تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«سرافرازان» سرخورده!

  • کد خبر: ۲۹۹۲
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
«سرافرازان» سرخورده!
زمین‌های رها شده و ساخت‌و‌سازهای غیراصولی،منشأ مشکلات فراوان انتهای بولوار سرافرازان هستند

هانیه حسین زاده - «به نظر شما از کدام مشکل محلمان بگوییم؟ از تاریکی، نبود نظافت، جولان موش خرماها در خانه هایمان یا پشه سالک؟» این را کاسب حاشیه بولوار سرافرازان می گوید. ضیایی که بنگاه دار است ادامه می دهد: بگذارید اول از تاریکی بگویم که همیشه ساکنان را با مشکلاتی مواجه کرده است. برخی نقاط در این محدوده حتی حاشیه های خیابان روشنایی کافی ندارند که دلیلش سوختن لامپ ها است. نمی دانم چرا لامپ های معابر سوخته را عوض نمی کنند.
ضیایی سپس از جا بلند می شود و کنده کاری های خطی را نشان می دهد. به گفته او چند روزی بود که دیگر حاشیه خیابان را نکنده بودند و اهالی به دلیل خوابیدن گرد و خاک خوشحال بودند اما...
او سری تکان و ادامه می دهد: گویا کنده کاری شرکت های خدماتی در این محله تمامی ندارد. اگر سری به خیابان های فرعی بزنید کنده کاری های بیشتری را خواهید دید، چراکه هر کدام از شرکت های خدماتی به بهانه های مختلف اقدام به کنده کاری می کنند و مدت زیادی طول می کشد تا آسفالت را ترمیم کنند.

پیاده روهای پلکانی
یکی از تصاویر عجیب در محدوده سرافزازان پیاده روهای پلکانی است. آن طور که خانم محمدی می گوید ساکنان در پیاده رو ها که در سربالایی قرار دارند پله هایی ساخته اند. او دستمان را می گیرد، نزدیک می برد و می گوید: آیا تردد سالمندان، کودکان و معلولان در این پیاده روها امکان پذیر است؟ چرا شهرداری اقدام به هم سطح سازی پیاده روها نمی کند؟
او با اشاره به قسمتی از پیاده رو که مقابل کال قرار دارد، ادامه می دهد: در برخی نقاط پیاده رو، علاوه بر غیر هم سطح بودن، سمت کال هم شیب است. این موضوع برای اهالی خطرناک است. خیلی وقت ها پیش آمده است که پای کسی در اینجا پیچ خورده و نزدیک بوده است بیفتند.

زباله دان هایی به نام کال!
صحبت از کال که می شود آدرس سرافرازان 52 را به ما می دهند. افخمی یکی از ساکنان این محدوده با بیان اینکه منزل ما در خیابان خسروی و کنار «کال» قرار دارد می گوید: این کال به محلی برای تجمع پشه سالک و حشرات موذی تبدیل شده است. چرا برای بهداشت کال هایی که در این منطقه وجود دارد راه حلی در نظر نمی گیرند؟
به گفته او در این محدوده 3 کال وجود دارد که یکی از آن ها در سرافرازان 52 و 2 کال دیگر در سرافرازان 39 و خیابان نیاوران قرار دارد و به زباله دان هایی بدل شده اند که حشرات در آن ها جولان می دهند.

باز شدن پای موش خرماها به خانه ها
نزدیکی محل به کوه و تپه های خاکی از دلایلی است که پای موش‌خرماهارا به خانه های اهالی باز کرده است. یکی از اهالی می گوید: زمین های رهاشده و نزدیکی به کوه سبب شده است موش خرماها در محل پیدا شوند. خانم شهابی ادامه می دهد: موش خرماها به راحتی در خانه ها -به ویژه طبقات همکف آپارتمان ها و خانه های ویلایی- وارد می شوند و گاه زندگی ما را مختل می کنند.
او همچنین از پشه سالک به عنوان معضل مهم دیگر در محل سخن می گوید که باعث شده است اهالی در این هوای گرم نتوانند پنجره هایشان را باز بگذارند. به گفته او این پشه ها در محدوده های نزدیک به کال بیشتر هستند.
انباشت زباله سر کوچه ها یا داخل کال ها از مهم ترین مسائلی است که بخشی از آن به شهروندان برمی گردد. شهابی در این باره می گوید: ماشین زباله هر شب برای جمع آوری زباله ها می آید اما مردم به دلیل گرمای زیاد نمی توانند زباله هایشان را تا آن موقع در خانه نگه دارند برای همین آن ها را بیرون می گذارند.

نوسان آنتن دهی
مسعودی، یکی دیگر از ساکنان، به مشکل آنتن دهی در سرافرازان اشاره می کند. به گفته او با وجود اینکه این بولوار در بلندی قرار دارد اما ساکنان همیشه با مشکل آنتن دهی ضعیف تلفن همراه روبه رو هستند. او می گوید: مدتی پیش 2 آنتن تلفن همراه که یکی مربوط به همراه اول و دیگری متعلق به ایرانسل بود نصب شد اما هیچ تأثیر مثبتی برای آنتن دهی نداشت.

پارک زیر تابلوی پارک مطلقا ممنوع!
آقای حشمتی که در حال گذشتن از دور میدان سرافرازان است، به یکی دیگر از مشکلات محل یعنی پارک خودرو در محل پارک ممنوع اشاره می کند. طبق صحبت های او در گذشته خودروها به راحتی می توانستند دور میدان توقف کنند اما مدتی است که دور میدان تابلوی توقف مطلقا ممنوع نصب شده است. او ادامه می دهد: با وجود حضور پلیس راهور همواره شاهد توقف خودروها به صورت دوبله هستیم.
پس از صحبت درباره این موضوع به سمت خودروهایی که دور میدان به شکل دوبله و سوبله پارک شده اند می رویم. برخی راننده ها خودرو خود را رها کرده اند و دیگرراننده هایی که بین انبوه خودروها گیر کرده اند با بوق زدن به دنبال راهی برای بیرون رفتن می گردند. این درحالی است که برخی از راننده ها نصب تابلوهای توقف ممنوع در محل را ضروری نمی دانند. یکی از آن ها می گوید: این خیابان ترافیک ندارد و ماشین هایی که در این خیابان تردد می کنند اغلب متعلق به ساکنان همین محله است. نصب این تابلوها بیشتر در مرکز شهر کاربردی
است.

ساخت و سازهای غیر اصولی
در ادامه مسیرمان با سبحانی، یکی از کسبه محل، برخورد می کنیم. او به ساخت و سازهای نامنظم و بدون مجوز اشاره می کند و می گوید: ساخت و سازهای بی رویه و بدون مجوز غیر از خطرات مختلفی که برای ساکنانش دارد و امنیت آن ها را تهدید می کند چهره محل را هم بسیار نازیبا کرده است.
او با اظهار نگرانی از ادامه ساخت سازهای غیراصولی از شهرداری می خواهد جلوی این روند را بگیرد.

نمای نزدیک:

بولوار سرافرازان از نزدیک ترین محدوده ها به کمربند جنوبی مشهد است که از شمال به بولوار پیروزی و از جنوب به رشته کوه های بینالود می رسد. ازاین رو زندگی ساکنان این محدوده در سربالایی ملایمی شکل گرفته است. در گذشته خیلی از اهالی با ساختن ساختمان ها، آپارتمان ها و خانه های ویلایی غیر اصولی روندی طاقت فرسا در زندگی خود ایجاد کرده اند که نتیجه آن به جا ماندن زمین های رهاشده بسیاری است که هنوز قرار نیست ساخته شوند. این ها سبب شده است همه خدمات شهری شهرداری به این محدوده نرسد و اهالی با مشکلات فراوانی در زندگی رومزه خود روبه رو شوند.

مهم ترین دغدغه ها:

تاریکی معابر
کنده کاری های بی رویه شرکت های خدماتی
مشکلات بهداشتی کال های فاضلاب
پیاده روهای پلکانی و غیر هم سطح
وجود موش خرما در منازل مسکونی
وجود پشه سالک و حشرات موذی
آنتن دهی ضعیف تلفن همراه
پارک غیر مجاز خودروها در اطراف میدان سرافرازان
ایستگاه های اتوبوس بدون سایه بان
ساخت وسازهای غیراصولی

موش‌خرما آزار ندارد!

برای پیگیری مشکلات ساکنان سرافرازان با مسئولان مربوط تماس می گیریم که در این بین شهرداری منطقه 9 و شرکت ایرانسل پاسخ می دهند.
شهردار منطقه 9 درباره وضعیت کال های محل اظهار می کند: رسیدگی به این کال ها مربوط به سازمان آب می شود که با توجه به مشکلات حقوقی، این سازمان اقدامی برای پوشاندن این کال ها نمی کند. همچنین این کال ها نیاز به بدنه سازی دارد. این اقدام بر عهده سازمان راه و شهرسازی است اما شهرداری این مسئله را پیگیری کرده و بدنه سازی و نرده گذاری آن را انجام داده است.
حسین فرهادیان درباره وجود زباله ها در کال نیز بیان می کند: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه زباله در این محل ها با شماره 137 تماس بگیرند و اعلام کنند تا شهرداری رسیدگی های لازم را انجام دهد. ضمن اینکه نظافت این مکان ها مستلزم همکاری شهروندان است. به گفته شهردار منطقه 9 بهسازی و زیباسازی پیاده روها نیز در برنامه های شهرداری منطقه وجود دارد، اما براساس ویژگی های هر منطقه و پرتردد بودن، پیاده روهای وکیل آباد، هفت تیر و بولوار پیروزی در اولویت بهسازی قرار دارند. او یادآور می‌شود محدوده سرافرازان نیز با توجه به منابع محدود اعتبارات و لزوم طراحی های لازم در ردیف پیگیری قرار دارد.
شهردار منطقه 9 درباره موش خرماها و دیگر جانواران این محدوده نیز می گوید: این حیوانات آزاری برای ساکنان محله ندارند. ضمن اینکه محیط زیست باید به این موضوع ورود کند.
به گفته فرهادیان ساخت و ساز بی رویه محل به سال های گذشته برمی گردد و الان نیز با هرگونه ساخت وساز غیر مجاز طبق کمیسیون ماده 100 برخورد می شود، به گونه ای که دربرخی موارد رأی ابطال پروانه ساخت، جریمه و قلع صادر شده است و در دیگر موارد با ورود مقام قضایی از ساخت وساز جلوگیری می شود.
طبق صحبت های شهردار منطقه 9 جمع آوری زباله ها از ساعت 21 هرشب تا 6 صبح در خیابان های فرعی و اصلی ادامه دارد و برای زباله های ساکنان باکسی در نظر گرفته نمی شود، زیرا باعت تجمع پشه سالک و حشرات می شود. او تأکید می کند: این باکس های زباله برای زباله های حاصل از نظافت پاکبانان در خیابان ها تعبیه شده است.

در انتظار احداث دکل تجمیعی
علی بهرامی زاده، مدیر ارشد شرکت ایرانسل منطقه خراسان، نیز درباره آنتن دهی ضعیف تلفن همراه در محله سرافرازان اظهار می‌کند: این محل با مشکل سایت مخابراتی مواجه است و سازمان فاوای شهرداری مشهد در حال احداث دکل تجمیعی در این منطقه است که با ایجاد این دکل، اوپراتورهای همراه اول و ایرانسل می توانند از آن استفاده کنند. به گفته او به همراه اول و ایرانسل مجوز ایجاد سایت جدا داده نمی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->