تردد با پلاک جعلی، خودروی میلیاردی قاچاقی در فرودگاه مشهد را لو داد برخورد با گران‌‎فروشی بلیت‌های مسافری در ایام اربعین خبر خوش دولت برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی | لایحه اصلاح حقوق حداقل بگیران به مجلس ارسال شد (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) بیش از ۱.۵ میلیون گذرنامه برای زائران اربعین صادر شد ششم دی روز دفاتر اسناد رسمی شد مدال‌آوران المپیک، معلم می‌شوند هواشناسی: طی ۳۰ سال اخیر، دمای هوای کشور ۳ درجه افزایش داشته است توصیه جانشین پلیس راهور فراجا به زائرانی که قصد دارند زمینی به مرز مهران بروند ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور تزریق واکسن سرخک برای سلامت افراد زیر ۱۵ سال ضروری است استفاده از ناوگان اتوبوسی و ون در مسیر مشهد-نجف برای اربعین ۱۴۰۳ حداکثر شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ۲۰ مرداد ۱۴۰۳) | مشهد گرم‌تر می‌شود ضبط ۹۶ کارت سوخت از یک راننده در بجستان خراسان رضوی سازگاری کشور با تغییرات اقلیمی نیازمند اثرگذاری اسناد بالادستی است پوکی استخوان یک بیماری خاموش، اما با تشخیص زودهنگام قابل‌درمان است قتل جوان نوزده‌ساله در چاقوکشی هولناک خیابانی در مشهد + عکس اعمال‌قانون ۱۷۲۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) بررسی روند اعطای مجوز مهدکودک به دستگاه‌های دولتی و اداری جدول واریز حقوق مرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی | واریز حقوق آغاز شد و خبری از متناسب سازی نیست (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) نوشیدنی‌های حاوی قند به سلامتی آسیب می‌زند با تغییر سبک زندگی، دیابت را مهار کنیم | سالانه نیم میلیون نفر به آمار دیابتی‌های کشور اضافه می‌شود
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پروژه‌های دولت در خراسان رضوی| از نهضت ملی مسکن تا بیمارستان شرق مشهد

  • کد خبر: ۲۴۴۱۵۲
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
آخرین وضعیت پروژه‌های دولت در خراسان رضوی| از نهضت ملی مسکن تا بیمارستان شرق مشهد
در گفتگو با جواد خدایی، معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، به بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های زیرساختی استان پرداختیم.

به گزارش شهرآرانیوز، «پنجمین استان وسیع کشور، دومین استان پرجمعیت کشور، دومین استان کشور از نظر تعداد شهرستان و مقصد سفر بیش از ۳۰‌میلیون زائر در سال»؛ اینها همه از اوصاف خراسان‌رضوی است که با برخورداری از نعمت مجاورت با مضجع منور امام‌رضا (ع)، ضرورت توجه ملی به آن، بیش‌ازپیش نمایان می‌شود؛ بااین‌حال حقیقت آن است که خراسان‌رضوی در بسیاری از شاخص‌های زیرساختی دچار چالش‌های جدی است و از جاده گرفته تا مدرسه و بیمارستان با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بر‌همین‌اساس، روزنامه شهرآرا در گفتگو با جواد خدایی، معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، به بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های زیرساختی استان پرداخته است که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید.

بدون‌شک می‌توان پروژه نهضت ملی مسکن را از جمله شاخص‌ترین طرح‌های راهبردی در خراسان‌رضوی دانست. به ما بگویید آخرین وضعیت این پروژه‌ها هم‌اکنون در چه مرحله‌ای است؟

به‌طورکلی، از هدف‌گذاری ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، ۳۶۳‌هزار‌و‌۹۳۴ واحد مسکونی در قالب چهار طرح حمایتی، خودمالک، بازآفرینی و روستایی سهم خراسان‌رضوی است که از این شمار، ۱۶۸‌هزار‌و‌۷۱۷ واحد در بخش حمایتی، ۷۴‌هزار‌و‌۹۸۱ واحد در بخش خودمالک، ۵۶‌هزار‌و‌۲۳۶ واحد در حوزه بازآفرینی شهری، و ۶۴‌هزار واحد در بخش خودمالک روستایی قرار دارد.

اگر بخواهم مختصر و مفید به شما بگویم، حقیقت این است که با ۱۰‌هزار‌و‌۴۷۷ واحد مسکونی که در جریان سفر آقای مخبر به مشهد واگذار شد، در مجموع ۱۶۴ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی اجرا شده و متقاضیان به شکل‌های مختلف از تسهیلات بانکی آن بهره‌مند شده‌اند. علاوه‌بر‌این، در رونمایی از پروژه‌های یادگار ابراهیم که اخیرا برگزار شد، زمین ۱۹‌هزار‌و ۷۸۰ مسکن جدید نیز به متقاضیان واگذار شده است که از مشهدالرضا (ع) تا روستا‌های خراسان‌رضوی را دربر می‌گیرد. 

در این شرایط نمی‌توان به تفکیک اعلام کرد که چه تعداد ساختمان در چه مرحله‌ای هستند، زیرا وضعیت واحد‌های در حال ساخت از فونداسیون تا بهره‌برداری کامل متغیر است؛ فقط می‌توان تصریح کرد که خراسان‌رضوی تاکنون به ۶۴‌درصد از تعهد خود در پروژه نهضت ملی مسکن جامه عمل پوشانده که از سرجمع واحد‌های مسکونی ساخته‌شده در هشت سال طرح مسکن مهر بیشتر است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات استان، معضل جاده‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل از جمله شهر فرودگاهی مشهد است. تا‌امروز چه اقداماتی دراین باره انجام شده و به‌طور‌خاص آزادراه حرم‌تا‌حرم در چه مرحله‌ای است؟

چون از دو پروژه خاص نام بردید، لازم است به تفکیک از جدیدترین وضعیت هرکدام بگویم؛ اما پیش از آن به‌طورکلی عرض کنم که با افزایش چشمگیر اعتبار اجرایی حوزه راهداری در سه سال اخیر، نیمی از جاده‌های آسیب‌دیده استان در طول ۱۵۰۰ کیلومتر بازسازی و ۷۵‌درصد نقاط حادثه‌خیز ایمن‌سازی شده است.

علاوه‌بر‌این، محدود به حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز نبوده‌ایم و به‌موازات بهره‌برداری از فرودگاه گناباد و افزایش ۴۰‌درصدی ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه مشهدالرضا (ع)، راه‌آهن خواف به هرات نیز به‌عنوان یک زیرساخت مهم حمل‌ونقل اقتصادی ترانزیتی تکمیل شده است.

درباره پروژه آزادراه حرم‌تا‌حرم، اول این را بگویم که از نهصد کیلومتر مسیر کلی آن از قم تا مشهد، یک بخش به طول ۱۵۰‌کیلومتر از قم تا گرمسار در سال‌۱۳۹۴ افتتاح شده و ۱۱۴‌کیلومتر دیگر آن نیز در دست احداث است؛ اما ازآنجا‌که هنوز ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار موردنظر برای آن تأمین نشده است، پروژه به‌کندی جلو می‌رود.

از طرف دیگر، حدود هفتاد کیلومتر از آزادراه در خراسان‌رضوی است که سرجمع ۳۰‌همت اعتبار نیاز دارد و در فاز نخست، یعنی ۳۳‌کیلومتر ابتدایی از مشهد تا سه‌راهی تربت‌حیدریه، ۶ همت اعتبار تأمین شده است. عملیات عمرانی شهر فرودگاهی هم با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌زودی آغاز خواهد شد.

اگرچه امروزه بنابر اعلام منابع رسمی، مشکلات زیادی در سرانه‌های بهداشتی، فضای سبز و فرهنگی وجود دارد، اما چالش کمبود سرانه آموزشی یکی از جدی‌ترین مشکلات امروز خراسان‌رضوی است. چه اقداماتی در‌این‌راستا صورت‌گرفته است؟

برآورد کلی در حوزه سرانه آموزش آن است که در خراسان‌رضوی حدود ۴ هزار کلاس درس نیاز داریم. ما در اینجا قرار نیست از دلایل بروز مشکل صحبت کنیم و فقط در مقام حل آن قرار داریم؛ بنابراین فارغ از اینکه چه عواملی زمینه‌ساز بروز این شکاف امکانات بوده‌اند، در سه سال اخیر تلاش‌های زیادی انجام شده تا از طرح سه‌شنبه‌های افتتاح مدارس به همت فرمانداری مشهد گرفته تا اعتبارات تکمیلی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، بخشی از این خلأ امکانات و زیرساخت‌ها التیام پیدا کند.

در نهایت تاامروز نیز بیش از ۱۵۰۰ کلاس درس ساخته شده و به کمک اجرای طرح مولدسازی اموال دولتی، اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان با فروش املاک مازاد و مشارکت خیران برای احداث ۵ هزار کلاس جدید جذب اعتبار کرده است. از جمله ابتکارات چشمگیر فرمانداری مشهد در سال‌های اخیر، همین موضوع جذب کمک‌های کوچک‌مقیاس خیران مدرسه‌ساز است که باعث می‌شود مثلا در یک روستا، یک مدرسه چهار‌کلاسه افتتاح شود. این موضوع هم نیاز اهالی را به‌طور‌کامل رفع می‌کند، هم هزینه‌های نگهداری از سرانه آموزشی را تا‌حد‌زیادی کاهش می‌دهد.

به ما از آب بگویید. بحران آب در خراسان‌رضوی به یک خطر جدی و بالقوه تبدیل شده است. چه تلاشی برای مدیریت منابع آب در جریان است؟

نمی‌خواهم بگویم کم‌آبی به‌طور‌کامل رفع شده است. بنده هم اذعان می‌کنم که طبق آخرین برآورد رسمی، هجده شهرستان در خراسان‌رضوی همچنان با تنش آبی مستمر مواجه هستند و این موضوع به موازات افت شدید بارش در سال‌های اخیر، به برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی نیز مربوط است؛ با‌این‌حال، فراتر از آسیب‌شناسی و در مقام رسیدگی به مسئله، ده‌ها پروژه آبی در استان تعریف شده تا اگر هم تنش آبی در فصل گرم سال به وجود می‌آید، جیره‌بندی اتفاق نیفتد.

در‌همین‌راستا، باید اشاره کنم به پروژه عظیم انتقال آب دریای عمان به استان که با ۱۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ۱۸۰۰ کیلومتر اجرای انشعابات، هشت مترمکعب آب بر ثانیه برایمان تأمین می‌کند و تا سه سال آینده با اعتبار حدود‌۴‌میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه‌بر‌این، پروژه خط لوله آب غرب نیز به‌صورت شبانه‌روزی در دست احداث است و دو تصفیه‌خانه بزرگ چرم‌شهر و پرکندآباد‌۲ نیز پس از سال‌ها به بهره‌برداری رسیدند.

با فرارسیدن فصل تابستان، بحران انرژی بیش‌ازپیش برای مردم ملموس شده است. در خراسان‌رضوی چه طرح‌هایی در حوزه برق و انرژی اجرا شده است؟

در حوزه انرژی، تمرکز ما بر افزایش سهم استان از شبکه تولید است. در سه سال گذشته، سه نیروگاه به ظرفیت مجموع ۵۴۰‌مگاوات احداث شده و ۱۰‌پست توزیع برق نیز به بهره‌برداری رسیده است. فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار به ظرفیت ۱۸۳‌مگاوات، پست برق ۴۰۰‌کیلوولت زکریا، فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت‌حیدریه به ظرفیت ۱۸۳‌مگاوات، سه پست ۱۳۲‌کیلوولت و البته واحد‌های گازی و بخار نیروگاه ۵۴۶‌مگاواتی سبزوار از دیگر پروژه‌هایی است که در دست احداث قرار دارد و به‌زودی وارد شبکه تولید خواهد شد.

‌در حوزه سرانه درمانی، مدت‌هاست پروژه‌های بزرگی همچون بیمارستان ۵۴۰‌تختخوابی در دست احداث قرار دارد. به ما بگویید برای رفع این مشکل چه برنامه‌هایی در دستورکار است؟

قبل از اینکه به این پروژه خاص اشاره کنم، باید بگویم به‌طورکلی ۳۷‌بیمارستان و مرکز درمانی در شهر مشهد فعال است، اما همچنان بیش از ۳ هزار تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم و شرایط مساعد برای استفاده از فرصت گردشگری سلامت باعث شده است حتی ساخت بیمارستان در مشهدالرضا (ع) نه‌تن‌ها هزینه تلقی نشود، بلکه در مقام سرمایه‌گذاری، آورده و سود داشته باشد. 

به‌طور‌خاص درباره بیمارستان ۵۴۰‌تختخوابی، حقیقت تلخ برای ما این است که با وجود جمعیت عظیم ساکنان پهنه شرقی مشهد، هیچ زیرساخت درمانی و بیمارستانی در این منطقه وجود نداشت؛ به‌همین‌دلیل پس از تفاهم با آستان‌قدس‌رضوی و با تأمین زمینی به مساحت ۵۰‌هزار مترمربع، پروژه بیمارستان با زیربنای ۶۰‌هزار مترمربع وارد مرحله اجرا شد و تاکنون ۴۰‌درصد نیز پیشرفت داشته است. اکنون که اعتبار لازم برای پروژه تأمین شده و به‌طور متوسط، برای هر تخت ۴.۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است، برآورد ما این است که سه سال دیگر، این پروژه به بهر‌ه‌برداری برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->