توزیع موادمخدر در پوشش خانواده در مشهد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) رشد بیش از ۱۷ درصدی کشف جرائم به‌وقوع‌پیوسته، توسط کارآگاهان پلیس کشور آتش‌سوزی مخزن سوخت کوره آهنگری در مشهد یک مصدوم بر جای گذاشت (چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳) اصلاحات احتمالی کنکور چه زمانی اعمال خواهد شد؟ آغاز اعزام عمره از امروز (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) ضبط خودرو پورشه به ارزش ۱۳۳ میلیارد ریال در مشهد آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان کوهسنگی مشهد + تصاویر جلوگیری از ادامه فعالیت معلم‌بلاگر‌ها در مدارس ورود بیش از یک میلیون و ۳۲۲ هزار دانش‌آموز به دوره اول متوسطه پرونده میزبانی استقلال و پرسپولیس در مشهد دوباره به جریان افتاد | قفل در‌های ورزشگاه امام رضا(ع) باز می‌شود؟ نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه کنکور بازنشستگان حساب خود را چک کنند | یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی برای بازنشستگان لشکری واریز شد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) اورژانس مشهد با کمبود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس مواجه است رئیس جمعیت هلال احمر ایران: حال عمومی سفیر ایران در لبنان خوب است + فیلم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۳) | وزش باد و خیزش گردوخاک در جنوب و شرق استان ترافیک پرحجم اول مهر ۱۴۰۳ در انتظار مشهدی‌ها فعالیت بدون مجوز صد‌ها صرافی رمزارز در داخل کشور «جشن جوانه‌ها» ویژه هفتمی‌ها همزمان با سراسر کشور در مشهد برگزار شد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) + ویدئو تأخیر شش‌ماهه در اجرای قوانین «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» و «سامان‌دهی کارمندان دولت» زورگیری خشن اتباع غیرمجاز از موتورسواران در مشهد + عکس سرویس‌دهی اتوبوس و مترو مشهد در روز اول مهر، رایگان است آغاز سال تحصیلی بدون کمبود معلم جزئیات روند رسیدگی به درخواست‌های تغییر جنسیت، در گفتگو با کارشناس پزشکی قانونی مشهد
سرخط خبرها

خواسته‌های فوریِ پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی را دریابید | اورژانس با آمبولانس‌های ۲۰ سالِ پیش و نیرو‌های فرسوده می‌چرخد

  • کد خبر: ۲۵۱۰۳۵
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
خواسته‌های فوریِ پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی را دریابید | اورژانس با آمبولانس‌های ۲۰ سالِ پیش و نیرو‌های فرسوده می‌چرخد
رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی و دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، با اشاره به وضعیتِ بدِ اورژانس ۱۱۵ گفت: هم از جنبه‌ی امکانات و هم نیرو‌ها در وضعیتِ بسیار بحرانی‌ای به سر می‌بریم.

به گزارش شهرآرانیوز، ۲۶ شهریور ماه روز اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی نام‌گذرای شده است. فوریت‌های پزشکی در ایران، از نظرِ نیرو و امکانات اوضاع خوبی ندارد. خلاصه‌ی مشکلاتِ فوریت‌های پزشکی این است که تجهیزات و نیرو بسیار محدود است و نیرو‌های فوریت، در مضیقه‌ی بسیاری هستند. حقوق‌های آنها پایین است و به دلیلِ کمبودِ تجهیزات، حتی با وجودِ اضافه کاری‌های بالا و شیفت‌های ۲۴ تا ۴۲ساعته هم نمی‌توانند خدمات کافی ارائه بدهند. این وضعیتِ بد، هم برای مردم و هم نیرو‌های اورژانس دردسرساز شده است. به گفته‌ی پرستارانِ اورژانس پیش بیمارستانی، خطای پزشکیِ ناشی از خستگیِ نیرو‌ها و افزایش مرگ و میر ناشی از دیر رسیدنِ اورژانس، نتیجه‌ی این وضعیت است و مردم تمام این کمبود‌ها را از چشمِ نیرو‌های فوریت‌های پزشکی می‌بینند. کار به قدری برای آنها سخت شده که بسیاری از پرستاران عطای این کار را به لقایش بخشیده و به سراغ شغلی دیگر رفته‌اند. 

ابراهیم آریامقدم، رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی و دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، با اشاره به وضعیتِ بدِ اورژانس ۱۱۵ گفت: هم از جنبه‌ی امکانات و هم نیرو‌ها در وضعیتِ بسیار بحرانی‌ای به سر می‌بریم. 

آریا مقدم ادامه داد: بیشترِ آمبولانس‌هایی که امروز داریم، برای ۲۰ سال پیش است. زمانی که آقای عارف معاون اول دولت وقت و آقای پزشکیان وزیر بهداشت بودند، آمبولانس‌های بنز اسپرینتر ۳۱۴ وارد ناوگان آمبولانسی کشور شد، اولین گروه از پرستاران وارد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی شدند، رشته فوریت‌های پزشکی به شکل آکادمیک در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شد، تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ به طور چشمگیری افزایش یافت و به معنای واقعی کلمه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی متحول شد. 

وی گفت: طی ۲۰ سال گذشته در هیچ دوره‌ای مانندِ آن سال‌ها به اورژانس پیش‌بیمارستانی توجه نشد و هنوز هم سیستم اورژانس پیش بیمارستانی با همان آمبولانس‌های اسپرینترِ ۲۰ سال قبل می‌چرخد. 

رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی افزود: بعد از ۲۰ سال دوباره آقای عارف معاون اول رئیس‌جمهور شده و حالا آقای پزشکیان رئیس‌جمهور است. امیدواریم حضور آنها سبب تحول در وضعیتِ اورژانس پیش بیمارستانی شود. 

آریا مقدم با اشاره به فرسوده شدنِ توأمانِ ناوگان و نیرو‌ها گفت: آن آمبولانس‌های ۲۰ سال پیش حالا همگی بالای ۲۵۰ کیلومتر کارکرده و اصطلاحا، زوارشان در رفته است، دانشجویان فوریت‌های پزشکیِ ۲۰ سال قبل هم حالا کارشناسان فوریت‌های پزشکی زبده و باتجربه هستند، هر چه تجربه‌ی آنها بالا رفته، اوضاعِ زندگی و سلامتشان بدتر شده است! اجازه ادامه تحصیل به آنها ندادند، به معیشت‌شان رسیدگی نشد، کمبود نیرو باعث شد از نیرو‌ها اضافه کار اجباری و مأموریت‌های چند برابرِ استاندارد بخواهند و فشار کار سببِ فرسوده شدنِ نیرو‌ها شد. نیرو‌های اورژانس هم به لحاظ جسمی و هم روحی فرسوده شده‌اند و با انواع و اقسام بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. 

دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد ادامه داد: ساختار تشکیلاتی سازمان اورژانس کشور معیوب است؛ ناوگان آمبولانسی کشور فرسوده است؛ تعداد پایگاه‌های اورژانس نسبت به برنامه ششم توسعه حداقل ۵۰ درصد عقب‌ماندگی دارد؛ زمان رسیدن بر بالین بیماران اورژانسی در کلانشهر‌ها به بیش از دوبرابر استاندارد رسیده است؛ ۴۵ هزار پرستار پیش بیمارستانی کمبود نیروی متخصص داریم؛ اضافه کار اجباری و حجم زیاد مأموریت‌ها امان پرسنل را بریده است؛ نقص فنی و تصادفات آمبولانس‌های فرسوده جان پرسنل و بیماران را در معرض خطر جدی قرار داده و خشونت بیماران و همراهانشان از وضع موجود، امنیت پرسنل را به خطر انداخته است. 

آریا مقدم گفت: صدای شکستن ستون‌های این سیستم را می‌‎توان در افزایش آمار طلاق و افسردگی و خودکشی و ترک شغل و مهاجرت و تصادفات در مسیر شیفت و ایست قلبی پرسنل در حین شیفت به وضوح دید. 

وی بیان کرد: پرستاران پیش بیمارستانی با حقوق ۱۲ میلیون تومانی و اضافه کار ۲۰ هزار تومانی و حق مسکن ۱۰۰ هزارتومانی و با آمبولانس‌های فرسوده که در گرما کولر ندارد و در سرما بخاری، بیشترین میزان اضافه کار اجباری را برای دانشگاه انجام می‌دهند، اما کمترین‌کارانه و کمترین امکانات رفاهی را دریافت می‌کنند. 

رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: از بحران کرونا گرفته تا آلودگی هوا و استقرار‌های نوروزی و اربعین و دهه آخر صفر و سیل و زلزله و در تمام حوادث و بحران‌ها خط مقدم پیشگیری و درمان هستیم، اما قانون بهره‌وری، قانون مشاغل سخت، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و دستورالعمل رفاهی کارکنان دولت برای پرستاران پیش بیمارستانی اجرا نمی‌شود! 

آریا مقدم در ادامه به برخی از خواسته‌های فوریِ پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: افزایش امتیاز سختی کار از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ که در روز ملی فوریت‌های پزشکی سال قبل به‌عنوان خبر خوشِ وزیر بهداشت سابق اعلام شد، هنوز وارد احکام کارگزینی نشده و منتظر اعلام موافقت سازمان برنامه و بودجه است. 

وی گفت: ضمن اینکه افزایش سهم اورژانس پیش بیمارستانی از ۱.۵ درصد جز حرفه‌ای به حداقل ۶ درصد و تصویب بسته خدمتی مستقل در شورای عالی بیمه و تعیین ارزش نسبی برای خدمات پرستاران پیش بیمارستانی از واجبات است. 

رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی همچنین گفت: اجرای بند الحاقی ۱ به ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه که در مجلس شورای اسلامی تصویب و تبدیل به قانون شده، از سال دوم نه، که از همین سال اول برنامه باید اجرا و منابع آن در بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی شود.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->