پانزدهمین اجلاسیه شهدای وحدت ۲۶ مهرماه در مشهد برگزار می‌شود نماز، مهم‌ترین قیام برای خدا با نماز به خداوند نزدیک‌تر شویم برپایی محفل قرآنی تلاوت رضوی ویژه میلاد امام حسن عسکری (ع) اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در سالروز وفات حضرت معصومه(س) (۲۲ مهر ۱۴۰۳) پیکر شهید «نیلفروشان»، دوشنبه ۲۳ مهر در مشهد تشییع خواهد شد ۲ هزار نفر از اعضای هیئات مذهبی مشهد راهی شهر مقدس قم شدند +فیلم اهدای ۵۲ دستگاه ویلچر برقی به توانیابان خراسان جنوبی امیر شجاع و غیرتمند* | یادی از سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد از فرماندهان سرشناس ارتش دروغ، سرآغاز همه بدی‌ها ایجاد شبکه عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی جهانی | مروری بر خدمات ارزشمند امام حسن عسکری (ع) در ترویج اسلام تولیت آستان قدس رضوی: اساتید با دانشجویان، صرف‌نظر از هر ظاهر و نظری، ارتباط مؤثر برقرار کنند| آمادگی حرم امام‌رضا(ع) برای میزبانی از کنفرانس‌های علمی تشریح ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی برای میلاد امام حسن عسکری(ع) رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش جمهوری اسلامی: خانواده شهدا چشم و چراغ این ملت هستند و این چراغ باید روشن بماند انتظار فرج یعنی ایستادن پای امام زمان (عج) آشنایی با توصیه‌های امام حسن عسکری (ع) به شیعیان حمایت نوآموزان مهد الرضا (ع) از کودکان مظلوم غزه برگزاری نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» به یاد کودکان غزه و لبنان در نگارخانه موزه حرم امام‌رضا(ع) استاد دانشگاه هنر تهران: مکتب هنر رضوی نیازمند پژوهش‌های عمیق و مسئله‌محور است
سرخط خبرها

با نماز به خداوند نزدیک‌تر شویم

  • کد خبر: ۲۹۴۱۷۴
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
با نماز به خداوند نزدیک‌تر شویم
همه آنچه باید درباره به جای آوردن نوافل یک روز بدانیم.

به گزارش شهرآرانیوز، با انجام امور مستحبی و نوافل، ما می‌توانیم مسیر خودسازی و کمال را برای خود هموارتر کنیم. امام‌صادق (ع) در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که پیامبر از خداوند عزوجل چنین نقل کرده است که: «بنده من با نافله و کار‌های مستحبی، قرب مرا می‌جوید تااینکه او را دوست بدارم و هنگامی که او را دوست داشتم، گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود و چشم او می‌شوم که با آن می‌بیند و زبان او می‌شوم که با آن سخن می‌گوید و دست او می‌شوم که با آن قهر خود را ابراز می‌کند» (اصول کافی، ج ۲، ص ۳۵۲، ح ۷). در ادامه چگونگی انجام نوافل روز و شب را براساس احکام و آداب ذکرشده در کتاب مفاتیح‌الجنان، مرور می‌کنیم.

نافله‌های روزانه

نافله به معنی کار مستحب و کار نیکوست که بر انسان واجب نیست. همچنین به معنی غنیمت و عطا آمده است. نافله‌های روزانه نماز‌های مستحبی هستند که هر روز خوانده می‌شوند. هریک از نماز‌های واجب برای خود چند رکعت نافله دارند که قبل یا بعد از آنها خوانده می‌شوند. تعداد رکعت‌های نافله‌های روزانه در غیر روز جمعه، ۳۴ رکعت است. در روز جمعه، ۱۶ رکعت به نافله ظهر و ۴ رکعت به نافله عصر اضافه می‌شود.

نماز نافله ظهر

تعداد رکعت: ۸
وقت نماز: همان وقت نماز ظهر است.
زمان خواندن: پیش از نماز ظهر

نماز نافله عصر

تعداد رکعت: ۸
وقت نماز: در وقت نماز عصر
زمان خواندن: پیش از نماز عصر

نماز نافله مغرب

تعداد رکعت: ۴
وقت نماز: همان وقت نماز مغرب است.
زمان خواندن: بعد از نماز مغرب

نماز نافله عشا

تعداد رکعت: ۲
وقت نماز: همان وقت نماز واجب عشا است.
زمان خواندن: بعد از نماز عشا

نماز نافله شب

تعداد رکعت: ۱۱
وقت نماز: از نیمه شب تا اذان صبح.
زمان خواندن: هنگام سحر فضیلت بیشتری دارد.

نماز نافله صبح

تعداد رکعت: ۲
وقت نماز: در وقت نماز صبح
زمان خواندن: پیش از نماز صبح

چگونه نماز‌های نافله روزانه را بخوانیم؟

به‌طور کلی نماز‌های مستحب (نافله) به صورت دو رکعت، دو رکعت خوانده می‌شود؛ مگر نمازی که باید به‌صورت دیگری خواند؛ مانند نماز وتر که یک رکعت است.
هر دو رکعت با یک تشهد و سلام خوانده می‌شود.
می‌توان نماز‌های نافله روزانه را مانند سایر نماز‌های مستحب، نشسته خواند، اما بهتر است نمازگزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کند.

چگونه نماز شب بخوانیم؟

نماز شب ۱۱ رکعت است. با فضیلت‌ترین بخش نماز شب، نماز شفع و وتر است. توصیه شده است دعای دست نماز وتر را طولانی‌تر کنیم و در آن برای چهل مؤمن استغفار کنیم. برای نماز شب می‌توان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و در هنگام نبودن وقت، تنها نماز وتر را خواند. مسافر و کسی که خواندن نماز شب برای او سخت است، می‌تواند نماز شب را در اول شب به‌جا آورد و لازم نیست همه ۱۱ رکعت را پشت‌سر هم به‌جا آورد.

نماز نافله

تعداد رکعت: ۸
به‌صورت چهار نماز دورکعتی به نیت نماز نافله
چطور بخوانیم؟‌
می‌تواند فقط سوره حمد را بخواند

نماز شفع

تعداد رکعت: ۲
به نیت نماز شفع
چطور بخوانیم؟
مستحب است در رکعت اول آن سوره حمد و سوره ناس را بخواند.
در رکعت دوم حمد و سوره فلق را بخواند.

نماز وتر

تعداد رکعت: یک رکعت
به نیت نماز وتر
چطور بخوانیم؟
مستحب است پس از سوره حمد سه‌مرتبه سوره توحید، یک‌مرتبه سوره فلق و یک‌مرتبه سوره ناس را قرائت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->