پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است دلار حواله از ۶۳ هزار تومان عبور کرد (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | قالیباف: گرانی‌های قیمت ارز و کمبود برق و گاز این روزها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است زیان ۲۵۰ همتی صنایع درپی قطعی برق برنامه‌های مجلس برای حمایت از بورس چیست؟ |رونق بازار سرمایه با بازار توافقی ارز دستور پزشکیان برای تسریع در پرداخت وام ازدواج سرنوشت نامعلوم تعهدات مالی سفرهای استانی دولت سیزدهم به خراسان رضوی واریز سود به حساب بیش از ۲۰ میلیون سهامدار در پاییز ۱۴۰۳ جلسه غیرعلنی مجلس در مورد نوسانات نرخ ارز برگزار شد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) | هویج کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۴۲۶۵
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)
درحالی ۳۵ هزار محصول ایران خودرو به دلیل مخالفت سازمان ملی استاندارد شماره گذاری نشده بود که این مشکل از امروز حل شده و خودرو‌ها از انبار در حال خروج است.

به گزارش شهرآرانیوز، اوایل مهرماه امسال انتشار تصاویری از پارکینگ ایران خودرو خبر از دپوی خودرو‌ها در این شرکت خودروسازی داد، اما ایران خودرو در واکنش به این موضوع اعلام کرد: علت افزایش خودرو‌های موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری ایران خودرو معطل شماره گذاری و تحویل مشتریان است، گفته بود: پلیس با استناد به استاندارد ۴۲۴۱ مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره گذاری نمی‌کند، این درحالیست که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است.

وی با بیان اینکه براساس آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، گفت: براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متاسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه چرا کمیته معیار به استانداردی استناد می‌کند که لغو شده است، افزود: شماره گذاری ۳۵ هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه قانون اجرا نمی‌شود، گفت: خودروساز می‌تواند اگر سبد سوخت خود بالاتر از معیار سبد سوخت باشد جریمه آن را پرداخت کند. اما نباید مانع شماره گذاری محصولات شوند. در این رابطه نامه‌ای به آقای آبنیکی رئیس بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته معیار نوشته‌ام و امیدوارم هر چه زودتر با تشکیل کمیته معیار و جایگزین کرده تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو به جای استاندارد ۴۲۴۱ نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

خبر‌های دریافتی حاکی است، با گذشت ۲۰ روز از معطلی این خودرو‌ها در پارکینگ در جلسه کمیته معیار تصمیم به ترخیص خودرو‌ها گرفته شده است. بر همین اساس روند شماره گذاری این خودرو‌ها از امروز آغاز شده و به زودی به دست مشتریان خواهد رسید.

در استاندارد ۴۲۴۱ آمده بود، مصرف سوخت خودرو‌های سبک (بنزینی، دیزلی، هیبریدی ودوگانه سوز) براساس تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن و دستورالعمل برچسب انرژی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که اگر این استاندارد‌ها رعایت نشود، شماره گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات انجام شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو این تبصره حذف و تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو جایگزین آن شده است.

در ایین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است "عرضه کنندگان خودرو که میزان انتشار دی اکسید کربن سبد محصولات آنها برای خودرو‌های سواری (اِم ۱)، خودروی تجاری سبک (اِن ۱) و موتورسیکلت در چرخه (سیکل) ترکیبی از حدود اعلامی بیشتر باشد موظف به پرداخت عوارض قانونی می‌باشند.

در این قانون "حدود انتشار دی اکسید کربن" (گرم بر کیلومتر) به شرح زیر است:

خودروی سواری (اِم ۱): ۱۶۹

خودروی تجاری سبک (اِن ۱): ۲۲۸

موتور سیکلت: ۶۶

البته در ماده ۹ تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید شده "عرضه کننده موظف است تا خرداد ماه هر سال عوارض سال قبل موضوع این آیین نامه را به جهت صدور مجوز‌های شماره گذاری به حساب خزانه داری کل کشور واریز و اسناد پرداختی را به وزارت ارایه نماید. درآمد حاصل از اجرای این آیین نامه در قالب قانون بودجه سنواتی به منظور گسترش حمل و نقل عمومی موضوع احکام مندرج در ماده (۴) قانون، با اولویت حمل و نقل عمومی شهری و خودرو‌های برقی و ترکیبی (هیبریدی) استفاده می‌شود".

همچنین عرضه کننده خودرو نمی‌تواند هزینه عوارض را به عنوان هزینه شماره گذاری به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرده و از خریدار خودرو دریافت نماید.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->