبیات انقلاب، از نظر کیفی با ضعف‌های جدی مواجه است.

عسگری با بیان اینکه به لحاظ کمّی، در ادبیات حماسی به نقطه خوبی رسیده‌ایم، اما به لحاظ کیفی ضعف‌های جدی داریم، تأکید کرد: ما باید به‌جز نوشتن برای ادبیات حماسی و نوشتن داستان، نسبت به این مقوله فکر کنیم و بدانیم فرم و ساختار آن چیست.

وی در ادامه، با طرح این سؤال که «آیا هر داستانی که درمورد عاشورا نوشته می‌شود، داستان حماسی است؟» از نویسندگان و اساتید خواست تا بی‌رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

عسگری در پایان، با اشاره به چالش هویتی موجود در کشور، گفت: آنچه می‌تواند فضای هویتی جدی برای مخاطب ایجاد کند، این است که با رویکرد هنر حماسی از شاهنامه فردوسی و ایران کهن تا امروز و انقلاب اسلامی با مفهومی به نام «حماسه» این جریان هویتی را تعریف کنیم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->