نگاه عباس عراقچی به افغانستان و طالبان چگونه است؟ وزارت کار:  اشتغال اتباع خارجی قانونی مانعی ندارد جزئیاتی از طرح اصلاح قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه از زبان یک نماینده مجلس تلاش برای حل مشکل زائران افغانستانی اربعین | رئیس ستاد مرکزی اربعین دستور رفع محدودیت سفر تا هجدهم ماهِ صفر را صادر کرد اینفوگرافی | گاه‌شمار سقوط افغانستان مجید مرتضایی: حضور تیم ملی فوتسال افغانستان در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا افتخار بزرگی است ناهید کیانی، گردآفرید زمانه جام قهرمانی فوتسال افغانستان به پنجشیر رفت کارشناسان سازمان ملل خواستار حمایت از ورزشکاران زن در افغانستان شدند سفارت ایران از کاروان‌های زیارتی افغانستان خواست تکلیف وسیله نقلیه خود را مشخص کنند محمدکاظم کاظمی، جایزه استاد جلال‌الدین همایی را دریافت کرد احتمال بارش باران‌های شدید و وقوع سیلاب در ۷ ولایت افغانستان (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) حمید موحدی، سکان هدایت تیم ملی والیبال افغانستان را به دست گرفت سری گرفته شمیم گلاب بر نیزه | اشعار شاعران افغانستانی در شب شعر عاشورا ابوطالب مظفری: «سرور رجایی» با زنده‌کردن عبارت «خون‌شریکی»، برای نزدیکی ایران و افغانستان تلاش کرد زائران افغانستانی اربعین می‌توانند از مرز چذابه وارد عراق شوند شهادت اسماعیل هنیه جبهه مقاومت را به پیروزی نزدیک‌تر کرد ۴۰ هزار زائر افغانستانی ویژه اربعین آماده ورود به مرز دوغارون تایباد مجید مرتضایی: سیر پیشرفت فوتسال افغانستان دلیل حضور این تیم در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا بود سازمان ملل: بیش از ۱۲ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی مواجه هستند | ۴۸ درصد جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند
سرخط خبرها

نگاه عباس عراقچی به افغانستان و طالبان چگونه است؟

  • کد خبر: ۲۴۴۹۸۸
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
نگاه عباس عراقچی به افغانستان و طالبان چگونه است؟
عباس عراقچی دیپلمات با تجربه‌ای است که از سال ۱۳۶۷ در سمت‌های مختلف وزارت خارجه کار کرده، او حالا گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه از سوی مسعود پزشکیان به مجلس است. نگاه عباس عراقچی به افغانستان و طالبان چگونه است؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید عباس عراقچی؛ وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت مسعود پزشکیان، متولد ۱۴ آذر ۱۳۴۱ در تهران متولد شد.

او دانش‌آموخته کارشناسی روابط بین‌الملل در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است و دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت دارد.

 سید عباس عراقچی، فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۶۷ در وزارت امور خارجه ایران آغاز کرد. از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به عنوان سفیر ایران در فنلاند کار کرد. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ سفیر ایران در ژاپن بود. او در دولت دهم در سال ۱۳۹۲ در یک دوره ۴ ماهه به عنوان سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود.

او تا سال ۱۳۹۶ به عنوان معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ایران کار کرد. از سال ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۴۰۰ معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود. عراقچی اکنون به عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

سفر‌های عراقچی به کابل

وزیر پیشنهادی امور خارجه، زمانی که معاون این وزارت بود، دو بار به افغانستان سفر کرد. او در سال ۱۳۹۷ با هدف صحبت در مورد مذاکرات صلح با طالبان و گفتگو درباره سند جامع همکاری‌های دو کشور به کابل رفت. در این سفر او با مقامات عالی‌رتبه افغانستان از جمله اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله و همچنین ادریس زمان؛ همتای افغان خود، دیدار کرد.

تداوم همکاری‌های مشترک، دیدار تهران با هیات طالبان، روند نهایی شدن «سند جامع همکاری‌های مشترک تهران و کابل» و حمایت از روند صلح با رهبری و مالکیت افغان‌ها از موضوعات مطرح شده در این دیدار‌ها بود. عراقچی سپس در سال ۱۳۹۹ در سفری سه روزه بار دیگر به منظور مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی به افغانستان رفت.

او در این سفر در مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان گفت که صلح و ثبات در افغانستان تضمین‌کننده صلح و ثبات در ایران است.

عراقچی همچنین یافتن زمینه‌های همکاری با افغانستان در تمامی زمینه‌ها، «عدم مداخله در امور یکدیگر»، «عدم تجاوز» و «عدم استفاده از خاک یکدیگر برای حمله و تهاجم به کشور‌های دیگر» را از اصول اساسی «سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان» خواند.

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان هستند

او در این سفر گفت: ما فقط جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی موجود را به رسمیت می‌شناسیم و برای دولت موجود مشروعیت قائل هستیم. طالبان هم باید سهمی در قدرت در چارچوب قانون اساسی افغانستان داشته باشد.» او در سال ۲۰۱۸ با هیاتی از طالبان که اعلام شده بود به منظور «یافتن راه حل و مساعدت برای پیشبرد روند صلح» به تهران سفر کرده، گفت‌وگویی مفصل انجام داد.

عراقچی همچنین در گفتگویی رسانه‌ای، طالبان را بخشی از واقعیت افغانستان خوانده و گفته بود که باید طالبان را وادار کرد که اگر می‌خواهد عرصه قدرت شود، در قالب ساختار کنونی وارد مذاکرات بین الافغانی شود. او گفته بود که نسبت به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان شک داریم.

او در سال ۱۳۹۸ نیز گفته بود: اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفت‌مان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی‌مان بخواهیم ایران را ترک کنند. این سخنان او بسیار واکنش‌برانگیز شد. او بعدتر گفت که از سخنان او سوء برداشت شده است.

با انتخاب آقای عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه در زمانی که طالبان به عنوان حاکمان افغانستان حضور دارند با سابقه گفتگو و مذاکره با طالبان پرسش این است که سیاست خارجی دولت جدید ایران در قبال همسایه شرقی چه خواهد بود.

منبع: ایراف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->