تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

بازار ستنی فرش دست‌باف مشهد به‌تنهایی پاسخ‌گوی نیاز تولید نیست

  • کد خبر: ۲۹۹۴۶
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
بازار ستنی فرش دست‌باف مشهد به‌تنهایی پاسخ‌گوی نیاز تولید نیست
بازسازی بازار سنتی فرش دست‌باف به‌عنوان بنایی تاریخی ضروری است، اما به‌تنهایی پاسخ‌گوی ظرفیت تولید در مشهد نیست.

طنین همتی/ شهرآرانیوز، عبداللّه احراری، فعال حوزه فرش، با تأکید بر این مطلب در ادامه افزود: بسیار جای خوش‌حالی است که مرمت و بازسازی بازار سنتی مشهد با قدمتی چندصدساله در دستورکار قرار گرفته، اما ظرفیت تولیدات فرش و دست‌بافته‌ها نیازمند ایجاد بازار دیگری در این شهر است.


وی گفت: شهری که از نظر کمی بزرگ‌ترین قطب تولید فرش است و میزان و تنوع تولید آن در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود، مسلما نیازمند نگاه ویژه است.

 

وی افزود: ضمن اینکه در خود شهر مشهد هم تولید فرش، رکنی برای معیشت شهروندان بوده است. باتوجه‌به این ظرفیت، علاوه بر حفظ و بازسازی بازار سنتی فرش مشهد، نیازمند مکانی مدرن‌ در منطقه‌ای دیگر برای بسترسازی این ظرفیت باشیم.

 

عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی درباره قدمت این بازار و لزوم بازسازی و مرمت هرچه سریع‌تر این مرکز گفت: بازار سنتی فرش مشهد سابقه‌ای چهارصدساله دارد و در واقع عمر آن به دوره ساخت مسجد گوهرشاد می‌رسد.

 

وی افزود: مشهد در گذشته هم به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید فرش دست‌باف ایرانی بوده و در خیابان خسروی نو و در مجاورت باب‌الجواد(ع) جایگاه خاص خودش را داشته است که بسیاری از فعالان در عرصه فرش دست‌باف در آن حضور دارند.

 

احراری ادامه داد: نگاه به تغییرات در بافت تاریخی و اطراف حرم در سال‌های گذشته مثبت و منفی بوده است. بعضی‌ها معتقدند این تغییرات باید بر اساس حفظ اصالت و هویت تاریخی باشد و بازسازی‌ نباید اصالت بازار را از بین ببرد.

 

این فعال و کارشناس فرش تصریح کرد: به‌طبع هر بنایی نیاز به بازسازی دارد تا کامل نابود نشود، اما در مجاورت آن باید امکاناتی با نیاز روز شهروندان فراهم شود. در واقع هم معیارهای مورد نیاز و به‌روز بازار و هم جذابیت‌های خودش را داشته باشد.


وی با بیان اینکه همکاری بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی این بازار اتفاق مبارکی است، ادامه داد: علاوه بر تأکید بر حفظ بافت سنتی‌گونه این مرکز، مشاغل جانبی بازار سنتی فرش مشهد هم باید احیا شود. دست‌کم 40 رسته شغلی وابسته به فرش دست‌باف از جمله رنگرزی، ساخت ابزار، رفوگری و قالی‌شویی و... داریم که خیلی از این رسته‌ها در بازار سنتی مشهد وجود داشتند که یا تعدادشان کم شده است یا به مکان‌های دیگری منتقل شدند.

 

وی افزود: اگر شرایطی فراهم شود که در مجاورت بازار، حجره‌ها به‌گونه‌ای طراحی شود که به ماهیت آن ضربه نخورد و همه رسته‌های وابسته به فرش و حتی صنایع دستی گردهم بیایند، حرکت مثبتی خواهد بود.

 

احراری گفت: فردی که وارد بازار می‌شود، ضمن اینکه فرش دست‌باف را می‌بیند، باید فرایند تولید فرش را هم ببیند. حتی پیشنهاد می‌کنیم از مشاغل مرتبطی که از قدیم فعالیت می‌کردند، به‌صورت نمادین در بازار استفاده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->