برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» با موضوع «تمهیدات ایام دهه آخر صفر» با حضور فرماندار مشهد + زمان پخش فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای توهین به عرب‌زبانان کشورمان در سریال «غربت» چیست؟ آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای تعطیلی پردیس تئاتر مستقل مشهد چیست؟ تبدیل شدن اربعین به یک فرهنگ مشترک با استفاده از اثرگذاری رسانه‌ها ماجرای درخواست کمک صابر ابر ، بازیگر سینما و تلویزیون، چیست؟ آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) برای مردی که عاشق ایران بود | یادی از محمدعلی اسلامی ندوشن به بهانه سالروز تولدش اجرای نقاشی حسن روح الامین و محمدعلی نادری در بامِ کربلای معلی کارمندان خراسان رضوی در روز کارمند رایگان سینما بروند + اسامی سینماها «اسپاسم» به جشنواره بین‌المللی فیلم زنان می‌رود تعطیلی سینما‌ها به مناسبت اربعین حسینی ۱۴۰۳ قرقیزستان و اروگوئه در راه اسکار ۲۰۲۵ آغاز اجرای نمایش «آدمکش» در «شمایل» مشهد + زمان نماهنگ «تنگه دلم» منتشر شد+ فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان» برنده جشنواره فیلم سارایوو شد تغییر چهره حیرت‌انگیز الهه رضایی، مجری قدیمی تلویزیون، بعد از ۴۳ سال + عکس سریال «غربت» و «جوکر ۲» بدون مجوز منتشر شدند توضیحات سمانه نائینی درباره آخرین وضعیت سلامت محمدعلی بهمنی (۱ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تبدیل شدن اربعین به یک فرهنگ مشترک با استفاده از اثرگذاری رسانه‌ها

  • کد خبر: ۲۴۷۰۳۳
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
تبدیل شدن اربعین به یک فرهنگ مشترک با استفاده از اثرگذاری رسانه‌ها
مستندساز و کارشناس رسانه با تاکید بر نقش رسانه‌های اجتماعی در گسترش پیاده روی بزرگ اربعین، بر اهمیت حفظ خلوص نیت زائران و مقابله با شایعات دشمن علیه رویداد بزرگ اربعین در فضای مجازی تأکید کرد.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ محسن همتی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اربعین مراسم‌ قدیمی و مهم است که با حضور گسترده شیعیان از سراسر جهان به سمت کربلا برگزار می‌شود.

 وی افزود: پس از سقوط صدام، این حرکت شیعیان به سمت کربلا به‌عنوان نمادی از قدرت و همبستگی دینی در میان آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

همتی‌نژاد همچنین به اهمیت بستر‌های ارتباطی نوین در انعکاس این رویداد اشاره کرد و گفت: استفاده از رسانه‌های مجازی و انتشار تصاویر و استوری‌ها از مراسم اربعین، نه تنها به اشتراک‌گذاری این تجربه مذهبی کمک می‌کند، بلکه دیگران را نیز به حضور در این مراسم دعوت می‌کند.

 وی تأکید کرد: نباید از خلوص نیت و معنویت مردمی که در این مراسم شرکت می‌کنند، غافل شد و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و رسانه‌ها نسبت به انعکاس این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این کارشناس رسانه افزود: پیام اصلی این مراسم به جهانیان، نمایش قدرت بسیج‌کنندگی و قدرت دینی است که از هر قدرت نظامی برتر است. این مانور مردمی که در دنیای مدرن امروز به نمایش گذاشته می‌شود، قدرت مردم و اتحاد آنها را به رخ می‌کشد.

این کارشناس رسانه در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند تصویر واقعی از اربعین را به‌درستی منعکس کنند، تأکید کرد: اثرگذاری این رویداد مذهبی باید به‌گونه‌ای باشد که به یک فرهنگ مشترک تبدیل شود. 

وی افزود: در کنار راهپیمایی اربعین، در تهران و سایر شهر‌ها نیز برنامه‌هایی مانند ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها برگزار می‌شود که این اقدامات باید به‌صورت مستمر و در طول سال ادامه یابد.

همتی‌نژاد همچنین بر اهمیت ترویج مهربانی در جامعه تأکید کرد و گفت: مهربانی باید به‌عنوان یک ارزش فرهنگی در جامعه نهادینه شود. در دوران کرونا، مهربانی و پذیرایی از زائران اهمیت بیشتری پیدا کرد و این نوع رفتار‌ها باید در طول سال ادامه یابد و در رویداد‌های مختلف بازتاب پیدا کند.

وی گفت: ترویج فرهنگ میزبانی که در عراق شاهد آن هستیم، می‌تواند در دهه پایانی صفر در مشهد نیز پیاده شود. چرا که نهادینه شدن مهربانی در جامعه نیازمند تلاش مستمر و برنامه‌ریزی دقیق است.

همتی‌نژاد در سخنانی با اشاره به اینکه نهادینه شدن کار‌های فرهنگی نیازمند زمان و تلاش مداوم است، تأکید کرد: رسانه‌ها وظیفه ذاتی دارند تا با مسئولیت‌پذیری، نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. 

وی افزود: اگر در جامعه‌ای، مهربانی و همبستگی تقویت شود، می‌توان به مقابله با دشمنان جامعه اسلامی پرداخت. 

این مستندساز و فعال رسانه تصریح کرد: تکرار مراسم و مناسبت‌ها بدون اثرگذاری می‌تواند به تضعیف آنها منجر شود.

وی همچنین به تهدیدات ناشی از شایعه‌پراکنی در فضای مجازی، به‌ویژه در ایام اربعین، اشاره کرد و گفت: برخی افراد با هدف دلسرد کردن مردم از شرکت در پیاده‌روی اربعین، به انتشار شایعات در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند. دشمنان همواره در تلاش هستند تا با برجسته کردن این شایعات، تفرقه و ناامیدی را در میان مردم ایجاد کنند.

 همتی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید با هوشیاری و تقویت اراده‌ها، به این تهدیدات پاسخ داد، خاطرنشان کرد: مراسم اربعین یک اجتماع بزرگ مذهبی و انسانی است که همه دنیا به نوعی در برگزاری آن سهیم هستند. این کنگره عظیم که شبیه به حج است، اما با جمعیتی بسیار بیشتر و مسیری طولانی‌تر، نشان‌دهنده قدرت و همبستگی امت اسلامی است.

وی ابراز داشت: تدارکات و وسعت مراسم اربعین بسیار بیشتر و پیچیده‌تر از دیگر مناسبت‌هاست و امنیت این مراسم نشان‌دهنده اقتدار امت اسلامی است لذا دشمنان نمی‌توانند در برابر این قدرت ایستادگی کنند، چرا که این مراسم نمادی از قدرت و همبستگی امت اسلامی است.

وی به نقش مهم مردم در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اگر حمایت مردم نبود، رزمندگان ما نمی‌توانستند به پیروزی برسند.

این کارشناس رسانه همچنین از پیوند عمیق میان ایرانیان و شیعیان عراق به عنوان نمادی از ارتباط موفق میان توده‌های مختلف یاد کرد و گفت: این همبستگی‌ها باعث عزت و قدرت بیشتر امت اسلامی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->