گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران

  • کد خبر: ۳۰۱۳۸۶
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران
با وضعیتی که امروز در بازار و قیمت خودرو شاهد هستیم و وضعیت درآمدی کارگران، علاوه بر مسکن، خودرو هم به آرزو‌های دست‌نیافتنی کارگران اضافه شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی دستمزد کارگران مطابق یک محاسبه سرانگشتی هر ماه از قدرت خرید آن کاسته می‌شود که حداقل حقوق کارگران کفاف خرید خانه و ماشین را نمی‌دهد و همواره این دو کالا برای کارگران به یک آرزو و حسرت تبدیل شده است.

آمار‌ها نشان دهنده این است که هر ساله بعد از تعیین دستمزد قیمت تمام کالا‌ها افزایش می‌یابد و تنها دستمزد کارگران است که ثابت می‌ماند و افزایش مزد آن بی اثر است. به طور مثال با افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو، این محصول برای کارگران به یک وسیله لوکس تبدیل شده است که توانایی خرید آن را ندارند.

با حقوق امسال کارگران یک کارگر برای خرید خودرو باید سال‌ها صبر کند و تقریباً کل حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرویی را خریداری کند. با گرانی اخیر قیمت‌های خودرو می‌توان گفت خرید خودرو هم از سبد کارگران خارج شد. چرا که با افزایش حداقل ۳۰ درصدی محصولات توانایی خرید کالا برای کارگران وجود ندارد.

بعد از مسکن، بیشترین حجم پس‌انداز و سرمایه‌ی شخصی در ایران، برای خرید خودرو صرف می‌شود. تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پول ملی ایران، افراد را به سرمایه‌گذاری بر خودرو تشویق می‌کند؛ چراکه رشد قیمت وسایل نقلیه هماهنگ با دلار جلو می‌رود. از سویی دیگر، نقدشوندگی (قابلیت خرید و فروش) خودرو بهتر از مسکن است. اما شرایط بد حقوق و دستمزد کارگران به گونه‌ای است که با حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ که برابر با ۷ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان است؛ خرید خودرو با سال‌ها پس انداز امکان پذیر است.

با این قیمت تمام شده‌ی خودرو و هزینه‌ی بالای آن، کارگر با درآمد هشت، نُه میلیون تومانی اصلاً نمی‌تواند به خرید آن فکر کند. با این حقوق‌ها اصلاً پس‌اندازی ندارد که در حساب وکالتی بگذارد و منتظر بماند اسمش دربیاید.

چگونه دستمزد کارگر ریالی پرداخت می‌شود، اما قمیت خودرو دلاری؟

علی خضریان، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی با نقد از بازار خودرو گفت: متأسفانه خودروسازان داخلی هر چند وقت یک بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران می‌کنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست، بنابراین دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکست خورده دست برداشته و بهای تمام شده تولید را مدیریت کنند.

چگونه است که دستمزد کارگران و اهم هزینه‌های خودروسازان داخلی ریالی پرداخت می‌شود، اما زمانی که به قیمت فروش محصولات می‌رسد، دلاری محاسبه می‌شود؟!

همانطور که وزیر اقتصاد عنوان کرد که نمی‌توانیم به قیمت‌ها دستور دهیم ثابت بمانند، مردم هم می‌گویند چگونه دولت به حقوق‌ها می‌گوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمت‌ها بپیچند. اکنون که چنین نمی‌کنید با کاهش تعرفه واردات خودرو⁩ در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->