طرح‌های راه و شهرسازی خراسان رضوی نیازمند ۸۰ همت اعتبار است برخورد سمند و پارس در قوچان خراسان رضوی ۹ نفر را راهی بیمارستان کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان تیروئید هستند رهایی ۲ تبعه عراقی ربوده شده در اهواز (۴ بهمن ۱۴۰۳) ساخت و ساز‌های بی کیفیت و مسئولیت کیفری! | چه کسی باید پاسخگوی خسارت در ساخت و ساز‌ها باشد؟ جراحی تومور مغزی از طریق چشم برای اولین بار در دنیا ۲ تا ۳ میلیون نفر در ایران درگیر بیماری‌های نادر هستند درباره سرطان پروستات شایع‌ترین و مرگ‌بار‌ترین سرطان در بین مردان | غده‌ای خارج از مدار سلامت وزارت آموزش‌وپرورش: تشکیل سازمان خدمات رفاهی فرهنگیان در حال بررسی است چگونگی حذف تأثیر معدل در پایه دهم به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شد حناچی: محله «بستکی» دبی را معماران هرمزگانی ساخته‌اند ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در پارک ملی کرمان + فیلم هم‌اکنون هیچ مددجویی پشت نوبت دریافت جهیزیه از کمیته امام‌خمینی (ره) خراسان رضوی نیست غریب‌آبادی: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد نوشیدنی‌های شیرین، ناسالم‌ترین خوراکی‌ها هستند خسارت دو میلیاردی درپی آتش‌زدن بنای تاریخی در گیلان | خاطی با وثیقه فعلاً آزاد شد با فواید و مضرات سیاه‌دانه آشنا شوید هشدار درخصوص محتویات دارو‌های کاهش وزن کشف بیش از ۲ هزار قلم محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در نیشابور کدام دارو‌ها مشمول افزایش قیمت شدند؟ کشف بیش از ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی ۱۲۰ هزار بیمار «ام‌اس» در کشور وجود دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۳) | هوای مشهد گرم می‌شود آخرین وضعیت و محدودیت ترافیکی در جاده‌های کشور (۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون رئیس کل دادگستری: فروش زمین به نفع شکات پرونده کثیرالشاکی کینگ مانی زلزله ۴.۶ ریشتری جم را لرزاند (۴ بهمن ۱۴۰۳) ویتامین D چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ درباره سرطان چشم بیشتر بدانید فقط ۲ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند بررسی وضعیت عدالت آموزشی در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی | فاصله ۸ هزار کلاسی تا نقطه مطلوب
سرخط خبرها

سیاست‌گذاری عمومی؛ حلقه مفقوده بحران آب(بخش دوم)

  • کد خبر: ۲۹۶۹۳
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
سیاست‌گذاری عمومی؛ حلقه مفقوده بحران آب(بخش دوم)
آرش امیری - پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری آب
بخش دوم| بر کسی پوشیده نیست که آب بر همه ابعاد زندگی از جمله اقتصاد، توسعه، اجتماع، امنیت و... تأثیرگذر است و در حوزه عمومی قرار می‌گیرد؛ حوزه‌ای که نیازمند سیاست‌گذاری در سطح کلان است و به‌نظر می‌رسد در کشور خشک ایران چندان جدی گرفته نشده است. هم‌اکنون که بحران آب ابعاد گسترده‌ای به‌خود گرفته است، شاهد تلاش و برنامه خاصی برای مقابله با آن نیستیم و ظاهرا سیاست‌ها همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. شاید فقط تلاش مسئولان که عموم افراد جامعه آن را درک می‌کنند، هشدار درباره صرفه‌جویی در مصرف آب است که بیشتر مواقع ریشه و مشکل مسئله کمبود آب به مسئله خشک‌سالی و مصرف زیاد آن توسط مردم ربط داده می‌شود و به‌همین ترتیب است که شاهد هیچ‌گونه تلاش جدی برای تغییر رویه مدیریت منابع آب در کشور و توجه به آن در عرصه سیاست‌گذاری عمومی نیستیم؛ بنابراین سؤال‌های مطرح‌شده در جامعه باید از این مسئله که آیا با افزایش بارندگی مسئله کمبود آب در کشور برطرف می‌شود، تغییر کند و به این مسئله بپردازد که چرا منابع آب سطحی و زیرزمینی در چند دهه اخیر با کاهش شدید روبه‌رو شده است و چرا سیاست‌گذاری در سطح کلان کشور نه‌تن‌ها نتوانسته است مشکلات این بخش را برطرف کند بلکه بیشتر بر تشدید بحران تأثیرگذار است؟ به‌عبارت دیگر، مسلم است که ایراد و مشکلات جدی در فرایند سیاست‌گذاری آب در کشور است که این چنین بر تاروپود این سرزمین رخنه کرده و بقای تمدنی را با خطر مواجه کرده است.
باید خاطرنشان کرد که رسالت رشته «سیاست‌گذاری عمومی» به‌عنوان یکی از شاخه‌های علوم سیاسی، موضوعی بین‌رشته‌ای، چندرشته‌ای و مسئله‌محور است که به مطالعه و علت‌یابی مشکلات عمومی و ارائه راه‌حل‌های علمی و پایدار برای رفع این مشکلات می‌پردازد. از نظر جیمز اندرسون، سیاست‌گذاری عمومی یک جریان است و نه یک تصمیم اتخاذشده در یک زمان مشخص و رهاشده در دست دیگر. با این توضیح که سیاست‌گذاری عمومی یک فرایند است و نه صرفا یک تصمیم منفرد در زمان و مکانی مشخص، چنین جریانی می‌تواند دربرگیرنده سطوح مختلف مدیریتی و سیاستی نظام اداری یک کشور
باشد. اهمیت بحث آب در سیاست‌گذاری عمومی تا بدان حد است که سیاست‌گذاری آب به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم سیاست‌گذاری عمومی جایگاه خود را در بین مباحث دیگر سیاست‌گذاری عمومی مانند سیاست‌گذاری شهری و سیاست‌گذاری سلامت باز کرده است. با این حال، هنوز برخی تصمیم‌گیران در عرصه سیاست کشور متوجه عمق بحران آب و تأثیر چالش‌برانگیز آن بر امنیت کشور نیستند، به‌طوری‌که اکنون بودجه درنظرگرفته‌شده برای بحران آب بسیار ناچیز است و در برنامه ششم توسعه نیز بر حفاظت از منابع آبی تأکید چندانی نشده است. فقر و بیکاری، قحطی و بحران مواد غذایی، آوارگی، تنش‌ها و درگیری‌های شدید اجتماعی، ظهور جریانات رادیکال و تجزیه‌طلب و... از پیامد‌های بحران آب خواهد بود. چنین معضلاتی امنیت غذایی، بهداشتی، اجتماعی، حقوقی، زیستی و در یک کلام استقلال و بقای کشور را به‌خطر می‌اندازد. نشانه‌های این بحران‌ها سال‌هاست که هویداست و زمان زیادی را به غفلت و بی‌تفاوتی هدر داده‌ایم تا مسئله دیروز تبدیل به بحران امروز شده است. از این رو بر عهده سیاست‌گذاران کشور است که با فراست و مسئولیت‌پذیری، نشانه‌های بحران جاری را جدی بگیرند و پیش از تشدید بحران و رسیدن به مرحله فاجعه، با درنظرگرفتن همه ابعاد مسئله، تدابیر جدی و بلندمدتی بیندیشند؛ نه اینکه با افزایش بارندگی در کوتاه‌مدت، مسئله بحران آب را به‌فراموشی بسپارند و این‌گونه در سطح جامعه القا شود که با افزایش بارندگی مشکل کمبود آب برطرف شده است. این موضوع نه مسئله‌ای مقطعی و محلی، بلکه مشکلی ملی و بلندمدت است و خواهد بود. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد جا دارد که بحران آب در پژوهش‌های سیاست‌گذاری عمومی مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->