کدام خودرو‌های داخلی را با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان خرید؟ جهش ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بورس! | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) بیش از ۱۵۰۰ پرواز به مشهد در ایام پایانی صفر برنامه ریزی شد سکه در مشهد در مسیر افزایش (۱۰ شهریور ۱۴۰۳)  چرا معامله طلا دست دوم ممنوع است؟ چرا ثبت‌نام خودروی جانبازان به تعویق افتاد؟ با کمتر از یک میلیارد کدام خودرو‌های خارجی را می‌توان خرید؟ (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) هشدار وزارت صمت نسبت به لزوم ثبت اطلاعات تولید در سامانه جامـــع تجارت جهاد کشاورزی ۱۳ استان کشور در مشهد میزبان زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ شدند محدودیت دامنه نوسان سهام ادامه دارد (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) الان طلا بخریم یا نه؟ | پیش‌بینی رییس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) تامین مالی ۹۲ همتی دولت از طریق انتشار اوراق نقدی حراج شمش طلا فردا (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود+ جزئیات شهرداری مشهد تا پایان مهرماه ۱۴۰۳ تخفیف‌های ویژه‌ای به پیمانکاران ارائه می‌دهد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد کمتر از ۶۰ هزار تومان اعلام آمادگی اصناف مشهدی برای خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در مسیر‌های منتهی به مشهد فروش فوری ۵ محصول مدیران خودرو از امروز با تحویل ۹۰ روزه آغاز شد (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت و اقساط خودرو‌ها نرخ بلیت پرواز تهران - مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) بررسی وضعیت میوه و صیفی‌جات در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۳ در مشهد | کمبود و گرانی وجود ندارد + جدول قیمت کدام خودرو‌های وارداتی در سامانه جانبازان عرضه می‌شود؟ (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) بهره بین‌بانکی رکورد زد (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) مدیریت مصرف، جایگزین قطعی برق در مدیریت ناترازی انرژی تأمین ارزاق عمومی و نظارت بر بازار مشهد در دهه آخر صفر | پای کار سفرِ مسافران صفر کارکنان بانک‌ها سال گذشته ۹۱.۶ هزار میلیارد تومان وام گرفتند نرخ دولتی بلیت پرواز مشهد-تهران چقدر است؟ (۹ شهریور۱۴۰۳) پلمب ۲ سوپرمارکت و یک کافی‌شاپ در مشهد (۹ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تأمین ارزاق عمومی و نظارت بر بازار مشهد در دهه آخر صفر | پای کار سفرِ مسافران صفر

  • کد خبر: ۲۴۸۲۳۴
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
تأمین ارزاق عمومی و نظارت بر بازار مشهد در دهه آخر صفر | پای کار سفرِ مسافران صفر
در دهه پایانی صفر اصناف مشهد برای تأمین بخش‌هایی از ملزومات اولیه سفر زائران آماده به خدمت هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیش‌بینی شده که امسال میزبان حدود سه و نیم‌میلیون نفر زائر در روز‌های پایانی ماه صفر هستیم. مانند سال‌های گذشته شهر باید برای آنهایی که بار سفر را بسته‌اند تا در سالروز شهادت ولی‌نعمتان راهی مشهدالرضا شوند مهیا شود.

از تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی و راه‌اندازی موکب‌های بین‌راهی برای زائران پیاده بگیرید تا پیش‌بینی فضا‌های موردنیاز برای استقرار زائران و تأمین ارزاق عمومی، بخش کوچکی از اقداماتی است که باید برای ایجاد سفری سلامت و راحت برای زائران امام رضا (ع) انجام شود. در این گزارش به آخرین وضعیت بخش‌هایی از ملزومات سفر زائران پرداختیم. از طرفی باتوجه‌به اینکه نظارت بر بازارها، مراکز اقامتی، وسایل ایاب‌وذهاب و... بخشی از اقداماتی است که هر سال مسئولان برای ایجاد امنیت مالی بر آن تأکید دارند، به اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کردیم. 

البته در این نظارت‌ها به‌جز جنبه اقتصادی به دیگر حوزه‌ها نیز توجه می‌شود که ما به فراخور این صفحه فقط به بخش‌های اقتصادی آن پرداختیم. از طرفی باوجود تلاش مردم و مسئولان برای میزبانی از زائران امام مهربانی‌ها و با وجود سعی و کوشش برای ایجاد نگاه ملی به مسئله زیارت در مشهد، هنوز خلأ‌هایی وجود دارد که در اینجا به گوشه کوچکی از آن اشاره کرده‌ایم.

کم‌وزیاد بلیت مشهد

در روز‌های پایانی صفر هر زائری به فراخور شرایط خود پا در مسیر می‌گذارد، برخی عاشقان، پیاده طی طریق می‌کنند و برخی دیگر خودرو شخصی را انتخاب می‌کنند، اما برای کسانی که می‌خواهند از هواپیما، قطار و اتوبوس استفاده کنند شرایط کمی متفاوت است. آنها باید سریع‌تر برای سفرشان برنامه‌ریزی کنند، چون نامتوازن بودن عرضه و تقاضا معمولا خرید بلیت برای این دسته از زائران را مشکل می‌کند.

سری به سایت‌های فروش بلیت می‌زنیم. باوجود اینکه در سال‌های گذشته بلیت پرواز در این روز‌ها نه با نرخ مصوب، حتی با نرخ‌های بالاتر نیز به‌سختی یافت می‌شد، اما از چهارشنبه گذشته تماس با آژانس‌ها و بررسی سایت‌های فروش نشان می‌داد که در برخی مسیر‌ها از جمله تهران به مشهد، بلیت برای روز‌های منتهی به شهادت امام رضا (ع) هنوز با نرخی حدود ۲ میلیون‌و ۷۰۰ هزارتومان (میانگین نرخ مصوب بعد از آزادسازی قیمت‌ها) وجود دارد. 

از سوی دیگر باوجود افزایش ظرفیت قطار‌ها بلیت از مبدأ‌هایی مانند تهران و اصفهان به‌سرعت تکمیل شده بود و برای بازگشت نیز بلیتی نبود. به گفته فعالان این حوزه باتوجه‌به حجم زیاد تقاضا معمولا بلیت قطار‌ها در زمان پیش‌فروش تکمیل می‌شود. 
تا زمان تهیه این گزارش تعداد محدودی از بلیت‌های اتوبوس فروخته می‌شد و در بسیاری از مسیر‌ها با برچسب تکمیل ظرفیت بسته شده بود.

البته به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و گردشگری خراسان رضوی امسال مشکلات این حوزه برای زائران کمتر بوده است، چون هم تعداد پرواز‌ها افزایش داشته و هم رام‌های قطار بیشتر شده است. از طرفی طی روز‌های اخیر فروش بلیت اتوبوس نیز آغاز شده است.

سعید ولی‌زاده در پاسخ به مشکلات زائران در تهیه بلیت قطار می‌گوید: زمینه خرید بلیت قطار در بازار کمتر است، چون متقاضی بیشتری دارد. بیشتر کار در زمان پیش‌فروش قطارهاست که در ساعات اولیه شرایط خرید را به آژانس‌ها ندادند و در بستر اینترنت به‌طور شخصی انجام شد.

او درباره شرایط نظارت‌ها و نارضایتی مسافران می‌افزاید: با دستور فرماندار، انجمن صنفی دفاتر مسافرتی به‌طور شبانه‌روزی در قرارگاه ستاد دهه پایانی صفر در نبش خیابان امام رضا (ع) ۹ برای رفع مشکل زائران حضور دارد.

نظارت اصناف بر اصناف 

یکی از اقداماتی که مسئولان در دهه آخر صفر به آن توجه ویژه دارند، تأمین ارزاق عمومی و نظارت بر سلامت توزیع و فروش کالا در این روز‌های شلوغ است تا درنهایت برای زائران و مجاوران در این زمینه مشکلی ایجاد نشود. در این راستا در کنار دیگر دستگاه‌های نظارتی بازرسی اصناف و بسیج اصناف نیز پای کار آمدند تا در کنار انجام تمهیدات لازم در تأمین ارزاق موردنیاز در اصناف بر نحوه کار نظارت کنند. 

«از ابتدای مرداد طرح‌های نظارتی بر اصناف شروع شد و نتیجه آن انتخاب هشتصد واحد صنفی برای فروش ۲۳ قلم کالای اساسی با نرخ مصوب یا قیمت مندرج بر روی محصول بود.» این بخشی از صحبت‌های مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد است. 

محسن صیادی با اشاره به مشخص‌کردن مکان این واحد‌ها در نشان برای تسهیل دسترسی زائران و مجاوران و نصب بنر در مقابل آنها می‌گوید: این ۲۳ قلم کالا شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، کره، پنیر، ماست، شکر، نبات، آب‌نبات، قند، کنسروها، رب، روغن، برنج، حبوبات، چای، پیاز، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب، آب‌معدنی، دستمال کاغذی و شوینده‌هاست. 

او با اشاره به تشکیل ۳۲۱ پرونده تعزیراتی در اصناف از ابتدای آغاز طرح می‌افزاید: بیشتر این پرونده‌ها به دلیل درج‌نشدن قیمت، گران‌فروشی و کم‌فروشی تشکیل شد. 

به گفته مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد چهار پایگاه در چهار طرف حرم مطهر رضوی دایر شده است که زائران و مجاوران می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را در این مکان‌ها ثبت و به اطلاع بازرسان برسانند. همچنین علاوه‌بر گشت‌های روزانه در پنج روز پایانی صفر گشت‌های ما به‌صورت ۲۴ ساعته محسوس و نامحسوس انجام خواهد شد. تیم‌های سیار بازرسی نیز در مبادی ورودی شهر برای رسیدگی به شکایت‌ها حضور دارند. 

صیادی با اشاره به انجام تمهیدات لازم در راستای تأمین ارزاق عمومی مورد نیاز در این مدت می‌گوید: ۳۸ واحد صنفی در منطقه ثامن گوشت قرمز و مرغ را به‌صورت ۲۴ ساعته عرضه خواهند کرد و باتوجه‌به پیش‌بینی‌های انجام‌شده هیچ مشکلی در تأمین این اقلام وجود ندارد. شکر، میوه و دیگر اقلام هیچ افزایش قیمتی ندارند و به‌طورکامل برای نیاز مجاوران و زائران تأمین شده‌اند. اینها بخشی از اقدامات انجام‌شده در این حوزه است. 

اتحادیه‌ها پای کار خدمت

در این راستا رئیس سازمان بسیج اصناف بازاریان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز از پای کار آمدن بسیجیان در این حوزه خبر می‌دهد و می‌گوید: برای ارائه خدمت به زائران علی ابن موسی‌الرضا (ع) در چند محور کار را آغاز کردیم. ابتدا برای کمک به سازمان‌های نظارتی مانند اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، ۴۵۰ نیروی بسیجی و آموزش‌دیده در اختیار آنها قرار دادیم تا در روند خدمت‌رسانی به زائران نظارت داشته باشند. 

سرهنگ پاسدار محمد شریف می‌افزاید: همچنین حضور اتحادیه‌هایی را که اعلام آمادگی کرده بودند، در مسیر‌های منتهی به مشهد در راستای خدمت‌رسانی به زائران هماهنگ کردیم. به‌عنوان مثال اتحادیه فنی خودرو در ملک‌آباد آمادگی ارائه خدمات رایگان به زائران را دارد. اتحادیه نانوایان در جاده چناران اقدام به توزیع نان رایگان خواهد کرد. 
همچنین اتحادیه‌های خشک‌شویی، آرایشگران، کارواش، کفاشان، تعمیرات تلفن همراه و برق خودرو تا این لحظه برای خدمت‌رسانی به زائران در مسیر‌های منتهی به مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->