نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

رونمایی از بازوبند پهلوانی غلامرضا تختی در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۸۷۹
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
رونمایی از بازوبند پهلوانی غلامرضا تختی در مشهد
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای، پنجاه و پنجمین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی خود را به رونمایی از یک طرح تاریخ شفاهی و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی اختصاص داد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره گفت: گنجینه رضوی یکی از مهمترین مراکز فرهنگی معنوی ایران و جهان اسلام است که اکثر منابع و آثار آن از طریق سنت حسنه وقف و اهداء به این مجموعه افزوده شده و در بین آنها آثاری به فرهنگ پهلوانی و ورزش تعلق دارد که این آثار در گنجینه مدال موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

 مهدی قیصری نیک افزود: در موزه مدال آستان قدس رضوی افتخارآفرینی‎های ورزشی و علمی افراد زیادی در عرصه‎های جهانی زینت‌بخش آن است و با به نمایش گذاشتن بازوبندهای پهلوانی و کمربندهای قهرمانی و مدال‎های اهدایی پهلوانان نامداری چون جهان پهلوان غلامرضا تختی نشان دهنده آن است که سازندگان این موزه برای ورزش اول کشور یعنی کشتی، اهمیت ویژه‌ای قائل بوده اند.

وی ادامه داد: جهان ‌پهلوان غلامرضا تختی سه سال متوالی در سال‎های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ صاحب بازوبند پهلوانی شد تا به اسطوره‌ای بی‌بدیل در ورزش ایران تبدیل شود و بازوبند پهلوانی این اسطوره در موزه نگهداری می‌شود.

معاون موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: جهان‌ پهلوان تختی نخستین مدال ‌آور المپیک ایران است که برای کشور مدال طلا کسب کرد و این نشان طلا به همراه مدال های نقره و برنز جهانی در گنجینه مدال این موزه قرار دارد که این مدال‌ها شامل مدال نقره پانزدهمین المپیک هلسینکی فنلاند در سال ۱۹۵۲، مدال نقره قهرمانی جهان در ورشو در سال ۱۹۵۵، مدال نقره هفدهمین المپیک رم در سال ۱۹۶۰، مدال طلای شانزدهمین المپیک ملبورن استرالیا در سال ۱۹۵۶ و بازوبند پهلوانی در سه سال‌ متوالی از ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۷ شمسی است.

قیصری نیک افزود: بخش تاریخ شفاهی گنجینه رضوی نیز با توجه به اهمیت تاریخی، سیاسی و اجتماعی این ورزش و ترس از بین رفتن اطلاعات معمرین و پیشکسوتان، انجام پروژه تاریخ شفاهی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای را از اواخر سال ۱۳۹۴ در دستور کار خود قرار داد که تا پایان سال ۱۳۹۵ ادامه داشت و در این مدت ۱۴۸ ساعت مصاحبه با ۵۴ نفر در ۱۲۰ جلسه مصاحبه مرتبط با این موضوع انجام شد.

یادآور می شود آثار رونمایی شده به دلیل عدم امکان برگزاری مراسم حضوری در موزه آستان قدس رضوی، در پنجاه و پنجمین برنامه "سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی"، امروز در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->