وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟
سرخط خبرها

مساجد و زیارتگاه‌ها باز شوند یا نشوند؟

  • کد خبر: ۲۶۱۲۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
مساجد و زیارتگاه‌ها باز شوند یا نشوند؟
محمد مهاجری - روزنامه‌نگار
بازگشایی مساجد و زیارتگاه‌ها از بحث‌هایی است که در محافل مختلف مورد گفت‌وگوست. برخی چهره‌های مذهبی با این استدلال که «وقتی مراکز تجاری و اداری باز هستند، چرا محافل مذهبی باید تعطیل باشند؟» به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا کنایه می‌زنند.
از سوی دیگر مقامات بهداشتی کشور، حضور شهروندان در چنین مکان‌هایی را پرخطر می‌دانند و با بازگشایی مجدد آن‌ها مخالف‌اند. واقعا حق با کدام طرف است؟ آیا این استدلال که، چون مغازه‌ها و ادارات باز هستند، پس مساجد هم باید باز باشند، استدلال ناقصی است؟
به‌نظر می‌رسد آنچه این عده در بیان خود مطرح می‌کنند، یک شبه‌استدلال است که اشکال بزرگی را با خود به‌همراه دارد که اصطلاحا به آن «تکثیر اشکال» می‌گویند؛ یعنی وقتی کسی در برابر یک پرسش و اشکال قرار می‌گیرد، به‌جای پاسخ به آن، فرافکنی یا یک پرسش و اشکال دیگر را مطرح می‌کند، مانند اینکه راننده‌ای از چراغ قرمز عبور کند و پلیس او را متوقف کند و از او بپرسد چرا قانون را زیر پا گذاشته است، اگر راننده در پاسخ بگوید تعداد زیادی از مردم هر روز از چراغ قرمز عبور می‌کنند، از او پذیرفته است؟ بحث حاضر نیز به‌همین شکل است. بر فرض که همه اماکن کسب‌وکار باز باشد و اتفاقا این کار غلط هم باشد؛ آیا مجوز می‌شود برای بازکردن
مساجد؟
نکته دیگر اینکه حتی کمترین زیان و خطر برای مردم از ناحیه مساجد و هیئت‌ها و... می‌تواند فضای سنگینی از هجمه، توهین به دین و مذهب را باعث شود.
از خاطر نبریم که یک شایعه دروغ درباره اینکه شهر قم و طلاب خارجی منشأ انتقال بیماری کرونا بوده‌اند، چه حجمی از توهین و تهمت را نثار این شهر مقدس، عالمان دین و... کرد. نکته مهم‌تر اینکه متأسفانه به‌نظر می‌رسد بخشی از مدافعان بازگشایی مراکز مذهبی، اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند و به‌زعم خود مخالفان افتتاح این مراکز را ضددین معرفی می‌نمایند! واقعا کمترین صداقتی در برخورد این افراد به‌چشم نمی‌خورد. هوای نفس غالب بر آن‌ها خیلی زود در جامعه ایجاد اشمئزاز می‌کند.
سرانجام اینکه، در این مقوله باید به یک پرسش دیگر پاسخ داد و آن اینکه اگر اصرار بر بازگشایی مساجد با هدف ارتقای سطح معنویت جامعه صورت می‌گیرد، کدام شاهد و گواه و پژوهش حکایت از آن دارد که دینداری مردم در حال حاضر (که مساجد تعطیل است) کاهش یافته است و با بازگشایی آن‌ها بیشتر خواهد شد؟ آیا ارزیابی یا نظرسنجی در این زمینه انجام شده است؟ مثلا آیا وقتی مساجد تعطیل است، گناهان در جامعه رو به فزونی گذاشته است؟ دروغ و غیبت و تهمت و... زیاد شده است؟ و از آن‌سوی، هنگامی که محافل مذهبی رونق داشته، چنین رفتار‌های ناپسندی کمتر بوده است؟
به‌گمانم کرونا یک فرصت خدادادی برای ارزیابی نسبت حضور مردم در هیئت‌ها، زیارتگاه‌ها، نماز‌های جمعه و جماعات با کاهش گناهان و افزایش فضایل اخلاقی است. اگر این پدیده برای مردم ملموس شود، قطعا در حمایتشان از بازشدن مساجد تأثیر خواهد گذاشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->