علم و ورزش

آیا طناب‌زدن در افزایش قد تاثیرگذار است؟

  • کد خبر: ۲۹۲۳۹
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
آیا طناب‌زدن در افزایش قد تاثیرگذار است؟
به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری معتقد بوده‌اند که ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال باعث افزایش قد می‌شود و تعدادی هم مخالف آن بوده‌اند. طناب‌زدن نیز از این قائده مستثنا نبوده و عده‌ای معتقدند انجام این تمرین، قد کودکان را افزایش خواهد داد.

بحث‌برانگیزترین فاکتور برای رشد قد، ورزش است. به‌طور‌کلی فعالیت بدنی منظم باعث کاهش توده چربی و افزایش توده بدون چربی یعنی استخوان و عضله می‌شود. فعالیت بدنی به‌هر‌شکل و در قالب هر ورزشی که باشد، به بهبود رشد جسمانی کمک می‌کند؛ ولی تابه‌حال به اثبات نرسیده است که ورزش ویژه‌ای باعث افزایش قد شود. در بدن، هورمونی به نام هورمون رشد وجود دارد که در سنین کودکی و نوجوانی تکثیر سلولی، مناطق غضروفی سر استخوان‌های دراز را که رشد استخوان در آنجا انجام می‌شود، تحریک می‌کند و موجب افزایش رشد می‌شود. استخوان‌سازی تا پایان سنین بلوغ ادامه دارد؛ یعنی تا اوایل بیست‌سالگی هنوز امکان افزایش قد وجود دارد. بعد از سخت‌شدن قسمت نرم و غضروفی استخوان‌ها و توقف رشد طولی، قد فرد دیگر افزایش نخواهد یافت.

قد ورزشکار در گرو ژنتیک
مطالعات تحقیقاتی دراین‌زمینه وجود ندارد که طناب‌زدن موجب افزایش قد می‌شود. درواقع بیشتر رشد قد هر فرد، به ژنتیک او ربط دارد؛ اما عواملی مانند بیماری، بی‌خوابی یا تغذیه کافی می‌تواند بر عدم رسیدن فرد به مقدار قد تعیین‌شده توسط ژنتیک نقش منفی داشته باشد. خواب زیاد، ورزش زیاد و حتی تغذیه غنی، عاملی در افزایش قد نیست، بلکه شما را به حداکثر میزانی که ژنتیک تعیین کرده است، می‌رساند.

درواقع فعالیت‌های جسمانی منظم باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شوند، با افزایش ترشح هورمون رشد و رعایت فاکتور‌هایی مانند تغذیه صحیح، ورزش، خواب و استراحت و با درنظر‌گرفتن اصل ژنتیک، در سن رشد، می‌تواند موجب افزایش قد شد. تا حدودی تمرینات کششی و حتی آویزان‌کردن بدن، می‌تواند باعث کاهش فشردگی ستون فقرات شود، اما پس از مدتی دوباره این فشردگی ایجاد می‌شود.

نکته مهم برای کودکان
دراین‌میان ورزش‌هایی وجود دارد که در سنین رشد پیشنهاد نمی‌شود. به‌طور‌کلی ورزش‌هایی که باعث ضربه به استخوان‌ها و مفاصل شود، ممکن است برای رشد قد مضر باشند و چه‌بسا باعث توقف یا کم‌شدن رشد طولی استخوان‌ها شوند و برعکس فعالیت‌هایی که درون آب انجام می‌شوند، بهترین گزینه برای افراد در حال رشد است. ورزش‌های آبی مانند شنا به‌دلیل اینکه درون آب انجام می‌شوند و در آب، مفاصل و استخوان‌ها به‌مراتب فشار کمتری را متحمل می‌شوند، به افراد درحال‌رشد پیشنهاد می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->