قطار فوق العاده مشهد-تهران برقرار شد (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) چطور به سوالات کودکان درباره جنگ و درگیری پاسخ دهیم؟ درب خوابگاه‌های دانشگاه تهران تا اطلاع ثانویه باز می‌ماند دانشگاه شهید بهشتی: امتحانات نیمسال دوم با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دقایقی قبل صدای چند انفجار در شهر کرمانشاه شنیده شد دانشگاه شهید بهشتی: به‌زودی قدرت هسته‌ای ایران را به نمایش خواهیم گذاشت آمار غیررسمی شهدای حمله تروریستی اسرائیل به ایران پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا اواسط هفته آینده وزارت آموزش و پرورش: امتحانات باقی‌مانده خرداد ماه طبق روال برگزار می‌شود رئیس اورژانس کشور: نیازی به حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون نیست لغو پرواز‌های بازگشت حجاج تا اطلاع ثانوی ستاد بحران وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) آماده‌باش عملیاتی تمامی نیروهای هلال احمر در سطح کشور در پی حمله اسرائیل به ایران جزئیات حادثه آتش‌سوزی خارک اعلام شد (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اتفاق معجزه آسا | یک مسافر از هواپیمای سقوط کرده هند نجات یافت جان باختن یک نفر در آتش‌سوزی پتروشیمی خارک | آتش مهار شد افزایش رشته‌های مجاز برای آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش جشن عید غدیر خم ویژه مددجویان کمیته امداد با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مودی: فاجعه احمدآباد ما را متحیر و غمگین کرده است | همه سرنشینان جان باختند + فیلم ماساژ برای همه کمردرد‌ها خوب نیست ترامپ خروج پرسنل آمریکایی از منطقه غرب آسیا را تأیید کرد ۷۵ درصد قربانیان دود سیگار، زنان و کودکان بی‌گناه هستند سقوط یک هواپیمای مسافربری با ۱۳۳ مسافر در شهر احمدآباد هند + فیلم لحظه سقوط پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش دما در استان کاهش وزن در میانسالی می‌تواند به طول عمر بیفزاید مرگ سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران به علت مصرف دخانیات
سرخط خبرها

ازدست‌رفتن پیام و ازدست‌دادن مخاطب!

  • کد خبر: ۲۷۹۴۹
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
ازدست‌رفتن پیام و ازدست‌دادن مخاطب!
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
شیوع بیماری کرونا و اثر گسترده‌ای که در همه ابعاد زندگی مردم جهان گذاشت، بیش از هر چیزی به‌تحولات سبک زندگی سرعت بخشید و فراگیری کاربرد رسانه‌های نوین را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افزایش داد. شاید تاریخ زندگی بشر تا کنون چنین رویداد فراگیر و گسترده‌ای را تجربه نکرده باشد که این اندازه سریع و پرشتاب در تغییر و دگرگونی رفتار‌های انسانی اثر بگذارد و به‌ویژه در حوزه فناوری‌های ارتباطی تحول ایجاد کند. در کشور ما نیز اگرچه از مدت‌ها پیش نقش و کارکرد فضای مجازی در انتقال اطلاعات و هدایت مخاطب عام پررنگ و برجسته شده بود، اما این دوران کرونایی به‌طور خاص به آن اهمیت دوچندان بخشید و شتاب بسیار بیشتری به فراگیری و گستردگی دامنه آن داد. حاکمیت و نهاد‌های رسمی اکنون بسیار بیشتر از گذشته با چالش‌های جدید و نوبه‌نو مواجه می‌شوند و شکاف جدی میان ادبیات گفتمان رسمی و ادبیات گفتمان عمومی را درک می‌کنند. نسل جوان و نوجوان که جای نسل‌های گذشته را گرفته‌اند و حضور قدرتمند‌تری در فضای مجازی دارند، اکنون مهم‌ترین مخاطب حاکمیت هستند و مهم‌ترین مسئله ارتباطی نظام و کشور را شکل می‌دهند. اگر تا کنون به‌هر بهانه‌ای می‌شد از کنار این موضوع گذشت، دیگر پس از این نمی‌توان به جامعه گسترده مخاطب عام و قشر خاکستری بی‌تفاوت ماند و آن را نادیده گرفت. متأسفانه در سال‌های اخیر غالبا شاهد افراط و تفریط در این زمینه بوده‌ایم و به‌همین سبب هنوز به‌ثبات و استقرار مطلوب در ارتباط پایدار با این مخاطب نرسیده‌ایم. گاه ادبیات رسمی و گفتمان حاکم اساسا این مخاطب را نادیده گرفته و به علایق و گرایش‌ها و پسندهایش بی‌اعتنایی کرده و در نتیجه مخاطب به‌دنبال گریزگاه‌های مختلف قانونی و غیرقانونی بوده است. گاهی هم برخی مسئولان یا نهاد‌های حقیقی یا حقوقی برای امتیازگرفتن از این مخاطب، به‌دلایل مختلف از اهداف سیاسی تا غیر آن، کوتاه آمده‌اند و نقشه راه و برنامه مأموریت خود را فراموش کرده‌اند. در نتیجه یا اصل محتوای پیامی که قرار بوده به این مخاطب منتقل کنند از دست رفته یا بر قالب پیام اصرار کرده‌اند و مخاطب را از دست داده‌اند و در هر دو حال البته نتیجه یکی است؛ پیام به مخاطب منتقل نشده است!
اگر این واقعیت انکارنشدنی یعنی جایگاه اثرگذار و تعیین‌کننده مخاطب عام را بپذیریم و اهمیت نقش قشر خاکستری را باور کنیم، آن وقت به دو نکته گردن خواهیم نهاد؛ نخست اینکه به‌جای اصرار بر شکل و قالب پیام برای انتقال مضمون و محتوای آن بکوشیم، زیرا هر نسلی زبان و ادبیات و نشانه‌ها و نماد‌های خود را دارد و دیگر اینکه مخاطب را به‌رسمیت بشناسیم و او را بپذیریم. اگر به‌مخاطب احترام نگذاریم و توقع داشته باشیم مثل برده‌ای مطیع فقط سر فروبیندازد و اطاعت کند، هرگز پیامی به او نخواهیم رساند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چیزی از ما بشنود و بفهمد و بپذیرد. در ارتباط دوسویه با مخاطب ما تنها در نیمی از این تعامل سهم داریم، پس باید به‌اندازه ۵۰ درصد به او مجال بدهیم تا بتوانیم به‌اندازه سهم خود برداشت کنیم. تعامل ارتباطی با مخاطب نوعی دادوستد است که فقط وقتی برای آن سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم توقع سود و درآمد داشته باشیم. به‌عبارت دیگر، هر قدر برای مخاطب و علایق و خواسته‌هایش ارزش و اهمیت قائل شویم، به‌همان اندازه هم می‌توانیم نتیجه و بازخورد دریافت کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->