«گل یا پوچ» مهران مدیری از ۷ مرداد در شبکه نمایش خانگی رمان «ده تن»، برگزیده جایزه داستان ملی، در مشهد رونمایی شد ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است رضا عطاران با «قیف» در راه سینما‌های کشور پخش مستند «حیات وحش اروپا» از فردا (یک مرداد ۱۴۰۳) مجوز اکران «قلب رقه» و «روزی روزگاری آبادان» صادر شد داوران جشنواره لوکارنو را بشناسید «پول و پارتی» اکران می‌شود پانته‌آ بهرام ممنوع الفعالیت و ممنوع التدریس شد؟ حکایت سلطان واقعی جنگل و ... آخرین وضعیت «سعید راد» به روایت دخترش گزینه‌های کمیته فرهنگ برای وزارت فرهنگ دولت چهاردهم + اسامی بررسی ۶ فیلم تازه که به اکران می‌رسند | از «مصائب شیرین» تا «پول پارتی» اعجاز ایجاز (بخش چهارم) ادبیات الکترونیک و دو ساحت متنی ادبیات فارسی؛ لذت هنری یا ضرورت تحصیلی؟ شب‌های نورانی شهر کتاب مشهد | «صدرخوانی» به‌مناسبت عزاداری سید و سالار شهیدان آزادشدن ۱۱۰ زندانی با کمک «محسن چاوشی» وقتی فکر می‌کنیم، کجا هستیم؟ | درباره کتاب «نزدیکِ ایده» اثر زیمونه یونگ و یانا مارلنه مادر
سرخط خبرها

ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است

  • کد خبر: ۲۴۰۲۹۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است
مدیر حوزه هنری خراسان رضوی به لزوم نقد جدی ادبیات حماسی تاکید کرد و از نویسندگان و اساتید خواست تا بی رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، مجید عسگری امروز، ۳۱ تیر ۱۴۰۳، در مراسم رونمایی و معرفی رمان ده‌تن، برگزیده جایزه داستان ملی حماسی، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی عنوان کرد: این جایزه با هدف حساس کردن فضای نویسندگی و ادبیات کشور به واژه داستان حماسی و کلمه حماسه راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز این طرح، سعید تشکری نقشی کلیدی در تدوین استراتژی فرهنگی و هنری و راهبردنگار ادبیات و هنر ایفا کرد، افزود: هدف ما در آن برهه، درگیر کردن ذهن نویسندگان با داستان حماسی بود.

عسگری با اشاره به استقبال گسترده نویسندگان از این ژانر، گفت: امروز مسأله داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده و بیش از هزار نویسنده با ما ارتباط گرفته و در این زمینه خلق اثر می‌کنند.

مدیر حوزه هنری استان به چالش‌های موجود در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: فضای ادبیات کشور به ویژه ادبیات انقلاب، از نظر کیفی با ضعف‌های جدی مواجه است.

عسگری با بیان اینکه به لحاظ کمی در ادبیات حماسی به نقطه خوبی رسیده‌ایم، اما به لحاظ کیفی ضعف‌های جدی داریم، تأکید کرد: ما باید به جز نوشتن برای ادبیات حماسی و نوشتن داستان، نسبت به این مقوله فکر کنیم و بدانیم فرم و ساختار آن چیست.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا هر داستانی در مورد عاشورا نوشته می‌شود داستان حماسی است؟، از نویسندگان و اساتید خواست تا بی رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

عسگری در پایان با اشاره به چالش هویتی موجود در کشور، گفت: آنچه می‌تواند فضای هویتی جدی برای مخاطب ایجاد کند این است که با رویکرد هنر حماسی از شاهنامه فردوسی و ایران کهن تا امروز و انقلاب اسلامی با مفهومی به نام حماسه این جریان هویتی را تعریف کنیم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->