تحویل خودرو‌های عملیاتی به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های خراسان رضوی با حضور وزیر کشور آیت‌الله علم‌الهدی: ماهیت انقلاب اسلامی، مبارزه است | ایستادگی در برابر تهاجمات دشمن، رسالت امام جمعه اوباما هم به جمع حامیان هریس پیوست تصاویری از زد و خورد شدید در پارلمان ترکیه+ فیلم پزشکیان: الان زمان شعار دادن نیست کاخ سفید: در ۶ ماه آینده بر رفتار‌های ایران تمرکز داریم هر هفته ۳۸ هزار نفر مخاطب خطبه‌های نمازجمعه مشهد هستند | فعالیت ۵۳ پایگاه اقامه نمازجمعه در خراسان‌رضوی رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور: نماز جمعه مشهد، یک آوردگاه ملی است واکنش پزشکیان به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا ظریف آخرین تحولات در زمینه انتخاب وزرای کابینه چهاردهم را تشریح کرد واکنش نمایندگی ایران به دروغ‌پردازی اسرائیل علیه تهران در المپیک یاوه گویی ترامپ درباره ترور احتمالی خودش و ایران نشست استانداران با حضور وزیر کشور در مشهد برگزار شد شکست خفت بار رژیم صهیونیستی در پروژه غرق کردن تونل‌های غزه کشته‌های ارتش اسراییل به ۶۸۷ نفر رسید هدیه متفاوت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به مسعود پزشکیان رهبر معظم انقلاب: جریان جهانی حمایت از فلسطین متاثر از روح انقلاب اسلامی است+فیلم نخست وزیر پاکستان: تهدید‌های تروریستی از کشور‌های همسایه را تحمل نمی‌کنیم عربستان از پروژه‌های بلند پروازانه دست می‌کشد اخلاقی: نباید با مرزبندی میان مجلس و دولت این دو قوه را به سمت تنش ببریم پادشاه اردن پارلمان این کشور را منحل کرد
سرخط خبرها

رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور: نماز جمعه مشهد، یک آوردگاه ملی است

  • کد خبر: ۲۴۱۱۸۴
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
رئیس شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور: نماز جمعه مشهد، یک آوردگاه ملی است
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفت: ستاد نماز جمعه مشهدالرضا (ع) یک حق ملی بر ذمه همه ملت ایران دارد، زیرا فراهم‌آورنده برگزاری یک آوردگاه ملی است و زمینه تشرف و کسب فیض از نماز جمعه را برای اقشار مختلف زائران و مجاوران آماده می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری در آیین گردهمایی سراسری اعضای ستاد‌های نماز جمعه سراسر کشور که صبح امروز (۵ مرداد ۱۴۰۳) با عنوان «جمع جمعه» در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه نماز جمعه شاخص‌ترین عمل عبادی در جوامع اسلامی است، اظهار کرد: نماز جمعه از نماز یومیه فرادی برتر است، طبق ادبیات قرآن کریم بر روزه و خمس و زکات نیز اولویت دارد و حتی در قیاس با آیین مهم و عبادی حج نیز دارای فضیلت‌های ذاتی است که آن را در مقام برتر و اولی قرار می‌دهد.

وی افزود: نماز جمعه یک هدیه رضویه است. احادیث متواتر و فراوانی از وجود اقدس علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) درباب تکریم و تعظیم نماز جمعه وجود دارد و از همین جهت، اجتماع دست‌اندرکاران ستاد‌های نماز جمعه در بارگاه نورانی حرم مطهر رضوی را می‌توان فرصتی مغتنم و مرجع بازگشت خادمان اقامه نماز جمعه به محضر مولا و پیشوای خود دانست.

روز جمعه، یوم الجمع است

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با اشاره به آیه ۹ سوره مبارکه جمعه خاطرنشان کرد: روز جمعه، یوم‌الجمع است؛ یعنی روزی که خداوند عالم دوست دارد بندگان خود را اجتماع‌کننده در مناسک عبادی و آیین‌های مذهبی ببیند. اینکه انسان‌ها درحال رکوع و سجده باشند و در مجامع بزرگ، لطف و رضای پروردگار را جست‌وجو کنند، اراده و مشیت خداوند عالم است. ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ» و این تدبیر، خیلی جالب است که خداوند عالم نمی‌گوید بروید شرکت کنید بلکه تأکید می‌کند بروید، با سرعت خود را به نماز جمعه برسانید و هرکار دیگری که دارید، زمین بگذارید تا لطف خدا را شامل حال خود کنید.

وی ادامه داد: چهارمین عید برجسته مسلمانان، روز جمعه است. این روز، همان روزی است که مؤمنان مکلف می‌شوند به اصالت بندگی خود بازگردند و در روایت از اهل بیت (ع) به صراحت آمده که اگر کسی در نماز جمعه شرکت کرد، بعد از نماز می‌تواند از نو شروع کند، زیرا همچون کودکی که تازه متولد شده از گناه و معصیت پاک می‌شود.

جمع جمال جامعه اسلامی در روز جمعه است

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه جمع جمال جامعه اسلامی در روز جمعه است، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیث می‌فرماید «اَلصَّلاة فِی یَوم الجُمعَه حَج مَساکین اُمَّتی» و همانطور که جلال این روز در «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفار» و «اَعِزَّةَ عَلَی الکافِرین» است، جمال آن نیز در «رُحَماءُ بَینَهُم» و «أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» متجلی می‌شود.

وی تأکید کرد: فقه ما ایجاب می‌کند که برپایی نماز جمعه به‌طور گسترده و فراگیر برعهده مردم باشد. به جز معرفی امام که مسئولیت فقیه عادل و حاکم جامعه اسلامی است، مابقی موارد همگی باید به صورت خودجوش، مردمی و البته سازمان‌یافته انجام شود. ستاد‌های برگزاری نماز جمعه همین مجموعه‌های کاملاً مردمی و خدانهاد هستند که فراتر از هر جنبه اداری و سازمانی، به‌صورت داوطلبانه آیین عبادی‌سیاسی نماز جمعه را اقامه می‌دارند و خادمان این نهاد با آماده‌سازی فضا از نظافت مصلی گرفته تا استقبال مؤمنان نمازگزار، به نیابت از صاحب‌البیت که همان پروردگار عالم باشد، خادم بندگان می‌شوند.

شش شرط لازم برای دست‌اندرکاران ستاد‌های نماز جمعه

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری ضمن برشمردن شرایط لازم و ضروری برای ائمه جمعه و دست‌اندرکاران ستاد‌های برگزاری گفت: از مرحوم شهید آیت‌الله قاضی تا مرحوم شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، ما پنج شهید محراب داشتیم که با افزوده‌شدن شهید خرسند و اخیراً حضرت آیت‌الله آل‌هاشم، شمار این جمع سعادتمند به هفت نفر رسید. همه این عزیزان هم خصوصیات و ویژگی‌هایی داشتند که باید در همه خادمان نماز جمعه نهادینه شود.

وی بیان کرد: اخلاص، خدمت بی‌منت عاشقانه، سعه صدر، حُسن خلق با شخصیت گرم، جذاب، چهره گشاده و روی بهشتی، ابتکار و خلاقیت و البته دقت در برقراری نظم و انضباط، شش ویژگی اخلاقی مهمی است که ائمه جمعه و دست‌اندرکاران ستاد‌های برگزاری باید در خود به وجود بیاورند و بنده همیشه تأکید کرده‌ام که اگر امام جمعه حُسن خلق داشته باشد، همین اخلاق حسنه می‌تواند سایر خلأ‌های موجود را برطرف کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور اظهار کرد: ستاد‌های نماز جمعه باید جاذب برای مردم باشد. دست‌اندرکاران همیشه باید بدانند مخاطب اصلی آن‌ها کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و مقدمات باید به گونه‌ای فراهم شود که حضور این عزیزان توأم با خاطرات خوش باشد. به موازات این، امکانات حضور بانوان در نمازجمعه نیز از جمله مصادیقی است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی افزود: تفاوت ستاد نماز جمعه مشهد با سایر ستاد‌های کشور به این است که این عزیزان هر جمعه به موازات نمازگزاران مشهدی از زائران علی‌ابن موسی الرضا (ع) نیز میزبانی می‌کنند. به همین دلیل، ستاد نماز جمعه مشهدالرضا (ع) یک حق ملی بر ذمه همه ملت ایران دارد، زیرا یک آوردگاه ملی را هر هفته فراهم می‌کند و شرایط تشرف و کسب فیض از نماز جمعه را برای اقشار مختلف ملت فراهم می‌آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->