آیت‌الله علم‌الهدی: مسئله امروز جهان اسلام وحدت بین مسلمانان است | حلقه مقاومت، نماد وحدت بین مذاهب اسلامی عراقچی: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است نشست خبری مشترک پزشکیان و السودانی | رئیس جمهور: نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین ایران و عراق هستیم هریس یا ترامپ؛ آرای خاکستری ایالات متحده به کدام نامزد خواهد رسید؟ مجموع مهاجران افغانستانی مجاز و غیرمجاز در ایران بین ۶ تا ۷ میلیون نفر اعلام شد فرماندار مشهد از ادامه برخورد جدی با اتباع غیرمجاز خبر داد | فعالیت اتباع غیرمجاز در اطراف حرم امام‌رضا(ع)، به هیچ عنوان تحمل نخواهد شد ویدئو | کُردی‌صحبت‌کردن پزشکیان با خبرنگار اقلیم کردستان در عراق برخی فرایندها و رویه‌های مرتبط با امر قضا با حضور رئیس قوه‌قضائیه آسیب‌شناسی شد عراقچی: ۱۵ یادداشت تفاهم بین ایران و عراق به امضا خواهد رسید رئیس جمهور: روابط ما با اقلیم کردستان خوب است و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم نشست مقامات عالی رتبه امنیتی بریکس با حضور ایران پزشکیان پیام رهبر معظم انقلاب را تقدیم نخست‌وزیر عراق کرد | مهمان‌نوازی بی‌نظیر عراقی‌ها الگویی بی‌همتاست عارف از تقدیم لایحه بودجه به مجلس در مهلت قانونی خبر داد | لایحه‌ای قابل‌دفاع ارائه می‌دهیم دادستان کل کشور: توجیهی قانونی‌ برای برخورد فیزیکی با بدحجابان وجود ندارد پزشکیان در دیدار با همتای عراقی خواستار حرکت به سمت برداشتن مرز‌های کشور‌های اسلامی شد معاون‌اول قوه‌قضائیه در مشهد: احکام و رفتار نیرو‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح باید بر مبنای حقیقت دین باشد رئیس جمهور در بدو ورود به عراق در یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس حاضر شد رئیس ستاد مرکزی اربعین: تعیین نقشه‌راه اربعین ۱۴۰۴ با برطرف‌کردن نقاط ضعف کلید خورد فرمانده کل سپاه: در تأمین امنیت مرز‌ها کوتاهی نخواهیم کرد مناظره هریس و ترامپ | ایران، اقتصاد، نابودی اسرائیل و چند مورد دیگر
سرخط خبرها

هریس یا ترامپ؛ آرای خاکستری ایالات متحده به کدام نامزد خواهد رسید؟

  • کد خبر: ۲۵۰۴۲۳
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
هریس یا ترامپ؛ آرای خاکستری ایالات متحده به کدام نامزد خواهد رسید؟
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که ترامپ و هریس سعی داشتند در اولین مناظره خود، آرای خاکستری را به سمت خود جذب کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سه‌شنبه شب با حضور «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز در «مرکز ملی قانون اساسی» ایالات متحده واقع در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار شد.

اولین مناظره انتخاباتی میان کاندیداهای حزب دموکرات‌ و جمهوری‌خواه با حضور دونالد ترامپ و «جو بایدن» برگزاری شد اما عملکرد ضعیف بایدن در آن مناظره، طرفداران حزب دموکرات‌ را به این سمت سوق داد که باید چاره‌ای بیندیشند.

در حالی که تقریبا اکثریت اعضای حزب بایدن را به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کرده بودند، حزب دموکرات مجاب شد که باید کاندیدای خود را تغییر دهد. بعد از فضاسازی‌های گسترده، بایدن کناره‌گیری از انتخابات در ۲۰۲۴ را ضمن حمایت از «کامالا هریس» معاون اول خود، پذیرفت. از این رو این اولین مناظره انتخاباتی  هریس در کارزار انتخابات ۲۰۲۴ و دومین مناظره ترامپ محسوب می‌شود.

کاندیدای ۲ حزب در این مناظره در موضوعاتی از جمله مسائل سقط جنین، خدمات اجتماعی، جنگ اوکراین، تحولات غزه، ایران، چین و غیره به سوالات پاسخ دادند. 

اهمیت مناظره برای کارزار هریس

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» درباره مناظره بامداد چهارشنبه میان هریس و ترامپ، با تاکید بر اینکه این مناظره بیشتر برای کمپین انتخاباتی هریس مهم بود نه جمهوری‌خواهان اظهار کرد: جمهوری‌خواهان تاکنون ۶ بار مناظره‌های عمده ترامپ را دیده بودند و او سقف نمرات خود از حضور در مناظره‌ها را در میان جمهوری خواهان گرفته بود، اما هریس هر چند در حوزه‌های مختلف کار کرده بود ولی در مهم‌ترین حوزه انتخابات که مناظره با رقیب اصلی است، حضور نداشت.

وی گفت: برای طرفداران حزب دموکرات مهم بود هریس را کسی بدانند که ضعف‌های بایدن را ندارد و معتقدم در این حد به خواسته‌شان پاسخ داد و اطمینانی که کمپین دموکرات‌ها می‌خواستند را کسب کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برگزاری مناظره در ایالت پنسیلوانیا که یکی از ایالت‌های مهم در انتخابات ریاست جمهوری است و بخشی از آرای آن هنوز مشخص نیست به کدام سمت حرکت می‌کند، قابل توجه بود اما عملا نمی‌شود گفت که بعد از مناظره دیشب یک شخص قالب را داشتیم که نظر آرای خاکستری را جلب کرده باشد. معتقدم هر ۲ کاندیدا قوی ظاهر شدند ولی هیچ کدوم خیلی قوی نبودند که بتوانند این آرا را در این مرحله جذب کنند.

وی ادامه داد: بین پنج تا هفت درصد مردم آمریکا هنوز آرای‌شان مشخص نیست و جزو آرای خاکستری هستند. رقابت بین ترامپ و هریس خیلی نزدیک به هم است و از این رو رای و نظر این گروه از مردم آمریکا مهم است که به کدام سمت برود. در عین حال به نظرم در بین این گروه از مردم که هنوز آرای شان مشخص نیست گرایش بیشتری به سمت هریس باشد. این گروه قبلا ترامپ را دیدند و اگر می‌خواستند به ترامپ رای دهند تا الان رای‌شان مشخص شده بود اما منتظر بودند هریس خود را نشان دهد که به نظرم هریس در این حد که بتواند حداقل نظرات آن‌ها را جلب کند، خود را نشان داد؛ تقریبا در مناظره ۶۰ به ۴۰ به نفع هریس رای می‌دهند.

هریس کمی برتر بود اما ترامپ بازنده نیست

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه این مناظره برتری ضعیفی به نفع هریس داشت اظهار کرد: اما به این معنا نیست که ترامپ بازنده باشد. معتقدم ترامپ کسی است که حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند و هر آنچه به عنوان نقاط ضعفش، دموکرات‌ها مطرح می‌کردند، او برای آن‌ها آلترناتیو داشت. به عنوان مثال وقتی سند ۲۰۲۵ را مطرح کرد ترامپ گفت که این سند اصلا مال من نیست و به آن پایبند نیستم و در موضوع سقط جنین، سعی کرد حدود اخلاقی، ایدئولوژیک و مذهبی حزب خود را حفظ کند و عملا اعلام کرد که سقط جایی که حالت اعدام بگیرد را نمی‌پذیرد.

وی مناظره سه شنبه شب میان کاندیدای ۲ حزب مطرح آمریکا را «منصفانه» خواند و گفت: طرفین زمان لازم را برای نظرات‌شان داشتند و به نظرم انتقاد و اعتراضی وارد نبود.

ایران دیگر تنش اول نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با نظرات و مواضع ۲ کاندیدا درباره ایران خاطرنشان کرد: این مناظره نشان داد برای دموکرات‌ها عملا ایران دیگر تنش اول نیست و این باید برای مسوولان ایران مهم باشد. در انتخابات گذشته تا بیش از ۱۰ بار در هر مناظره اسم ایران برده می‌شد اما دیشب هر آنچه درباره ایران گفته شد مربوط به گذشته بود و هیچ کدام از کاندیداها طرحی را برای آینده ایران نداشتند و این یعنی آمریکایی‌ها دیگر ایران را در قلمرو تنش تعریف نمی‌کنند.

وی افزود: تنش اصلی برای دموکرات‌ها، روسیه و برای ترامپ کلا گذر از همه تنش‌ها و نشان دادن یک دیپلماسی فراگیر جهانی مطرح بود. او تصریح داشت که از همه تنش‌ها آمریکا باید بیرون بیاید. از این رو هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید به هیچ وجه ایران را به شرایط تنش‌آمیز گذشته برنمی‌گرداند. معتقدم این یک فرصت است که امیدوارم مسوولان کشور مثل گذشته از دست ندهند.

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: به نظر من تنش‌ها یا اختلافات چهارگانه آمریکا با ایران کاسته شده و تنها موضوع هسته‌ای باقی مانده است. البته هریس موضوع حمایت ایران از گروه‌های نیابتی را مطرح کرد اما این بیشتر برای جلب نظر دموکرات‌های ضدایرانی در آمریکا بود اما اختلافات مربوط به مداخله آمریکا در امور داخلی ایران، اسرائیل و سرزمین های اشغالی، سلاح‌های متعارف ایران، دیگر از حوزه تنش آمریکا خارج شده و فقط هسته‌ای باقی مانده است که معتقدم آن هم نه در قالب برجام بلکه در قالب یک طرح جدید قابلیت ارائه دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->