تمهیدات ترافیکی پلیس راهور برای روز اربعین در مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) ستاد مرکزی اربعین: زائران روز اربعین به کشور برنگردند قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب به سلامتی شما آسیب می‌رساند هواشناسی: دمای ۴۸ درجه‌ای در شهر‌های زیارتی عراق به ثبت رسید ویدئو | لحظه دیده شدن پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور (۳ شهریور ۱۴۰۳) دومین مورد آبله میمونی جهش‌یافته در خارج از آفریقا تایید شد سردار رادان: ۲.۵ میلیون زائر تاکنون از عراق بازگشته‌اند (سوم شهریور ۱۴۰۳) سازمان اورژانس کشور: روند کاهشی موارد غرق‌‍شدگی در استان‌های خراسان تغییر در نرخ اضافه‌کار پرستاران و استخدام نیرو‌های جدید (سوم شهریور ۱۴۰۳) راه‌های موثر برای مبارزه با حشره «سِنَک» ستاد اربعین هلال احمر:۲۵۳ زائر مصدوم و جان‌باخته به داخل کشور انتقال یافتند تصادف شدید موتورسیکلت و خودرو در بلوار شریعتی مشهد+جزییات (۳ شهریور ۱۴۰۳) تحویل وزارت میراث فرهنگی به صالحی امیری با حضور عزت الله ضرغامی دستگیری ۵ متهم درگیری مسلحانه در مشهد + فیلم دبیر انجمن علمی داروسازان ایران: به دلیل اعمال تحریم‌ها، با کمبود دارو‌ مواجه هستیم شیرخشک‌های محتوی هروئین از سوی پلیس کشف شد ویدئو | لحظه انفجار خودروی سواری پس از تصادف با تریلی در محور ایلام-مهران (۲ شهریور ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه دستگیری سارقی در مشهد که در مبل مخفی شده بود چه کنیم تا فرزندانی ولخرج تربیت نکنیم؟ اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی درباره هجوم حشره سِنَک به مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) تاکید وزیر جدید آموزش و پرورش بر پرهیز از نگرش های سیاسی در حوزه تعلیم و تربیت بروز اسهال خونی در افراد، اختلالی جدی است که باید توسط پزشک بررسی شود
سرخط خبرها

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب به سلامتی شما آسیب می‌رساند

  • کد خبر: ۲۴۷۰۵۷
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب به سلامتی شما آسیب می‌رساند
انسان با ریتم چرخه نور/تاریکی طبیعی روز و شب تکامل یافته است. تکثیر نور مصنوعی در شب به این معنی است که بیشتر ما دیگر شب‌های واقعا تاریک را تجربه نمی‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بسیاری از مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب بر سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد، از جمله افزایش خطر ابتلا به اختلالات خواب، افسردگی، چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سرطان.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته تخمین زده شده است که لامپ‌های LED سفید پنج برابر بیشتر از لامپ‌های خیابانی معمولی بر ریتم خواب شبانه روزی تأثیر می‌گذارد. بررسی‌های بزرگ اخیر نشان داد که روشنایی روشن‌تر در شب با کاهش زمان خواب، نارضایتی از کیفیت خواب، خواب‌آلودگی بیش از حد، اختلال در عملکرد روزانه و چاقی مرتبط است.

طبق مقاله‌ای در سال ۲۰۲۳ توسط هشت پزشک و محقق منتشر شده در GeroScience (مجله انجمن پیری آمریکا) تعداد زیادی از تحقیقات وجود دارد که بر پیچیدگی همبستگی بین آلودگی نوری و بیماری آلزایمر تاکید می‌کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک بهتر‌ای ارتباط باید صورت گیرد.

ریتم شبانه روزی و ملاتونین

مانند بسیاری از زندگی‌های روی زمین، انسان‌ها به یک ریتم شبانه روزی - ساعت بیولوژیکی ما - یک الگوی خواب و بیداری که توسط چرخه طبیعی روز/شب کنترل می‌شود، پایبند هستند. این چرخه تا حد زیادی تحت تأثیر گیرنده‌های نوری در چشم است که به طول موج‌های آبی نور حساس‌تر هستند. برای هر انسان مهم است که نورپردازی در فضای باز را در طول روز تجربه کند و مقدار نور وارد شده به چشم خود را در شب به حداقل برساند تا چرخه شبانه روزی خوبی داشته باشد. متاسفانه نور مصنوعی در شب می‌تواند این چرخه را مختل کند.

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب همچنین باعث سرکوب تولید ملاتونین می‌شود که برای حفظ سلامتی ما لازم است. ملاتونین دارای خواص آنتی اکسیدانی است، خواب را تحریک می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و به عملکرد تیروئید، پانکراس، تخمدان ها، بیضه‌ها و غدد فوق کلیوی کمک می‌کند.

همه نور‌های مصنوعی به یک اندازه ایجاد نمی‌شوند

قرار گرفتن در معرض هر نوری در شب می‌تواند ملاتونین را سرکوب کند، اما گیرنده‌های نوری در چشمان شما که این سرکوب را تحریک می‌کنند به رنگ آبی حساس‌تر هستند. به همین دلیل است که ما بر کاهش محتوای نور آبی در شب تاکید می‌کنیم تا به ما کمک کند بهتر بخوابیم. متأسفانه، اکثر ال‌ای دی‌های مورد استفاده برای نورپردازی در فضای باز – و همچنین صفحه نمایش‌های کامپیوتر، تلویزیون‌ها و سایر نمایشگر‌های الکترونیکی – نور آبی فراوانی ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل، یک گزارش انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۶ نگرانی خود را در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی ناشی از روشنایی در فضای باز ابراز و توصیه کرد که از تمام وسایل نور محافظت شود و فقط از نور‌هایی با دمای رنگ همبسته (CCT) ۳۰۰۰ K و کمتر استفاده شود. نور داخل خانه یا سایر فضا‌های داخلی و نوری که از دستگاه‌های الکترونیکی شما می‌آید عموماً تأثیر بیشتری بر سلامتی شما می‌گذارد، زیرا سطح نور بالاتر است و معمولاً مدت طولانی‌تری در معرض نور داخلی قرار می‌گیرید تا نورپردازی در فضای باز..
بهترین روش امروزی برای نورپردازی در شب، به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور و به خصوص نور آبی است. وقتی شب در خانه هستید، از دیمر‌ها و لامپ‌های کم‌تر CCT استفاده کنید و از برنامه‌های دمای رنگی استفاده کنید که صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی شما را با زمان روز تطبیق می‌دهند - نور ظاهری «خنک» در طول روز و نور «گرم» در شب.

تابش نور ناشی از روشنایی در فضای باز یک خطر ایمنی است

تابش نور ناشی از نور ضعیف در فضای باز نیز به سلامت شما آسیب می‌رساند، زیرا با کاهش کنتراست بینایی را کاهش می‌دهد. این توانایی ما را برای دیدن خطرات احتمالی در شب محدود می‌کند. چشم‌های پیر به ویژه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

شما می‌توانید سهم خود را برای کاهش تابش خیره کننده با استفاده از لامپ‌های محافظ و کاهش سطح نور تا حد مورد نیاز انجام دهید. اغلب، لامپ‌های فضای باز، نور بیشتری نسبت به نیاز تولید می‌کنند و کم‌نور کردن آنها تا سطوح مناسب‌تر، تابش نور را کاهش می‌دهد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. در گزارش سال ۲۰۱۶ شورای انجمن پزشکی آمریکا در مورد علم و سلامت عمومی آمده است: «ناراحتی و ناتوانی ناشی از نور شدید LED غنی از آبی می‌تواند دقت بینایی و ایمنی را کاهش دهد و در نتیجه باعث ایجاد نگرانی‌ها و ایجاد خطر در جاده شود»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->