به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز (۹ شهریور ۱۴۰۳) در خطبه دوم نمازجمعه این هفته که در حرم مطهر امامرضا(ع) برگزار شد، با اشاره به پشتسرگذاشتن هفته دولت، اظهار کرد: هفتهای که گذشت، هفته دولت بود و برکات و خیراتی در افتتاح پروژهها و آبادانیها داشتیم که در استان ما با همت دولتمردان صورت گرفت.
وی ادامه داد: دولت جدید در هفته دولت کارش را شروع کرد و بهعنوان «دولت وفاق ملی» نامیده شد؛ طبیعی است هر دولتی روی کار میآید شعار و عنوانی برای دولت خود مشخص میکند؛ این دولت نیز شعارش «وفاق ملی» است.
نماینده ولیفقیه در خراسانرضوی با بیان اینکه «وفاق ملی» دو نکته قابلتوجه دارد، ابراز کرد: نکته اول این است که وفاق ملی احتیاج به «قدر مشترک» دارد؛ یعنی وقتی بناست علیرغم همه تفاوتها در نظریات، اندیشهها و سلایق، همه مردم و دستگاهها یکی شوند، احتیاج به یک قدر مشترک دارند که بشود محور وفاق و وحدت تا وفاق ملی تحقق پیدا کند.
وی به آیه ۱۰۳ سوره آلعمران، «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»، اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه میگوید اول به ریسمان خدا چنگ بزنید و بعد میگوید «ولا تفرقوا»؛ نمیگوید اول متفرق نشوید و بعد وحدت کنید.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه وفاق و وحدت در صورتی قابلتحقق است که اعتصام به حبلالله برای مردم حاصل شود، خاطرنشان کرد: برای تحقق وفاق ابتدا باید بدانیم این «حبلالله» چیست. نقل شده عدهای اهالی یمن خدمت پیغمبر صلواتاللهعلیه رفتند و سؤال کردند «جانشین شما چهکسی است؟» گفتند جانشین من کسی است که خدا به شما دستور داده به او اعتصام و تمسک پیدا کنید.
وی با بیان اینکه خداوند در دو آیه به «حبلالله» و در آیه ۱۱۲ سوره آلعمران نیز به «حبل من الناس» اشاره کرده، اضافه کرد: خداوند در آیه ۱۱۲ آلعمران، دو حبل را معین میکند؛ یکی «حبل خدا» و یکی «حبل مردم»، که پیامبر در این خصوص فرمودند «حبل خدا قرآن است و حبل از مردم، وصی من است»، این دو حبل را خدا معین کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تمسک به دو حبل معرفیشده از سوی خداوند را عامل تحقق وفاق ملی دانست و افزود: وقتی دولت میشود دولت وفاق ملی یعنی دولت مجری احکام قرآن باشد و در مقام براندازی گناه که مقابله با قرآن است، قرار بگیرد.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه «حبل من الناس» یعنی وصی و امام بعد از پیغمبر و در دوران معاصر که ولایت در جریان ولایت فقیه متبلور است، حبل مردم پیروی و تبعیت از ولیفقیه است، ادامه داد: بدون تبعیت از ولایت فقیه و بدون توجه به احکام الهی در یک دولت، وفاق ملی قابلتحقق نیست.
وی با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه و تأکید بر پذیرش ولایت به عنوان شرط وحدت و وفاق، گفت: اگر دولت، دو خصوصیت که نخست آن در مقام اجرای احکام و معارف قرآنی از همه امکانات و ظرفیتهای دولت استفاده کند و دوم، در مقام تبعیت و پیروی از ولایت، نشانگر وابستگی به ولایت باشد را دارا بود، وفاق محقق میشود.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه وفاق ملی با شعار محقق نمیشود، به چهار الزام شکلگیری وفاق در جامعه اشاره و تصریح کرد: اجرای وفاق ملی الزاماتی دارد. نخستین مسئله این است که در وفاق ملی «سهمخواهی» ممنوع است؛ اینکه یک جریان بگوید من چون در انتخابات چنین و چنان کردم، پس سهم بیشتری در دولت دارم، رفتار وحدتشکنی است.
امامجمعه مشهد مقدس با بیان اینکه در وفاق ملی ملاک «شایستهسالاری» است، یادآور شد: صاحب حق همه کسانی هستند که در انتخابات شرکت کردند، چه افرادی که به رئیسجمهور رأی دادند و چه افرادی که فرد دیگری را انتخاب کردند؛ این سهم همه مردم است پس مدیریت باید به دست فرد شایسته باشد.
وی دومین الزام شکلگیری وفاق ملی را پایاندادن به دوقطبیها دانست و ابراز کرد: اینکه بگوییم از نظر سیاسی، مملکت دو گروه اصولگرا و اصلاحطلب دارد، یک تندرو و یک کندرو دارد، این دوقطبیسازیها حرکت بر ضد وفاق ملی است؛ برای تحقق وفاق ملی باید دوقطبیسازی را کنار گذاشت.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه صفبندی گروهها در مقابل هم، کمکی به مردم و کشور نمیکند، متذکر شد: صفبندی تنها یک جا موضوعیت دارد و آن هم در مسیر خدمت به مردم است؛ صف تشکیل دهید تا برای مردم کار کنید و به آنان خدمت کنید. وحدت همه در خدمت به مردم است که ببینند در قالب چه مجاهدهای میشود بیشتر به مردم خدمت کرد، همان کار را انجام دهند.
وی «پرهیز از تغییرات سریع و عجولانه در دستگاههای اجرایی» را سومین الزام تحقق وفاق ملی عنوان و خاطرنشان کرد: تغییرات سریع، عجولانه و سیاسی در دستگاهها نباید صورت بگیرد. اگر نیروهای کارآمد و شایستهای هستند که از عهده کار برمیآیند، بنشینند و کار را پیش ببرند؛ این نکتهای است آقای رئیسجمهور هم گفتند تغییرات عجولانه و سیاسی انجام ندهند.
نماینده ولیفقیه در خراسانرضوی به اهمیت حفظ منابع انسانی کارآمد در بدنه اجرایی کشور اشاره و عنوان کرد: یک نیرو چند سال در یک پست فعالیت داشته، تجربه کرده و پخته شده و بهتر میتواند کار را اداره کند تا نیرویی که تجربه کافی برای آن موقعیت را ندارد. اگر نیرویی کارآمد هست، باید در جای خودش قرار گیرد.
وی الزام چهارم و نهایی را «نظارت ملی» دانست و ادامه داد: انسانها در جامعه کارهای خوب و بد انجام میدهند، نمیشود بگوییم هرکس هرکاری کرد، بد است یا خوب است؛ آنچه در وفاق ملی مهم هست، شکلگیری «نظارت ملی» است.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه وفاق ملی با نظارت ملی قابلتحقق است، گفت: نظارت ملی عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر، اگر این فرهنگ در جامعه جاری شد، یعنی نظارت ملی انجام میشود و اگر این نظارت وجود داشته باشد، یعنی وفاق ملی محقق شده است.
وی یادآور شد: نظارت ملی یعنی مردم هرجا کار بدی دیدند، بتوانند بگویند این کار بد است نه اینکه اگر چنین کاری کرد، مانع او بشوند البته با یک نظام سازنده که مقوم وفاق ملی باشد؛ اگر اینطور شد، ما در سایه وفاق ملی آرامترین و لذتبخشترین زندگی را خواهیم داشت، اما اگر الزامات آن رعایت نشود و محور وفاق ملی مورد تمسک قرار نگیرد، اتفاقی نخواهد افتاد.