سرخط خبرها

گل و گیاه یعنی آرامش

  • کد خبر: ۳۰۰۴۸
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
گل و گیاه یعنی آرامش
رضا کسنوی - روزنامه نگار
روز ۲۵ خرداد در تقویم به عنوان روز ملی گل و گیاه نامیده شده است. گل‌ها و گیاهان از نشانه‌های خداوند روی زمین هستند که نقش آن‌ها در زندگی انسان و محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. گیاهان از سویی خود از مظاهر طبیعت به شمار می‌روند و از سوی دیگر به عنوان یک عامل مهم در حفظ دیگر عوامل زیست محیطی مطرح هستند.  نقش تعیین‌کننده گیاهان بر حیات جاری در کره زمین موجب شده است تا دین مبین اسلام به درختان، گیاهان و گل‌های زیبا به عنوان یکی از مظاهر طبیعت و عاملی مؤثر بر محیط زیست توجه ویژه داشته باشد.
درختان و به طور کلی گیاهان، موجب ایجاد و افزایش زیبایی در محیط می‌شوند و به دلیل اینکه موجوداتی زنده هستند در هر فصل تغییر می‌کنند و در طراحی محیط و زیباسازی آن کاربرد فراوانی دارند. گیاهان و درختان به‌دلیل قابلیت جذب گرد و غبار، در پاکیزگی هوا نیز نقش مؤثری دارند.
 بر اساس پژوهش روان‌شناسان، گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و احساس شادی، آرامش و رضایت در افراد می‌شود. امروز فضای سبز به عنوان بخش مهمی از بافت شهری رابطه بسیار نزدیکی با زندگی مردم دارد و یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر شهروندان است و از مؤلفه‌های مهم نظام زیستی شهر‌ها و نیاز‌های اساسی جامعه شهری باعنوان یک زیرساخت شهری محسوب می‌شود.
در شهر مشهد به‌ویژه منطقه ثامن مدیریت شهری در
۲ سال گذشته، باتوجه به قرار داشتن در کانون توجهات زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) و اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی یکی از برنامه‌های اولویت‌دارش گسترش سرانه فضای سبز منطقه و ارتقای کیفی فضای سبز موجود بوده است و در این راستا گام‌های اساسی برداشته است. این منطقه بر اساس ارزیابی‌های معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در سه ماهه سوم سال گذشته به لحاظ اقدامات مرتبط با فضای سبز شهری، رتبه برتر را در بین مناطق سیزده‌گانه مشهد کسب کرده و از نظر فعالیت‌های خدمات شهری در بین مناطق برتر قرار گرفته است. این همه در حالی است کهه مدیریت شهری در سال‌های اخیر کوشش ویژه‌ای برای توسعه فضای سبز داشته و در این زمینه گام‌های بسیار خوبی برداشته است، اما با توجه به افزایش جمعیت و آلودگی روزافزون محیط زیست، توسعه بیشتر فضا‌های سبز شهری از جمله احداث پارک‌های جنگلی شهری همچنان ضروری به نظر می‌رسد.
 یکی از مسائل مهم فضای سبز، تأمین سرانه‌های لازم است که به‌ویژه در منطقه ثامن بسیار مهم است. منطقه ثامن از جمله مناطق شهری ایران است که به دلیل شرایط بسیار خاص آن، نظیر ارزش بسیار زیاد زمین، سلطه کاربری‌های تجاری، سکونتی و... با کمبود شدید سرانه سبز روبه‌رو است. استفاده از تکنیک‌های نوین احداث فضا‌های سبز از جمله بام سبز، به عنوان یکی از راهکار‌های مرتفع‌سازی مسئله کمبود سطوح سبز در شهرهاست که در منطقه ثامن به‌دلیل اقتصاد حاکم و تعدد مجموعه‌های اقامتیتجاری، پیشنهاد بسیار مطلوبی است.  آنچه در پایان ضروری است به آن اشاره شود، بحث نگهداری فضای سبز است که در این راستا استفاده از مشارکت مردمی به عنوان یک نیاز و ضرورت مطرح است و برگزاری کلاس‌های آموزش شهروندی از روش‌های مؤثر در این راستا محسوب می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->