همه چیز درباره سریال شبکه خانگی «گردن زنی» + بازیگران و خلاصه داستان آغاز سال تحصیلی مهدالرضا(ع) با بیش از ۱۱ هزار نوآموز قرآنی ماجرای ممنوع‌الکاری هنرمندان از زبان رئیس سازمان سینمایی «چاد مک‌کوئین» فرزند چهره افسانه‌ای هالیوود درگذشت بازگشت «فریبرز عرب‌نیا» به دنیای بازیگری با یک سریال آمریکایی حکایت ثروت و موفقیت و عشق روی نیمکت کالبدی به نام سینما، سرطانی به نام ابتذال آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) «دارچین تلخ» با بازی نفیسه روشن و سیاوش خیرابی در مسیر تولید اکران چهار فیلم جدید در هنر و تجربه + زمان اکران جناب خان با برنامه «هزار و یک» به شبکه نسیم می‌آید زمان آغاز اکران «صبحانه با زرافه‌ها» سروش صحت مشخص شد آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) کنسرت‌های جدید خوانندگان پاپ روی صحنه + جزئیات سایه روشن هنر هفتم | نگاهی به اتفاقات سینمایی مشهد در یک سال گذشته ماجرای قیمت کتاب تازه نشر «گمان» که بحث برانگیز شده است فصل چهارم «زخم کاری» ساخته می‌شود؟ «مردم دیده روشنایی» * | نگاهی به «دیده‌ور» رمانی درباره جاحِـظ
سرخط خبرها

سی و شش کشور در راه اسکار نود و هفتم + اسامی

  • کد خبر: ۲۵۰۶۴۸
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
سی و شش کشور در راه اسکار نود و هفتم + اسامی
تاکنون ۳۶ کشور نمایندگان خود را برای رقابت بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرده اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با معرفی فیلم «آنتیک» گرجستان به عنوان جدیدترین کشوری که نماینده خود را به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد، شمار کشور‌هایی که تکلیف خود را برای رقابت امسال روشن کرده‌اند، به ۳۶ کشور رسید.

گرجستان درام «آنتیک» یا «عتیقه» ساخته روسودان گلورجیدزه را ۲ هفته پس از آن به اسکار فرستاد که این فیلم با یک نبرد غیرمنتظره قانونی در جشنواره فیلم ونیز روبه رو شد و یک دستور اضطراری از طرف تهیه کنندگان روسی و کرواسی موجب تعلیق موقت نمایش فیلم در ونیز شد. این درام از اخراج غیرقانونی واقعی هزاران شهروند گرجستان از روسیه در سال ۲۰۰۶ الهام گرفته است. این اخراج‌ها بخشی از مناقشه جاسوسی گرجستان و روسیه در همان سال بود که با دستگیری تعدادی از افسران نظامی روسی توسط گرجستان به اتهام جاسوسی و تروریسم آغاز شد.

نمایش برنامه ریزی شده «آنتیک» به دلیل حکم مرموزی متوقف شد که از سوی تهیه کنندگان روسی و کرواسی درباره حق انتشار فیلمنامه مطرح شده بود، اما این ادعا‌ها توسط تهیه کنندگان گرجی فیلم مبنی بر اینکه جلوگیری از نمایش فیلم انگیزه سیاسی دارد، مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت وکیل گرجستان توانست در آخرین ساعت‌های جشنواره ونیز حکم را لغو کند و فیلم اجازه نمایش جهانی در ۶ سپتامبر را به دست آورد.

این فیلم در نهایت در بخش رقابت ونیز جایزه ویژه هیئت داوران را برد و اکنون قرار است در جشنواره سن‌سباستین به نمایش درآید.

یونان فیلم «زن قاتل» ساخته اوا ناتنا را به اسکار فرستاد. این فیلم که در میان هرج و مرج حاکم بر کمیته انتخاب و با انصراف دادن دیگر رقبا انتخاب شد، درباره زندگی زنی در اوایل قرن بیستم در جزیره‌ای دورافتاده از یونان است.

اسلوونی فیلم «خانواده درمانی» سونیا پروسنچ را برای اسکار انتخاب کرد. «خانواده درمانی» خانواده‌ای به ظاهر کامل را دنبال می‌کند که با ورود یک غریبه جوان، زندگی آنها به هم می‌ریزد و ترس‌ها، نقص‌ها و رویا‌های پنهان‌شان را آشکار و اختلال عمیق در روابطشان را آشکار می‌کند.

استونی با «۸ نما از دریاچه بیوا» ساخته مارکو راات راهی اسکار شد. این فیلم که نزدیک روستای مومنان قدیمی روسی در سواحل دریاچه پیپوس در استونی فیلم‌برداری شده، در چارچوب سنت هنری ژاپنی هشت منظره را به تصویر می‌کشد و به این موضوع می‌پردازد که چگونه بشریت ارتباط خود را با معنویت جهان طبیعی از دست داده است.

جمهوری چک «امواج» را به عنوان نماینده خود در اسکار انتخاب کرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جیری مادل درباره تهاجم شوروی در سال ۱۹۶۸ به کشور است و ماجرای واقعی گروهی از روزنامه‌نگاران سرویس بین المللی رادیو چکسلواکی را به تصویر می‌کشد که مصمم به حفظ جریان اخبار مستقل بودند.

مجارستان هم با «سِمِلوایز» به اسکار می‌رود. این فیلم درباره یک پزشک مجارستانی به همین نام است که روش‌های ضد عفونی کننده در کلینیک زایمان وین را برای مقابله با تب زایمان، اجرا کرد. این فیلم تاکنون ۳۵۰ هزار نفر از مردم مجارستان را به سینما‌ها کشانده و با فروش بیش از ۲ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم مجارستانی در پنج سال اخیر بوده است.

مراکش فیلم «همه تودا را دوست دارند» ساخته نبیل آیوش را به عنوان نامزد بهترین فیلم بین‌المللی اسکار انتخاب کرده است. این فیلم داستان شاعر و خواننده جوانی را روایت می‌کند که غرق در یک آهنگ باستانی مراکشی به نام آیتا است، اما مجبور به اجرای آهنگ‌های پاپ کثیف در کافه‌های پر از مردان بدخلق می‌شود. این فیلم در بخش خارج از رقابت جشنواره فیلم کن امسال عرضه شد.

کره جنوبی با درام اکشن تاریخی و سیاسی «۱۲.۱۲: روز» به کارگردانی کیم سونگ سو به اسکار می‌رود. این فیلم که به یک کودتای نظامی در سال ۱۹۷۹ می‌پردازد، پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته سینما‌های کره بود و کمیته انتخاب به اتفاق آرا آن را به اسکار فرستاد.

ارمنستان هم با «یاشا و لئونید برژنف» ساخته ادوارد باگداساریان به اسکار می‌رود. این کمدی درام درباره یک مرد ارمنی بازنشسته است که پایان اتحاد جماهیر شوروی را باور ندارد و با رهبر پیشین شوروی، لئونید برژنف و دیگر شخصیت‌های مشهور کمونیستی در خیال به گفتگو می‌پردازد. این فیلم در جشنواره بین‌المللی زردآلو طلایی ایروان ۵ جایزه برد.

کرواسی با «بعد از ظهر زیبا، روز زیبا» ساخته ایوانکا یوکا راهی اسکار شده است. این فیلم که داستان آن در دهه ۱۹۵۰ میلادی اتفاق می‌افتد، درباره ۴ فیلمساز جوان در یوگسلاوی است که فیلمشان به دلیل نمایش صحنه‌هایی از نارضایتی در ارتش با سانسور مواجه می‌شود.

بلغارستان «پیروزی» یک کمدی سیاه ساخته کریستینا گروزوا و پیتر والچانوف که در جشنواره تورنتو امسال نمایش داده شد را به عنوان نماینده خود به اسکار فرستاد. داستان فیلم در پی هرج و مرج پس از سقوط کمونیسم در دهه ۱۹۹۰ رخ می‌دهد و درباره یک گروه ضربت متشکل از افسران عالی رتبه ارتش بلغارستان و روانشناسان است که یک عملیات نظامی فوق سری را در روستایی کوچک آغاز می‌کنند تا یک اثر فضایی دست نیافتنی را کشف کنند که بتوانند سیر تاریخ بلغارستان را به رخ بکشانند.

کاستاریکا «خاطرات یک بدن سوخته» درامی به نویسندگی و کارگردانی آنتونلا سوداسی فرنیس را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم محصول مشترک کاستاریکا و اسپانیا است و در هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در بخش پانوراما انتخاب شد و جایزه تماشاگران را دریافت کرد.

دیگر کشور‌هایی که نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده‌اند:

پاناما: «بیدار شو مامان» ساخته آریانه بندتی

پرو: «یانا-وارا» ساخته اسکار اتاکورا و تیتو کاتاکورا

پرتغال: «گرند تور» ساخته میگوئل گومس

هلند: «خط حافظه» ساخته جیل د جونگ

رومانی: «سه کیلومتر به پایان دنیا» ساخته امانوئل پاروو

صربستان: «کنسول روسیه» ساخته میروسلاو لکیچ

کنیا: «ناوی» ساخته والنتین چلوگه، آپو مورین، کوین و توبی اشموتزلر

اکوادور: «پشت مه» ساخته سباستین کوردرو

اوکراین: «پالیسیادا» ساخته فیلیپ سوتنیچنکو

فلسطین: «از زمین صفر» ساخته ۲۲ کارگردان فلسطینی

عراق: «مسیِ بغداد» ساخته سهیم عمر خلیفه

ترکیه: «زندگی» ساخته زکی دمیرکوبوز

کامبوج: «ملاقات با پول پوت» ساخته ریتی پان

شیلی: «به جای او» ساخته مایت آلبردی

ژاپن: «ابر» ساخته کیوشی کوروساوا

کانادا: «زبان جهانی» ساخته متیو رنکین

اروگوئه: «در اینجاست» ساخته خوان پونس د لئون، فاکوندو پونس د لئون

آلمان: «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولف

قرقیزستان: «بهشت زیر پای مادر است» ساخته روسلان آکون

لیتوانی: «غرق شدن در خشکی» ساخته لوریناس باریشا

تایوان: «روباه پیر» ساخته هسیائو یا چوان

لتونی: انیمیشن «فلو» ساخه گینتس زیبالودیس

اتریش: «حمام شیطان» ساخته ورونکیا فرانتس و سورین فیالا

ایرلند: «نی کپ» ساخته ریچ پپیات

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار ۲ مارس (بامداد ۱۳ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد. فهرست کوتاه اسکار ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) منتشر می‌شود و اسامی نامزد‌ها ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) اعلام می‌شود. آخرین مهلت ارسال برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند بین‌المللی ۲ اکتبر (۱۱ مهر) است.

منبع: مهر

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->