آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟ زلزله بجنورد را لرزاند (۲۵ تیر ۱۴۰۳) صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۳) | افزایش سرعت باد و گردوخاک در جنوب و شرق استان چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تاخیر واریز می‌شود؟ تداوم وزش باد و رگبار در برخی استان‌های کشور (۲۵ تیر ۱۴۰۳) خوردن دمنوش زیاد ممنوع | عوارض جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو دفع سموم بدن در ۳۰ دقیقه به روش چینی‌ها وحشت کسبه از پرنده شکاری در یافت آباد+عکس هشدار به والدین: اختلال در هورمون رشد برای کودکانتان جبران ناپذیر است تقاضای بالای بازار دارویی کشور برای وارفارین شرور نارمک دستگیر شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«سندرم عدم تعهد شناختی»؛ سندرومی که می‌تواند توانایی افراد را مختل کند

  • کد خبر: ۲۳۸۴۶۷
  • ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
«سندرم عدم تعهد شناختی»؛ سندرومی که می‌تواند توانایی افراد را مختل کند
آیا تاکنون متوجه شده‌اید که زیاد رویاپردازی می‌کنید؟ یا اینکه گاهی اوقات تنبل هستید و تمایل دارید از زیر انجام کار‌ها شانه خالی کنید؟ در این صورت ممکن است به «سندرم عدم تعهد شناختی» یا CDS مبتلا باشید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سندرم عدم تعهد شناختی اولین بار توسط روان‌شناسان در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توصیف شد؛ زمانی که آن‌ها متوجه شدند برخی افراد این ویژگی‌ها را پایدارتر از دیگران نشان می‌دهند.

رفتار افراد مبتلا به این سندرم به طور قابل‌توجهی با زندگی روزمره، عملکرد تحصیلی و تعاملات اجتماعی‌شان تداخل دارد.

هرچند همه ما گهگاه رویاپردازی می‌کنیم، اما افرادی که سندرم CDS دارند، به‌سختی می‌توانند، برای مدت طولانی روی کار‌ها تمرکز کنند. این فقط مربوط به بی‌توجهی یا تنبلی نیست، CDS یک الگوی پایدار است که می‌تواند توانایی فرد برای موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی را مختل کند.

سندرم چیست؟

سندرم در پزشکی و روان‌شناسی آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌ها بوده که حاکی از اختلالی خاص است. سندرم به معنی مجموعه‌ای از خصوصیات قابل‌تشخیص بالینی است.

چگونه سندرم عدم تعهد شناختی را شناسایی کنیم؟

تشخیص مشکل است؛ زیرا هیچ معیار رسمی وجود ندارد. با این حال برخی روان‌شناسان از ترکیبی از پرسش‌نامه‌ها و مشاهدات رفتاری برای ارزیابی علائمی مانند خیال‌پردازی مکرر، مه‌آلود‌شدن ذهن و سرعت پردازش آهسته استفاده می‌کنند.

والدین و معلمان اغلب این رفتار را در کودکانی گزارش می‌کنند که به نظر می‌رسد پاسخ‌دادن به سوالات و تکمیل وظایف برای آن‌ها بیشتر طول می‌کشد.

سرعت پردازش آهسته به این معنی است که افراد برای دریافت اطلاعات، درک آن و پاسخ به آن‌ها زمان بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، در مدرسه، دانش‌آموزی با سرعت پردازش پایین ممکن است برای پاسخ‌دادن به یک سوال یا تکمیل یک تکلیف بیشتر زمان بخواهد؛ زیرا آن‌ها به زمان بیشتری برای درک مطالب و فکرکردن در مورد پاسخ خود نیاز دارند.

سندرم عدم تعهد شناختی را بهتر بشناسید

این به دلیل کمبود هوش یا تلاش کم نیست، بلکه مغز آن‌ها اطلاعات را با سرعت کمتری پردازش می‌کند. حمایت و درمان CDS هنوز در حال تکامل است. برخی متخصصان در حال بررسی استفاده از دارو‌های محرک، مشابه دارو‌های مورد استفاده برای ADHD هستند، اما شواهد هنوز قطعی نیستند. تغییرات سبک زندگی مانند داشتن یک روال خواب پایدارتر و ورزش منظم نیز برای کمک به مدیریت علائم توصیه می‌شود.

CDS ممکن است بر بخش قابل‌توجهی از جمعیت تأثیر بگذارد

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، نداشتن آگاهی است. بسیاری از افراد ازجمله برخی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، ممکن است CDS را صرفاً تنبلی یا عدم تلاش شناسایی کنند. این انگ می‌تواند از کمک‌گرفتن و دریافت حمایت مورد‌نیاز افراد جلوگیری کند.

باوجود عدم شناسایی رسمی، تخمین زده می‌شود که CDS ممکن است بر بخش قابل‌توجهی از جمعیت تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان می‌دهد این اختلال می‌تواند به اندازه ADHD شایع باشد که حدود ۵ تا ۷ درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از افراد ممکن است بدون اینکه بدانند با علائم CDS دست‌وپنجه نرم کنند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، درک CDS بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند به افراد آسیب‌دیده کمک کند تا حمایت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

با درک این موضوع که رفتار فرد مبتلا به CDS فقط عجیب و غریب نیست، بلکه شاخص‌های بالقوه یک موضوع گسترده‌تر است، می‌توانیم بهتر از افراد در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی‌شان حمایت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->