خارج کردن تومور ۱۱ کیلویی از شکم بیمار در استان فارس + عکس ابتلا به یک بیماری درصورت دیر خوابیدن ثبت ۱۰ هزار و ۴۳۳ ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۲ اگر تمام روز سر پا باشید، چه بلایی سر بدنتان می‌آید؟ اعلام ممنوعیت ترافیکی مراسم چهلم شهید رئیسی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳) | جوّ پایدار در استان حاکم شد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما رقابت میان ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد | قیمت بلیت مشهد-تهران ۲ میلیون و ۵۰۰ خواهد شد بازگشت آخرین کاروان حجاج خراسانی از سرزمین وحی به مشهد در ۱۴ تیر ۱۴۰۳ فوت ۹۴ موتورسوار تهرانی در تابستان ۱۴۰۲ زائران اربعین از کدام مرزها می‌توانند تردد کنند؟ یک کشته و ۶ مصدوم براثر تصادف در جاده فریمان- تربت‌جام (۱۱ تیر) ویدئو | زورگیری در بولوار سجاد مشهد خدمت‌رسانی ثبت‌احوال برای صدور شناسنامه المثنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آیا روانشناسی مثبت‌اندیشی آینده‌ای در آن دارد؟ به این دلایل مهم شب‌ها از پنکه استفاده نکنید آغاز عملیات ژئوتکنیک در تصفیه‌خانه آزادی مشهد تحول در راهبری افراد کم‌بینا با فناوری واقعیت‌افزوده تماس‌های مزاحمتی به اورژانس مشهد همچنان افزایشی است ۴۰ نکته درباره معایب و مزایای کولر گازی درخواست شهریه ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومانی توسط برخی مدارس غیر دولتی
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تغییرات اقلیمی چه بلایی سر مشهد می‌آورد؟

  • کد خبر: ۲۳۶۶۹۲
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
تغییرات اقلیمی چه بلایی سر مشهد می‌آورد؟
اخیرا سازمان‌ملل‌متحد نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد هیچ‌گاه نگرانی شهروندان از تغییرات آب‌و‌هوایی و گرم‌شدن کره زمین تا این اندازه شدید نبوده است. البته کشور ما و به‌تبع آن خراسان‌رضوی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، هادی معماریان خلیل‌آباد، عضو شورای پژوهش و فناوری اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، سال ۱۳۹۸ گفته بود که «این استان با چالش گرمایش جهانی و تغییر اقلیم روبه‌رو‌ست.» حال معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی استان معتقد است که علاوه بر انجام برخی اقدامات و راهکار‌ها برای کنترل بهتر این شرایط، باید با تغییر اقلیم سازگار شویم.

همچنین طبق نظرسنجی سازمان‌ملل‌متحد، «۸۰‌درصد از ۷۵‌هزار‌نفری که از سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند معتقد بوده‌اند که کشورشان باید تلاش برای مبارزه با گرمایش جهانی را افزایش دهد.» ضمن اینکه طبق نظر کارشناسان و متخصصان حوزه تغییر اقلیم، افزایش بارش‌های سیل‌آسا نتیجه تغییر اقلیم و گرمایش زمین است؛ بنابراین بارش‌های سیل‌آسایی که در خراسان‌رضوی رخ داد نیز می‌تواند به‌همین دلیل باشد؛ بارش‌هایی که به گفته رضا عباسی نیشابوری، سرپرست مدیریت بحران خراسان‌رضوی، در مشهد در دویست سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مخاطرات تغییر اقلیم

در‌همین زمینه معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه چند‌سالی است که تغییرات اقلیمی در بیشتر کشور‌های دنیا از جمله ایران مشهود شده است، اظهار کرد: در چندین سال گذشته مرکز تحقیقات هواشناسی این موضوع را چندین‌بار گوشزد کرده است که تغییر اقلیم موجب می‌شود که شرایط جوی در کشور و به‌تبع آن در خراسان‌رضوی از حالت جامد خارج و بارش‌ها بیشتر به‌شکل مایع و به‌صورت رگبار شود.
یحیی قائنی‌پور افزود: باید در برنامه‌ریزی‌های کشور و استان شرایط جوی و اقلیمی جدید در مناطق مختلف را در نظر بگیریم و در‌واقع باید با اقلیم سازگار شویم.

بارش‌های سنگین برای اقلیم استان

وی با بیان این مطلب که از‌این‌پس بارش برف کمتری را شاهد خواهیم بود و بارش‌ها بیشتر به‌صورت باران، آن هم به‌شکل بارش‌های حدی رخ خواهد داد، افزود: شاید میانگین بارش‌ها خیلی تغییری نکند، اما زمان بارش بسیار کوتاه خواهد شد و بارش‌های سنگین در فاصله زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد که در نتیجه سیلاب، آب‌گرفتگی و رواناب را در پی خواهد داشت.

افزایش نیم‌درجه‌ای دمای استان

قائنی‌پور تغییر اقلیم را موجب افزایش میانگین دما در استان دانست و گفت: اکنون طبق آمار نسبت به سال گذشته نیم‌درجه افزایش دما در استان اتفاق افتاده است؛ همچنین نسبت به دوره آماری که به‌طور میانگین سی‌ساله است، میانگین دمای استان ۱.۳ درجه افزایش داشته است.

وی در‌خصوص راهکار‌هایی که می‌توان در زمان شرایط تغییر اقلیم استفاده کرد، بیان کرد: مصارف و منابع انرژی در بازنگری کشت محصولات کشاورزی، استفاده از بذر‌های مقاوم و مناسب با تغییر اقلیمی که ایجاد‌شده از جمله این راهکارهاست؛ ضمن اینکه باید زیرساخت‌ها به‌خصوص در حوزه شهری بازنگری شوند، به‌خصوص زیرساخت‌هایی که وظیفه انتقال رواناب را دارند تا دچار خسارت نشویم.

تغییر اقلیم و ضرورت بازنگری زیرساخت‌های شهری

قائنی‌پور ادامه داد: چند‌سال پیش نیز اعلام کردیم که اقلیم تغییر خواهد کرد و نیاز به بازنگری در طراحی زیرساخت‌های شهری داریم؛ یعنی کانال‌هایی که سی سال پیش پاسخگوی نیاز‌ها بوده است، اکنون دیگر جوابگو نیست؛ زیرا بارش‌ها به‌صورت ناگهانی و رگباری رخ می‌دهد و بنابراین حجم زیادی از بارش را در بازه زمانی کوتاهی خواهیم داشت که زیرساخت‌های قبلی توان انتقال این حجم آب و رفع خطر را ندارد.

مزایای کم‌بارشی

معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه این کم‌بارشی می‌تواند مزایایی نیز برایمان داشته باشد، گفت: کم‌بارشی موجب افزایش ساعت آفتابی خواهد شد که از این‌طریق ظرفیت استفاده از انرژی‌های پاک افزایش خواهد یافت و این، گسترش نیروگاه‌های خورشیدی را به‌دنبال دارد.

اوج گرما از نیمه تیر تا نیمه اول مرداد

وی درباره اینکه در چه بازه زمانی‌ای شاهد افزایش دما در استان خواهیم بود، اظهار کرد: طبق آمار از نیمه دوم تیر‌ماه تا نیمه اول مرداد‌ماه افزایش دما را خواهیم داشت و معمولا اوج افزایش دما مشهد در همین‌بازه زمانی خواهد بود. به‌طور‌کلی نیز میانگین دما افزایشی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->