پای بابک زنجانی هم به ماجرای بانک آینده و علی انصاری باز شد شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور رشد ۵ هزار تومانی قیمت نقره | گرم نقره به ۱۹۳ هزار تومان رسید پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۸ آبان ۱۴۰۴ مشهد، میزبان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت ساختمان در کشور قیمت خودروهای داخلی و خارجی (۷ آبان ۱۴۰۴) | بازار در وضعیت انتظار جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار اعلام شد شرایط فروش فوری محصول برقی شرکت سایپا اعلام شد | مهلت افتتاح حساب وکالتی تا چه روزی است؟ + لینک ثبت نام عبور میانگین قیمت خانه در تهران از متری ۱۲۹ میلیون تومان | رشد خفیف تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز چیست؟ سرانه مصرف انرژی بخش خانگی در ایران، ۳ برابر متوسط جهانی است ظهوریان: نهاد‌های نظارتی به وقوع پول‌شویی در پروژه‌های بانک آینده مشکوک‌اند +فیلم صعود بورس به کانال ۳.۲ میلیونی | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در بازار آزاد مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) هر گرم طلا امروز در بازار مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا بار دیگر افزایش یافت (۷ آبان ۱۴۰۴) دلایل افزایش قیمت پوشاک چیست؟ | پوشاک استوک، بلای جان تولیدکنندگان جهش بی‌سابقه قیمت گوشت در بازار | علت چه بود؟ آخرین خبر از ساعت کاری کارکنان دولت (۷ آبان ۱۴۰۴) ساعت ثبت سفارش خرید عرضه‌اولیه امروز اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد تومور تورم در خراسان رضوی | تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خراسان رضوی در مهرماه ۱۴۰۴، به  ۶۷.۴ درصد رسید دینار عراق امروز در مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) شنبه منتظر عرضه‌اولیه سهام «پتوسعه» باشید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۴) | میوه‌های پاییزی چند؟ واردات برق ایران ۳برابر بیشتر از صادرات آن ایران‌خودرو بازهم افزایش قیمت داد (۷ آبان ۱۴۰۴) | هایما ۲۳۰ میلیون گران شد آغاز توزیع اضطراری ۲۶ هزار تن نهاده دامی از انبار ذخیره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی
سرخط خبرها

ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین

  • کد خبر: ۲۴۹۹۰۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
ذی‌نفعان رانتی، عامل افزایش مصرف بنزین
با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته، این فرصت پیش آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد.

روز گذشته معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای گفت: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰‌تومان بفروشیم؟ فعلا کاری نمی‌خواهیم بکنیم، نگویند عارف گفت فردا می‌خواهیم آزاد‌سازی انجام دهیم.» عارف تأکید کرد: «آسان‌ترین راه متوجه‌کردن این مسئله به مردم است. کالا‌هایی که با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا به مردم می‌دهیم، چه نقشی در ناترازی انرژی دارد؟»

با توجه به اینکه نقش سایر عوامل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت مورد‌توجه قرار گرفته، این فرصت پیش‌آمده تا با مرور عملکرد بخش‌های گوناگون ریشه‌های ناترازی انرژی مورد واکاوی قرار بگیرد. در سال ۱۳۹۷ واردات خودرو ممنوع شد و اکنون نیز که واردات خودرو آزاد شده، در عمل واردات قطره‌چکانی تأثیری بر بازار نگذاشته است. مقاومت در‌برابر واردات خودرو درحالی صورت می‌گیرد که بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، خودرو‌های ایرانی نسبت به استاندارد جهانی سه‌برابر بیشتر بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین به‌تازگی مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، گفته است مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰‌میلیون‌نفری است. این صحبت در‌حالی اعلام می‌شود که محدودیت واردات لوازم خانگی سبب شده تا بازار از کولر‌های گازی قاچاق اشباع شود؛ اما چرا مصرف انرژی در ایران به‌این‌سو حرکت کرده است؟

ریشه این مسئله را باید در سیاست‌گذاری‌هایی جست‌وجو کرد که به‌ظاهر به بهانه حمایت از تولید با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های مختلف و البته جوسازی‌های رسانه‌ای، نگذاشته بستر‌های سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان دیگرکشور‌ها در ایران فراهم شود. رانت‌های نهفته در فرایند تولید و عرضه خودرو شامل دسترسی به ارز ارزان، انواع تسهیلات بانکی، استخدام‌های بی‌رویه خودروسازان و ده‌ها موارد دیگر سبب شده تا زنجیره‌ای از ذی‌نفعان رانتی به وجود بیاید که نفعشان در تداوم عرضه خودرو‌های بی‌کیفیت است. 

ناترازی‌های امروز انرژی در کشور را باید در سیاست‌های محدود‌کننده‌ای یافت که به بهانه حمایت از لوازم خانگی داخلی از همکاری‌های مشترک ایران با تولیدکنندگان مطرح دنیا جلوگیری کرده تا بتواند سهم خود را از بازار ۶ میلیارد‌دلاری لوازم خانگی کشور افزایش دهد. اما مسئله برطرف‌کردن مشکل کمبود بنزین و ناترازی انرژی به چند تصمیم برای حذف دی‌نفعان رانتی محدود نمی‌شود. رانت به‌وجود‌آمده در این حوزه سبب شده تا در سال‌های گذشته قشری از مردم هم شکل بگیرند که معیشت آنها وابستگی شدیدی به تداوم همین سیاست‌های رانتی آسیب‌زا دارد.

به‌عنوان‌مثال رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، شبکه تعمیرکاران خودرو و شاغلان در صنعت خودروسازی و حتی شبکه توزیع اقلام اساسی همگی به‌نوعی توسط سیاست‌های رانت‌زا به گرو گرفته شده و همین کار سبب شده است تا هزینه اجتماعی هرگونه اصلاحی افزایش بیابد.

از‌این‌رو ابتدا برای حل مشکل ناترازی انرژی و مصرف بی‌رویه بنزین باید سیاست‌های ساختاری را که عامل این مسئله بوده‌اند، برطرف کنیم و سپس اصلاحات قیمتی را در دستور‌کار قرار دهیم؛ چرا‌که تا‌زمانی‌که مشکلات ساختاری رانت‌زا برطرف نشود، اصلاحات قیمتی فقط تسکین‌های موقتی بر ناترازی‌های انرژی خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->