مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جایزه ملی ادبیات حماسی در مشهد برگزار شد+ ویدئو (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳) رئیس حوزه هنری کشور: حماسه‌های ایرانی باید به حماسه‌های منطقه‌ای تبدیل شوند «هشت پا» از چهارشنبه (۱۸ مهر) جایگزین سریال «طوبی» می‌شود او آبی بود بی هیچ غبار و گرفتگی | یادی از سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر آغاز چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان ژیلا صادقی مجری «بام تهران» رادیو شد + زمان پخش «خجالت نکش ۲» به خانه‌ها می‌آید + زمان اکران آنلاین نشست تخصصی بررسی نظرسنجی روزنامه شهرآرا برگزار شد | شهرآرا، انتخاب اهالی مطالعه در مشهد است قاب‌های افتخار ساره | گذری به آثار درخشان ساره بیات، بازیگر مشهدی سینما، به مناسبت سالروز تولدش «بهتره با سال تماس بگیری» روی آنتن + زمان پخش آموزش داستان‌نویسی | من های دیگر (بخش دوم) سرود سخت افزار اکران «ببعی قهرمان» در شهر‌های بدون سینما کلمات التیام بخش | نگاهی به کتاب «گذر از تجربه‌های تلخ با تغییر قصه‌های زندگی» لیندا کیانی با «ماه پنهان» در راه جشنواره فیلم فجر آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۳) درگذشت «میشل بلان» کارگردان و بازیگر فرانسوی + علت فوت فیلم‌های پلیسی شبکه نمایش در هفته نیروی انتظامی + زمان پخش «علی رهبری» در استانبول روی صحنه می‌رود
سرخط خبرها

رئیس حوزه هنری کشور: حماسه‌های ایرانی باید به حماسه‌های منطقه‌ای تبدیل شوند

  • کد خبر: ۲۹۲۹۲۵
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
رئیس حوزه هنری کشور: حماسه‌های ایرانی باید به حماسه‌های منطقه‌ای تبدیل شوند
رئیس حوزه هنری کشور با تاکید بر اینکه باید مروج و سراینده حماسه مقاومت چندملیتی باشیم، افزود: در دوره جدید نیاز داریم حماسه‌های ایرانی به حماسه‌های منطقه‌ای و امتی تبدیل شوند.

الهام اسماعیلی| شهرآرانیوز، محمدمهدی دادمان، امشب (۱۵ مهرماه) در اختتامیه چهارمین جایزه ملی ادبیات حماسی که در آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره به نقطه بلوغ خود نزدیک شده و ادامه این مسیر می‌تواند ما را در جهان ادبی و هنری و در چارچوب هنر اسلامی به پیش ببرد.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف ادبیات حماسی و حماسه‌سرایی، پدید آوردن ایستادگی در برابر مصائب و رویداد‌های ناگوار است. حماسه دینی و حماسه‌سرایی دینی، جامعه شیعی را قادر ساخته که در هنگام مصیبت با قامتی افراشته وارد میدان شود و به گونه‌ای دیگر به جهان بنگرد. این استقامت تاریخی همواره برای پیشبرد جبهه حق مؤثر بوده است.

دادمان با اشاره به وضعیت کنونی جبهه مقاومت بیان کرد: امروز این جبهه در بزنگاهی تاریخی قرار دارد.

وی افزود: طی یک سال گذشته، رزمندگان مقاومت با مجاهدتی حماسی در برابر این تهدیدات ایستادگی کردند و برای این کار هزینه‌های فراوانی پرداخت شده است.

رییس حوزه هنری کشور گفت: ما همچون عزای سیدالشهدا (ع) با حماسه در سوگ ایستادگی می‌کنیم و این عزا به ما حرکت می‌بخشد.

وی با بیان اینکه در ادبیات حماسی به مؤلفه‌های قهرمانی و کنش قهرمانانه اشاره می‌شود، بیان داشت: قهرمان باید بتواند در برابر چالش‌های پیش رو نمایندگی کند و هویت ملی و اجتماعی جامعه را تعمیق بخشد. مواجهه با حماسه بدون هویت‌طلبی ممکن نیست.

دادمان همچنین افزود: یکی از ویژگی‌های کلیدی حماسه، ایجاد شور جمعی است. روایت حماسی، شور و حرکتی جمعی می‌آفریند و حماسه‌ها را از عمل فردی جدا ساخته و به روایتی جمعی تبدیل می‌کند.

وی در بیان ویژگی دیگر حماسه اذعان داشت: وجود دشمن و مبارزه با آن ویژگی دیگر حماسه است و این امکان ندارد جز با وجود حرکتی قهرمانانه و عنصر پنجم، یعنی عمق معنوی، محقق شود. حماسه دینی همواره با حکمت و معنویت دینی همراه است که در فرهنگ و ادبیات ایرانی‌ها به وضوح دیده می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: ولی امر مسلمین نیز در خطبه‌های نماز جمعه به بحثی جدید اشاره کردند و گفتند که دفاع از لبنان در رویارویی با تجاوز به فلسطین مشروعیت دارد.

دادمان تصریح کرد که در دوره جدید نیاز داریم حماسه‌های ایرانی به حماسه‌های منطقه‌ای تبدیل شوند و علاوه بر حماسه ملی، به حماسه امتی نیاز داریم.

او گفت: این چالش‌ها پایان نخواهند یافت مگر با پیروزی جبهه حق و ظهور امام زمان (عج).

رئیس حوزه هنری کشور تاکید کرد: باید مروج و سراینده حماسه مقاومت چندملیتی باشیم و خود را مدافع میانی امت اسلامی بدانیم. این فرصتی است که پیش روی فرهنگ ایرانی اسلامی ما قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->