سرخط خبرها

مهربانی بیشتر در رمضان متفاوت امسال

  • کد خبر: ۲۵۴۳۵
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
مهربانی بیشتر در رمضان متفاوت امسال
رضاکسنوی - فعال رسانه
شیوع کرونا که این روز‌ها امور زندگی همه را تحت‌الشعاع قرار داده، ماه رمضان ما مسلمان‌ها را هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده‌است. ماهی پربرکت که از دیرباز  در میان مسلمانان و به‌ویژه ایرانیان از احترام و اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ماه سلوک روحی مؤمنان محسوب می‌شود. طی این ماه، مردم علاوه بر روزه‌داری و شب‌زنده‌داری و دعا و استغفار، با تلاوت قرآن و اطعام و افطاری دادن به دیگران روح و جان خود را از سرچشمه الهی سیراب می‌کنند. حال این ماه عزیز امسال به دلیل کرونا شرایط خاصی دارد که با سال‌های گذشته متفاوت است. این تفاوت را می‌توان در تعطیلی برگزاری هرگونه برنامه‌ای که باعث تجمع افراد شود، همچون جلسات قرآن، توسل، افطاری و... دید. با وجود این می‌توان برنامه‌هایی را جایگزین آن‌ها کرد که هم از ثواب و بهره اعمال ماه رمضان محروم نشویم و هم به هم‌نوعان خود کمکی کرده باشیم و از آنجا که هدف از انجام همه این اعمال، ارتباط قلبی با خدا و جلب رضایت و خشنودی حضرت حق است و رسیدن به این نتیجه و هدف وابسته به جمعیت و اجتماع نیست، این مهارت‌های معنوی را می‌توان در خلوت و به‌تنهایی و به روش‌های دیگر نیز کسب کرد. در همین راستا و برای دستیابی به این هدف، راهکار‌های ساده‌ای را می‌توان عملیاتی کرد. همچون تهیه  بسته‌های غذایی، سبد‌های معیشتی و توزیع در بین نیازمندان محله، قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح درگذشتگان، شاد کردن دل همسایگان، خویشاوندان، سالمندان و دلجویی از خانواده‌های متوفیان و شهدای کرونا به‌وسیله تلفن، پیامک یا به روش‌های مجازی. از طرفی به دلیل اینکه خانواده‌های عزادار در ۲ ماه گذشته مراسم عزاداری برای متوفیان خود برگزار نکرده‌اند، می‌توان هرشب جلسات قرآن مجازی به نام جمعی از آن‌ها برگزار و خانواده‌های آنان را نیز عضو کرد. البته به‌جز این موارد اقدام به اعمال نوع‌دوستانه و خداپسندانه در این ماه رحمت می‌تواند خشنودی خدا و خلق خدا را در پی داشته باشد.

همچنین به دلیل اینکه توصیه‌های بهداشتی به خانه ماندن بیشتر است، از این فرصت می‌توان استفاده کرد و از زمان مهیا شده ماه رمضان را بیشتر شناخت. ماهی که پیامبر (ص) درباره آن فرمودند: ‌ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد. ماهی که نزد خدا از همه ماه‌ها برتر و روزهایش بر همه روز‌ها و شب‌هایش بر همه شب‌ها و ساعاتش بر همه ساعات برتری دارد. رمضان ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف قرار گرفته‌اید. نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان عبادت، عملتان مقبول و دعاهایتان در آن مستجاب است.

فراموش نکنیم که خداوند در این ماه از بندگان خود در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند و این میهمانی ریشه تحولات ژرف معنوی است که در این ماه با فضیلت بر زندگی انسان سایه می‌افکند و سفره‌ای گسترده برای همگان است و هرکسی می‌تواند از برکات بی‌شمار آن برخوردار شود.
گزارش خطا
برچسب ها: ماه رمضان
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->