ششمین جشنواره موسیقی امیرجاهد به ایستگاه آخر رسید آغاز چهل و یکم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران علت اعتبار جشنواره فیلم کوتاه از نگاه سیدعباس صالحی نقد فیلم سینمایی «استاد» در تلویزیون معرفی آثار راه‌یافته به سی و چهارمین جشنوارهٔ تئاتر استانی خراسان رضوی + اسامی درباره زنده یاد امین ا... رشیدی | گنجینه‌ای در موزه خاطرات رضا احمدی با نمایش جدید «هرکول» بر روی صحنه تئاتر می‌آید اولین نشست تخصصی میدان هنر در مشهد برگزار می‌شود رئیس حوزه هنری خراسان رضوی: باید بعد از جشنواره‌ها، از استعدادهای کشف‌شده حمایت کرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: قوانین به سمت تسهیل و پشتیبانی از هنرمندان سوق داده شود اسرار سینمایی روی آنتن تلویزیون + زمان پخش گزارشی از اجرای نمایش تعاملی «موقعیت اضطراری» در مشهد گفت وگو با هوش مصنوعی «اوپن ای آی»، «چت جی پی تی»، درباره «فرهنگ و ادبیات مشهد» آیین تکریم همراهان و رونمایی از پوستر‌های سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) برگزار شد + فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تشت رسوایی دشمنان ایران از بام افتاد + فیلم
سرخط خبرها

علت اعتبار جشنواره فیلم کوتاه از نگاه سیدعباس صالحی

  • کد خبر: ۲۹۵۱۵۶
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
علت اعتبار جشنواره فیلم کوتاه از نگاه سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پیام داد.

به گزارش شهرآرانیوز، متن پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به این شرح است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

باز هم پاییز، آغاز فصل جشنواره‌ها و مهر ماه، موعد سال تحویل فیلم کوتاه ایران فرا رسید؛ جشنواره‌ای که باب «وفاق» جامعۀ فیلم کوتاه کشور است؛ جامعه‌ای متکثر که خود رنگین کمانی از سلیقه‌ها را نمایندگی می‌کند و به شرط «آینگی» این جشنواره و دیدن احوال و روزگار خویش در آن، گرد خوان این محفل قدیمی جمع خواهند شد و دیدار تازه خواهند کرد.

جشنواره‌هایی، چون فیلم کوتاه تهران از آن جهت اعتبار یافته‌اند که در هر دوره، فرزند زمانۀ خویشند؛ چنانکه نمی‌توانند به جهان اطراف خود بی‌تفاوت باشند.

چهل و یکمین دورۀ جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران هم ویژگی‌هایی دارد که خوشبختانه وام گرفته از جهان پیرامون خود است؛ جهانی که در آن علم و فناوری به پیشران تمدن‌های بشری مبدل شده است و خلاقان عرصۀ فناوری هر روز معجزه‌وارۀ جدیدی عرضه می‌کنند که هوش مصنوعی متأخرترین آنهاست. سینما هم البته در شعاع تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته و بیم و امید‌های فراوانی از نحوۀ استفاده از آن در هنر هفتم این روز‌ها مطرح است. به همین دلیل جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران، برای نخستین بار در میان رویداد‌های سینمایی کشور، با تأسیس بخش ویژۀ رقابتی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، به این مهم توجه نشان داده و با استقبال مناسبی هم از سوی فیلمسازان خارجی و داخلی روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر، زمانه، زمانۀ ارتباطات است و نمی‌توان در عرصه‌ای، چون هنر سینما، در مرز‌های جغرافیایی محصور شد. در چنین شرایطی، نگاه فرا مرزی جشنوارۀ چهل و یکم در انتشار فراخوان به دوازده زبان زندۀ دنیا و شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های جدید و کمتر استفاده شده برای ارتباط با کشور‌های هدف که نهایتاً موجب ارسال حدود ۱۴ هزار فیلم از ۱۵۱ کشور دنیا شده است، نشان می‌دهد سینمای ایران تحریم ناشدنیست.

ایجاد بخش ویژۀ «شاخۀ زیتون» برای ادای دین به مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان، بخش دیگری از «آینگی» جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران در توجه به جهان پیرامونی خود است، گرچه محدود به این موضوع نشده است و در محتوای آثار نمایش داده شده در جشنواره، از پرداختن به مفاخر، قهرمانان و حماسه‌های ملی تا نقد و اشاره به آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های معیشتی، همگی حکایت از بازتاب زمانه در جشنواره دارند.

البته وفاق بدون امید و امید بدون چشم‌اندازی از آیند‌های روشن، بی معناست و شاید بهترین سکو، برای خیال‌پردازی آتی‌های امیدوارکننده، همین جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران است که جوانان صاحبان اصلی آن هستند. پس چه حسن ختامی بهتر از همین شعار جشنواره در این دوره که:

«جشنوارۀ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پذیرای جهان خیال انگیز تو»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->