آتش‌سوزی مغازه فست فود در خیابان امام رضا(ع) مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) ضرب و شتم نیروهای اورژانس ۱۱۵ کاشمر حین ماموریت نمایشگاه گروهی «خوشنویسی کودک» در نگارخانه فردوسی زنده گیری پرنده شکاری توسط آتش نشانان مشهدی (شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳) جان باختن ۳ نفر در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی (۲۸ مهر ۱۴۰۳) ورود سامانه ناپایدار جوی به خراسان رضوی | مدیریت بحران هشدار زرد صادر کرد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) بلع ۳۰۰گرم مواد مخدر جوان مشهدی را تا پای مرگ برد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: تصویب شغل «دستیاری پزشکی» دستاوردی بزرگ برای نظام سلامت است در کشور، حدود ۵ میلیون نفر درگیر مسئله موادمخدر هستند توسعه «مدارس بهیاری» عقب‌گرد نظام سلامت است تغذیه نامتعادل و مصرف دخانیات نقش بسزایی در مشکلات باروری دارند  یکی از بیماری‌های شایع در بین بانوان «سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» است  چالش بیمه های تکمیلی در ارائه خدمات درمانی | پرداخت هزینه های بیماران خاص (هموفیلی) به صورت هفتگی سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از چه تاریخی آغاز می‌شود؟ توضیحات سازمان ملی سنجش در خصوص درخواست تغییر رشته کنکوری‌ها دستگیری ۵۳ حفار غیرمجاز در خراسان رضوی قول وزیر آموزش و پرورش برای جذب آموزشیاران نهضت به صورت «حق‌التدریس» در صورت نیاز پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۳) | آغاز روند کاهش دما در سطح استان از فردا رتبه نخست مشهد در جذب بیشترین گردشگر سلامت در کشور آغاز طرح ارتقای کدینگ نسخه‌نویسی تجهیزات پزشکی ششمین کنفرانس هپاتیت B در مشهد برگزار می‌شود دو کارگر مصدوم آتش‌سوزی پالایشگاه شوشتر جان باختند خراسان رضوی، پیشگام ثبت میراث ناملموس در کشور ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ از فردا (۲۹ مهر ۱۴۰۳) آغاز می‌شود مهلت ثبت‌نام آزمون ارشد ۱۴۰۴، امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۳) پایان می‌یابد انتقال ۱۷ زندانی ایرانی از گرجستان به کشور
سرخط خبرها

تغذیه نامتعادل و مصرف دخانیات نقش بسزایی در مشکلات باروری دارند 

  • کد خبر: ۲۹۵۳۲۹
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
تغذیه نامتعادل و مصرف دخانیات نقش بسزایی در مشکلات باروری دارند 
مدیر جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: تقریبا ۴۰ درصد ناباروری‌ها ناشی از عوامل مرتبط با زنان، و حدود ۴۰ درصد ناباروری‌ها نیز ناشی از عوامل مردانه است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد علت ناباروری نامشخص است، اما سبک زندگی از جمله فعالیت‌های ورزشی، تغذیه و مصرف دخانیات در میزان توانایی باروری موثر است. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد احمدیان، با اشاره به اینکه داشتن فرزند یکی از لذت بخش‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی مشترک برای زوجین است، اظهار کرد: عوامل متعددی باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از آن جمله وزن، تغذیه، فعالیت فیزیکی، سیگار، مواد مستعدکننده ناباروری، عوامل زیان آور شغلی و محیطی، بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان با وزن بالا یا کم وزن مشکلی برای بارداری ندارند ولی برخی از بانوان که وزن خیلی زیاد یا وزن خیلی کم دارند ممکن است با مشکل عدم تخمک گذاری و اختلال قاعدگی مواجه شده و باروری آنها تحت تاثیر قرار بگیرد، گفت: برخی از عوارض چاقی که بر سلامت جنسی بانوان تاثیرگذار است شامل قاعدگی نامنظم، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر درمان‌های جراحی ناباروری، افزایش احتمال سقط خود به خودی و کاهش موفقیت درمان‌های ناباروری است. 

مدیر جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: حداقل ۶۰ درصد بانوان با بیماری تخمدان پلی کیستیک دارای اضافه وزن و چاقی هستند (بیماری تخمدان پلی کیستیک در برخی از بانوان منجر به ناباروری می‌شود). علاوه براین چاقی افزایش فشارخون، دیابت دوران بارداری، وزن زیاد کودک در هنگام تولد و سزارین را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش وزن علاوه بر اینکه خطر ابتلا به دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، موفقیت درمان‌های ناباروری را افزایش می‌دهد، همچنین سبب می‌شودکه فرد تصور خوبی از بدن خود داشته و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار شود، بیان کرد: کاهش متعادل ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن احتمال تخمک گذاری و امکان بارداری را افزایش می‌دهد. 

دکتر احمدیان تاکید کرد: معمولا زمانی که زوجین تمایل به بارداری دارند نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارند، مگر اینکه بنا به تجویز پزشک برای باردار شدن نیاز به رژیم غذایی مشخصی داشته باشند. رژیم غذایی متعادل شامل مواد غذایی است که انواع ویتامین ها، املاح مورد نیاز بدن را تامین کند؛ بررسی‌ها نشان داده اند که املاح، مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، روی، اسید فولیک و کلسیم کیفیت اسپرم را افزایش می‌دهد.

وی ابراز کرد: غذا‌های دریایی همواره یکی از منابع بسیار مناسب و غنی برای تغذیه به شمار می‌آیند، استفاده از پروتئین منابع گیاهی به جای منابع حیوانی ممکن است موجب افزایش باروری در زنان شود.

دکتر احمدیان با بیان اینکه کافیین می‌تواند جذب آهن و کلسیم (دو ماده معدنی مورد نیاز برای بارداری و لقاح) را کاهش دهد. همچنین مصرف زیاد کافیین ممکن است خطر سقط خود به خودی را افزایش دهد، اظهار کرد: خوردن روزانه چربی‌های سالم برای افزایش باروری مهم است. افزایش چربی‌های مضر (چربی‌های ترانس) خطر ناباروری را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: ورزش نقش مهمی در سلامت عمومی دارد؛ ورزش احساس خوبی را در فرد ایجاد می‌کند، خواب را بهبود می‌بخشد، سوخت بدن را افزایش می‌دهد، به کنترل وزن کمک کرده و بیماری‌های مزمن مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، بیماری قند و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. فعالیت بدنی برای جوانان سالم حداقل ۵ بار یا بیشتر در هفته، هر بار حداقل به مدت ۳۰ دقیقه یا حداقل ۲۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید برای ۳ روز در هفته باشد.

وی با اشاره به اینکه تمامی میانسالان سالم برای بهبود و حفظ سلامت خود فعالیت جسمانی هوازی با شدت متوسط را حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در ۳ تا ۵ روز هفته (حداقل ۳۰ دقیقه در روز) یا فعالیت جسمانی شدید را حداقل به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در سه روز هفته را انجام دهند، ابراز کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که ورزش خیلی زیاد و سنگین میتواند تاثیر منفی بر باروری داشته باشد.

دکتر احمدیان با بیان اینکه سیگار اثر منفی زیادی بر سلامت باروری دارد، گفت: مدت زمان لازم برای باردار شدن یک خانم سیگاری دو برابر یک خانم غیر سیگاری است. سیگار کشیدن مردان و زنان (هر دو) باعث کاهش باروری می‌گردد. تاثیر مواد شیمیایی موجود در تنباکو شامل کاهش تعداد اسپرم (نطفه مرد)، کاهش حرکت و کیفیت اسپرم، کاهش تعداد و کیفیت تخمک، کاهش خون رسانی به رحم و تخمدان ها، افزایش خطر بیماری‌های لوله‌های رحمی و بارداری خارج از رحم و افزایش میزان سقط خود به خودی است. 

وی با بیان اینکه سیگار شانس موفقیت درمان‌های ناباروری را کاهش می‌دهد، گفت: این اثرات حتی زمانی که فرد سیگار نمی‌کشد ولی مکرراً در معرض دود سیگار قرار دارد (دود دست دوم سیگار)، نیز ایجاد می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که ترک سیگار حداقل دو ماه قبل از لقاح خارج رحمی (IVF)، احتمال موفقیت آن را افزایش می‌دهد. حتی اگر سیگار قبل از شروع درمان ناباروری قطع شود، ممکن است تاثیر طولانی مدت آن روی تخمدان و اسپرم تا حدی باقی بماند. سیگار احتمال سقط خود به خودی و دیگر عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی جنین، مشکلات سلامت شیرخواران و مرگ ناگهانی شیرخوار را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مواد محرک اعتیاد آور و مکمل‌های بدنسازی مانند ماری جوانا و کوکایین می‌توانند روی باروری زنان و مردان (هر دو) تاثیرگذار باشند، گفت: مصرف الکل اثر منفی بر باروری دارد، استفاده از الکل در دین اسلام به دلیل اثرات منفی بر سلامت فردی و اجتماعی آن حرام و ممنوع است. الکل باعث اختلال در سوخت و ساز کبد و برهم زدن تعادل هورمونی در زنان و مردان می‌شود. علاوه بر این مصرف الکل در زنان باعث تأخیر در بلوغ تخمک و کاهش کیفیت آن و افزایش احتمال سقط می‌شود.

وی گفت: عوامل شغلی، فیزیکی و شیمیایی که منجر به خطر ناباروری می‌شود را مدیریت کنید و از تماس مستقیم با مواد شیمیایی و آلوده کننده‌های محیطی پرهیز کنید. اغلب موادی که برای سفید کردن لباس‌ها و سطوح در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کلر دارند. سفید کننده‌های کلردار برای سلامت انسان مضر هستند و سبب آلودگی محیطی نیز می‌شوند. آلودگی طولانی مدت با مواد کلردار می‌تواند سبب مشکلات هورمونی، ناباروری، کاهش تعداد اسپرم، تضعیف سیستم ایمنی، اختلالات یادگیری، تغییرات رفتاری، صدمه به پوست، کبد و کلیه‌ها گردد. 

دکتر احمدیان بیان کرد: استرس باید به خاطر داشت نمی‌توان همه‌ی فشار‌های روحی را حذف نمود، اما می‌توان زمانی را برای آرامش اعصاب اختصاص داد. افراد در هر شغل و مسئولیتی باید زمانی را برای زندگی خود اختصاص دهند. مطالعه، قدم زدن، عبادت، گوش دادن به موزیک ملایم، صحبت و تبادل پیام با دوستان از راه‌های دستیابی به آرامش اعصاب است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->