سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد
سرخط خبرها

۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نخ سیگار طی یکسال در ایران تولید شده است!

  • کد خبر: ۲۸۲۴۵
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نخ سیگار طی یکسال در ایران تولید شده است!
۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نخ سیگار در یک سال، در ایران تولید شده است. کشورمان در یک سال توانسته تولیدات خود را به مرز ۲۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ سیگار برساند.

امروزه سیگار برای جامعه و خانواده‌ها تبدیل به یک کابوس شده است. از آسیب‌های آن به سلامت، اقتصاد، فرهنگ و جامعه گرفته تا کمبود‌ها و شرایطی که باعث گرایش افراد به سمت استعمال آن می‌شود، همه جزو دغدغه‌های خانواده‌ها و جوامع امروزی شده است. سیگار جزو آن دسته از موجودات ناشناخته است که با پیشرفت روز به روز علم، ابعاد پیچیده‌تر و البته دردناک‌تری از آن آشکار می‌شود و وحشت از حضور آن همچنان بیشتر می‌شود. روز مبارزه با دخانیات بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته‌ باشیم به ابعاد این کابوس جامعه.

۵۷  بسته در هر خانواده
یک گزارش از وضعیت بودجه خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد، هر خانواده ایرانی به طور متوسط ۱۱۴۷ نخ سیگار مصرف کرده است که از این تعداد ۵۱۸ نخ سیگار تولید داخلی و ۶۲۹ نخ از تولیدات دیگر کشور‌ها بوده، یعنی معادل ۵۷ بسته سیگار، مصرف کرده است. آمریکا برای تولید سیگار در ایران ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و سومین صنعت سودآور سیگار و دخانیات در دنیاست.

۶۰۰,۰۰۰ نفر
سالانه ۶۰۰,۰۰۰ نفر بر اثر تنفس دود سیگار و نه سیگار کشیدن در دنیا می‌میرند. 
دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرده سالانه در جهان بر اثر مصرف دخانیات فقط ۶۰۰هزار نفر به دلیل تنفس غیر مستقیم دود دخانیات دیگران فوت می‌کنند.

جریمه سیگاری‌ها
توجه نکردن به جلو با ۲۷ درصد، رعایت نکردن حق تقدم ۱۷ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۱۰ درصد مهم‌ترین علل وقوع تصادفات در تهران است که سیگار کشیدن و صحبت با تلفن همراه به عنوان یکی از مهم‌ترین علل این موارد ذکر شده‌اند.

۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نخ سیگار در یک سال، در ایران تولید شده است. کشورمان در یک سال توانسته تولیدات خود را به مرز ۲۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ سیگار برساند.

۱۲,۵ درصد
از مرگ‌ها در جهان بر اثر سیگار است. همچنین بر اساس برآوردهای بانک جهانی ۲ تا ۳ برابر هزینه مصرف دخانیات، صرف درمان بیماری‌ها، ناتوانی‌ها و مرگ‌های زودرس ناشی از استعمال دخانیات می‌شود که تنها با افزایش آگاهی عمومی می‌توان از مصرف دخانیات و ترفندهای صنایع دخانیاتی جلوگیری کرد.

۶ دقیقه
زمانی است که طی آن یک نفر در دنیا بر اثر استعمال سیگار می‌میرد. این در حالی است که سیگار سالانه جان ۶ میلیون نفر در جهان را می‌گیرد و عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و عفونت‌های حاد ریوی است که این بیماری‌ها موجب ۶۰ درصد از مرگ‌ومیر‌ها در جهان هستند.

سیگار و پیری زودرس
متخصصان معتقدند که سیگار کشیدن، فرآیند پیر شدن را تسریع می‌کند و به‌طور میانگین افراد سیگاری ۱۴ سال پیر‌تر از غیر سیگاری‌ها به نظر می‌رسند. در واقع مصرف سیگار مانع خون‌رسانی به بافت پوست شده و باعث می‌شود که پوست شما چروکیده و ناسالم شود. از سوی دیگر سیگار کشیدن یکی از شایع‌ترین عوامل ابتلا به سرطان پوست هم است.

آسیب رگ‌ها
شکننده شدن عروق و خونریزی آنها بر اثر استعمال سیگار به وجود می‌آید. با خونریزی عروق، امکان اکسیژن‌رسانی به آن ناحیه از بین می‌رود و قطع اکسیژن‌‌رسانی مساوی است با سکته. یکی از شایع‌ترین عوامل سکته‌های قلبی و مغزی استعمال سیگار است.

اثرات دیررس ترک سیگار 
افرادی که استعمال سیگار را ترک می‌کنند، نسبت به افرادی که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند، زندگی طولانی‌تری دارند. بعد از
 ۱۵- ۱۰ سال در این افراد خطر مرگ زودرس ناشی از سیگار مثل افرادی می‌شود که هرگز سیگار نکشیده‌اند. حدود ۱۰ سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ۵۰- ۳۰ درصد کمتر از کسانی است که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.

فواید زودرس ترک سیگار 
فواید سلامتی ناشی از ترک سیگار قابل توجه است. تقریباً بلافاصله، گردش خون شخص شروع به بهبود و سطح مونوکسید کربن در خون شروع به کاهش می‌کند (مونوکسید کربن سبب کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن می‌شود.) تعداد نبض و فشار خون شخص سیگاری به طور غیر طبیعی بالاست، که پس از ترک سیگار شروع به برگشت به حد طبیعی می‌کند.

سه ماه طاقت بیاورید
در بسیاری از افراد سیگاری، ترک سیگار سخت است. آنها معمولاً قبل از ترک کامل سیگار، چندین بار سعی در ترک داشته‌اند اما موفق نشده‌اند. همچنین احتمال بازگشت به سیگار دوباره آنها در چند هفته یا ماه اول بعد از ترک وجود دارد. افرادی که به مدت 3ماه سیگار را ترک کنند، می‌توانند بقیه زندگی‌شان را بدون سیگار سپری کنند. 

منبع: همشهری 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->