۳ میلیون و ۴۰۰ هزار حداقل‌بگیر شامل همسان‌سازی حقوق نمی‌شوند | دولت بار دیگر برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس لایحه می‌دهد توقیف محموله پارچه قاچاق ۷۰ میلیارد ریالی در مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) کمبود ۱۰ هزار کلاس درس در استان خراسان‌رضوی اعتراض المپیادی‌ها به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور کشف ۶۰ کیلو ماده مخدر شیشه در هنگ مرزی تایباد خراسان رضوی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قانونی است که باید اجرا شود توزیع حدود ۶۸ هزار واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های مشهد | هنوز واکسن ایرانی توزیع نشده است افزایش ۲۰ درصدی شیرخشک توزیعی به داروخانه‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تذکر نماینده مجلس درخصوص تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تزریق ۸.۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین نقدینگی صنعت دارو رتبه یازدهم خراسان رضوی در کشور از نظر جمعیت سالمندی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۳) | بارش‌های رگباری در مشهد هفت‌خوان رستم کارگران و بازنشستگان برای دریافت وام | بازنشستگان برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی چند سال در انتظار هستند؟ انتصاب مدیران زن در سطوح معاونت وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اعتراض بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به تأخیر در پرداخت حقوق | مبلغ متناسب‌سازی حقوق را زودتر واریز کنید (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) دادستانی‌ به پرونده عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان ورود کند جشن «غنچه‌ها» فردا برگزار می‌شود (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) بیمه سلامت ماهانه به بیش از هشت میلیون نسخه الکترونیکی رسیدگی می‌کند چه تعداد معلم جدید جذب وزارت آموزش و پرورش می‌شوند؟ انجام عمل موفق شکستگی زائده مهره دوم گردن در بیمارستان ولایت مشهد  (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) ویدئو | سقوط مرگبار خودروی پژو پارس به درۀ هومل سردشت (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) کمبود نیرو و فرسودگی ناوگان، مهمترین چالش‌های اورژانس کشور
سرخط خبرها

اعتراض المپیادی‌ها به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

  • کد خبر: ۲۵۰۹۳۲
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
اعتراض المپیادی‌ها به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
سهم سوابق تحصیلی در کنکور موضوعی سرنوشت‌ساز برای دانش آموزان محسوب می شود اما مصوبه افزایش سهم این سوابق به ۶۰ درصد به گفته دانش‌آموزان المپیادی لطمه بزرگی به سرنوشت آنان خواهد زد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حنانه خرمدشتی دارنده مدال طلای المپیاد نجوم با بیان اینکه سختی‌هایی در مسیر المپیادی‌ها با اجرایی شدن مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم در کنکور ایجاد شده است گفت: دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم به صورت تخصصی وقت خود را مشغول خواندن رشته تخصصی المپیاد می‌کنند و وقتی برای امتحانات نهایی نمی‌گذارند و نهایتا یک ماه مانده به امتحانات نهایی شروع به درس خواندن کرده و سعی می‌کنند نمره «قبولی» کسب کنند.

تاثیر معدل در کنکور و خطر افت شدید نتایج المپیاد‌های جهانی ایران

وی با بیان اینکه با تاثیر معدل در ورود به دانشگاه، دانش‌آموزان خیلی سخت‌تر مسیر المپیاد را انتخاب می‌کنند افزود: با مصوب شدن این موضوع توقع افت شدید در نتایج المپیاد‌های جهانی سال بعد را داریم، چون دانش‌آموزان سر آینده‌شان ریسک نمی‌کنند و مستقیم سراغ کنکور می‌روند و علاقه‌هایشان را رها می‌کنند لذا خیلی از استعداد‌ها در این راه تلف می‌شود.

 

عقل سلیم می‌گوید به جای اینکه المپیاد بخوانیم و سهمیه‌ای در کنکور بگیریم، وقتمان را برای دروس امتحان نهایی بگذاریم

آرش صمدی دیگر دارنده مدال جهانی المپیاد زیست نیز در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور که چه میزان در آینده المپیادی‌ها تاثیر دارد گفت: برای آزمون‌های نهایی طرح‌هایی ارائه و تنظیم شده که امیدواریم برای سال دهم و یازدهم اجرایی شود. عقل سلیم می‌گوید به جای اینکه المپیاد را بخوانیم و سهمیه‌ای بگیریم که مقداری کمک کننده باشد، ساعت بیشتری برای درس خواندن امتحانات نهایی گذاشته شود که در نهایت عملکرد بهتری به همراه دارد. منطق می‌گوید هر فردی که الان در کنکور شرکت می‌کند کمتر به المپیاد فکر کند.


روند فعلی شرکت در کنکور تاثیر منفی در آینده المپیادی‌ها دارد

سیدرضا حسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان نیز در ادامه تکمیل صحبت‌های دو المپیادی با بیان اینکه دغدغه المپیادی‌ها یک بار در طرح جامع زندگی نخبگانی توسط خود مدال‌آوران المپیاد طبق انتظارات و نقش‌هایی که در کشور می‌توانند ایفا کنند لیست شده است گفت: طرح در هیئت دولت خوب جلو رفت ولی متاسفانه به نتیجه نرسید و نیمه کاره رها شد؛ درخواست داریم این طرح هرچه زودتر بازبینی شود و اگر چالشی وجود دارد بیان شود تا خود بچه‌های المپیادی اصلاح کنند و توجیه شوند تا زمینه نقش‌آفرینی و دغدغه‌های آنها یک‌جا مرتفع شود نه اینکه تلاش کنیم دانه دانه مسائل را حل کینم.

وی با بیان اینکه متولی بچه‌های نخبه بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی است افزود: طرح جامع باید در خود هیئت دولت زودتر مصوب شود تا بتوانیم دغدغه‌های بچه‌ها از جمله مسکن، جایگاه شغلی و مزیت‌های حقوقی را مرتفع کنیم.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور باعث می‌شود المپیادی‌ها انگیزه لازم برای حضور در المپیاد نداشته باشند و به سمت امتحانات نهایی کشیده شوند ادامه داد: روند فعلی در سال‌های آینده تاثیر منفی بسیاری به همراه دارد بنابراین به بازنگری مصوبه کنکور نیاز است، زیرا دانش‌آموزان المپیادی کتب خاصی را مطالعه می‌کنند و اگر بر امتحانات نهایی تمرکز کنند دیگر نمی‌توانند بر المپیاد تمرکز داشته باشند و ترجیح می‌دهند وارد المپیاد نشوند.

طرح مکملی برای المپیادی‌ها ارائه شد تا تراز پایه دوازدهم آنها جایگزین تراز پایه دهم و یازدهم شود

حسینی با بیان اینکه طرح مکملی برای المپیادی‌ها ارائه شد تا تراز پایه دوازدهم المپیادی‌ها جایگزین تراز پایه دهم و یازدهم شود گفت: همچنین درخواست داریم برخی المپیاد‌های جدید مانند هوش مصنوعی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شود تا دانش‌آموزان بتوانند از مزایا و معافیت کنکور بهره‌مند شوند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان در خصوص برنامه‌های سال آینده باشگاه دانش‌پژوهان نیز ادامه داد: آمادگی لازم برای برگزاری آزمون مرحله اول المپیاد سال بعد را داریم که افراد انتخاب شده اعضای تیم‌های ملی دو سال بعد می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه بچه‌هایی که برای مسابقات جهانی اعزام می‌شوند حدود ۲.۵ سال با باشگاه دانش پژوهان جوان در ارتباط بوده‌اند و قبل از آن هم حدود ۲ تا ۳ سال مطالعه جدی المپیاد داشته‌اند گفت: بچه‌هایی که الان فعالیت خود را شروع می‌کنند تابستان سال ۱۴۰۵ به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سازوکاری چیده شود که بچه‌ها در باشگاه دانش پژوهان کمک کننده باشند و باشگاه را جزئی از خود و خود را جزئی از خانواده بزرگ باشگاه بدانند افزود: تلاش داریم اتفاقات خوبی که می‌خواهیم برای بچه‌های نخبه بیفتد و از ظرفیت‌های آنان در کشور استفاده شود.

باشگاه دانش پژوهان یکی از اصلی‌ترین فیلتر‌های گزینش المپیاد‌های علمی است

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان با بیان اینکه ۲۰۰ نفر از مدال‌آوران المپیک به فعالیت‌های باشگاه در قالب استاد، مدرس، طراح سوال، مصحح و همراه تیم‌های ملی کمک می‌کنند ادامه داد: باشگاه دانش پژوهان یکی از اصلی‌ترین فیلتر‌های گزینش المپیاد‌های علمی است، بچه‌ها با شرکت در المپیاد‌های علمی و چند مرحله پالایش در صورت برگزیده شدن در مراحل انتهایی به عنوان یکی از اعضای باشگاه دانش‌پژوهان مطابق اساسنامه، عضو می‌شوند.

۷۵ درصد مدال آوران المپیادی کشوری دانش‌آموزان سمپادی هستند

همچنین حسینی در نشستی که با خبرنگاران داشت با بیان اینکه سمپاد در پایه ششم و هفتم ۲۰ هزار نفر اول کشور را جذب می‌کند گفت: تعدادی از این افراد می‌مانند و مابقی نیز در پایه نهم به دهم دریافت می‌شوند، طبیعی است که دانش‌آموزان سمپاد آمار بالایی در المپیاد‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد مدال آوران المپیادی کشوری دانش‌آموزان سمپادی هستند افزود: این عدد در تهران حدود ۶۶ درصد است ولی ۸۰ درصد مدال آوران شهرستانی سمپادی هستند و این یعنی سمپاد باعث شده بعد مدال‌آوری شهرستانی ما پررنگ‌تر شود و اثر مثبت خوبی در شهرستان‌ها دارد.

رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه در شهرستان‌ها مدارس سمپاد از حیث شهریه تفاوت جدی با مدارس دولتی ندارند ادامه داد: قالب بچه‌هایی که امسال از شهرستان مدال آوردند و به مسابقات جهانی رفتند، سمپادی هستند. سمپاد برای شهرستان‌ها لازم است تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد.

حسینی با بیان اینکه قرار است مدرسه آنلاین المپیادی ایجاد شود که در آن بچه‌های فارغ التحصیل و نخبه‌ها در مناطق محروم‌تر شناسایی و به آنها آموزش داده شود و تلاش شود از دل آنها مدال‌آوران جهانی بیرون آید گفت: امیدواریم کمتر از یک ماه دیگر اجرایی شدن و پیدا کردن دانش‌آموز و شروع مدرسه آنلاین رسما اعلام عمومی شود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول المپیاد‌های علمی استان مازندران، تهران و خراسان رضوی بیشترین شرکت کننده را داشتند عنوان کرد: کمترین تعداد شرکت کننده نیز مربوط به استان‌های یزد، اردبیل، سمنان، ایلام است.

رئیس باشگاه دانش پژوهان با بیان اینکه تهرانی‌ها با ۲۷۰ مدال از ۶۰۲ مدال سال گذشته حدود ۴۴ درصد مدال‌آوران کشوری المپیاد علمی را تشکیل می‌دهند عنوان کرد: استان‌های اصفهان و خراسان رضوی هر کدام حدود ۸ درصد مدال آور‌های سالانه ما را تشکیل می‌دهند. برخی استان‌ها هم مانند مرکزی، هرمزگان و همدان ضعیف عمل کردند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->