درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شیوع مراسم عزا و عروسی‌ زیرزمینی

  • کد خبر: ۳۰۴۷۲
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
شیوع مراسم عزا و عروسی‌ زیرزمینی
ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم، آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این روزها خبرهای خوبی از استان‌های مختلف کشور به گوش نمی‌رسد. با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، بسیاری از زوج های جوان که چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری  مراسم عروسی خود کرده‌اند. این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ‌ها و حتی پارکینگ برگزار می‌شود، حتی اخباری به گوش می رسد که برخی مراسم عروسی خود را در روف گاردن یا پشت بام متجمع های مسکونی برگزار می‌کنند که البته به گفته شاهدان چندان پروتکل های بهداشتی هم در آنها رعایت نمی‌شود. به نظر می‌رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش تجمعات شده و می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را افزایش دهد. البته اخبار متعدد از ابتلای خوشه‌ای افراد به کووید ۱۹ در مجالس عروسی این موضوع را تایید می‌کند.

همین چند روز پیش بود که یک عروس ناقل ویروس کرونا در میهمانی عروسی خود بیش از ۷۰ نفر از مهمانان را به کووید ۱۹ مبتلا کرد. واکنش‌ها به این نوع از مراسم‌های عروسی نیز متفاوت است. گروهی همانند روال همیشگی‌شان با نگاه طنز به ماجرا ورود کرده و مدام برگزار کننده و شرکت کنندگان در این مراسم را به تمسخر می‌گیرند اما گروهی دیگر هستند که با به اشتراک گذاشتن تجربیات واقعی خود از  برگزاری این مراسم در اقوام و نزدیکان خود، به شدت با آن می‌تازند. البته این ماجرا موافقانی هم دارد که گویا از دوران قرنطینه خانگی خسته شده و علاقمندند در یک جشن عروشی شرکت کنند، حتی اگر به قیمت ابتلا به کرونا تمام شود.

هفته گذشته بود که خبرهایی از بازگشایی تالارهای پذیرایی در مناطقی با وضعیت سفید رسانه‌ای شد که البته موافقان و مخالفانی هم داشت. مخالفان، این بازگشایی را باعث افزایش تجمعات و در نتیجه افرایش تعداد مبتلایان می‌دانستند و موافقان که اغلب زوج‌های جوان و خانواده های آنها بودند می‌گفتند تعویق مراسم عروسی خود یا فرزندانشان خسارت‌های مختلفی را متوجه آنها کرده است.  یک زوج که مراسم ازدواج خود را در اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نکردند و همچنان منتظر بهبود شرایط بیماری هستند می‌گویند که برگزار نشدن مراسم باعث مشکلات فراوانی برای آنها شده است.

آنها مجبورند اجاره بهای منزلی را پرداخت کنند که هنوز در آن زندگی نمی‌کنند، از طرفی نمی‌خواهند بدون برگزاری مراسم زندگی مشترک خود را شروع کنند. البته در میان موافقان بازگشایی تالارها، صاحبان آنها هم حضور دارند که معتقدند در حالی که مشاغل پرخطر بازگشایی شده، ممنوعیت فعالیت آنها غیرقابل توجیه است. البته در تهران محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی بازگشایی تالارها منتفی است.

موضوع این است که  هر نوع تجمعی می‌تواند موجب گسترش  ابتلا به بیماری شود و پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ یکی از نخستین توصیه های مختصصان در سطح جهان برای کنترل بیماری کووید ۱۹ جلوگیری از تجمعات بود که باعث شد بسیاری از تجمعات ممنوع شود که یکی از آنها مجالس عروسی بود.

مهمترین نگرانی ما افراد محتمل  هستند

حمید سوری اپیدمیولوژیست، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: عمده نگرانی‌هایی که در نشست‌های خود داریم، این است که افراد محتمل یعنی افرادی که هنوز هیچ علائم بالینی ندارند و به ظاهر سالم هستند، بیماری را به دیگران منتقل کنند و احتمال این انتقال در چنین مراسم‌هایی بسیار زیاد است.

این نگرانی در حالی از سوی این عضو کمیته مقابله با کرونا ابراز می شود که اقدامات اولیه هم مثل تب سنجی و امثال آن که برای شناساسی افراد محتمل انجام می‌گیرد، کفایت لازم برای شناسایی افراد محتمل یا بیمار را ندارد. چرا که به گفته سوری در جامعه ما تب فقط ۴۰ درصد از افراد دارای علائم را شناسایی می‌کند و در ۶۰ درصد موارد، فرد می تواند مبتلا یا محتمل به بیماری باشد، ولی هیچ علامتی از تب در وی وجود نداشته باشد. بنابراین مهمترین نکته  در این شرایط این است که  احتمال انتقال را به حداقل ممکن برسد.

شواهد نشان می‌دهد کشورهایی توانسته‌اند در کنترل اپیدمی موفق عمل کنند که با سخت گیری تمام مقررات را به اجرا درآورده و نتایج موثری هم کسب کرده‌اند؛ به گفته سوری اگر در اجرای قوانین سخت‌گیری‌های لازم در نظر گرفته شود و متخلفان  به عنوان عنوان قانون‌شکن مورد بازخواست قرار گیرند، شرایط خیلی بهتر خواهد شد. چون در واقع اگر کسانی که در این شرایط مراسم عروسی برگزار می‌کنند  توسط پلیس توقیف شوند شرایط متفاوت خواهد بود. برگزاری این مراسم در چنین شرایطی جان عده زیادی را به خطر می اندازد و نوعی تجاوز به سلامت دیگران محسوب می شود.

فارغ از مباحث قانونی نگاهی به این ماجرا از زاویه دیگر نشان می‌دهد این اتفاق یک رفتار ضداجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند نتیجه خودخواهی افراد و نداشتن آگاهی لازم از شرایط موجود کشور باشد. به این معنی که این افراد به دلیل این که می‌خواهند برای خود یا فرزندانشان خاطره بسازند، این رفتار ضد اجتماعی را انجام داده و جان عده زیادی را به خطر می‌اندازند.

توهم عادی شدن شرایط

البته شاید از منظر دیگر نتوان افراد جامعه را که اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند تنها مقصر این ماجرا دانست. چرا که عادی سازی شرایط جامعه و از میان برداشتن محدودیتهای اعمال شده یکی پس از دیگری این توهم را در بین برخی از مردم ایجاد کرده که می توانند رفتار عادی در جامعه داشته باشند و مثلا بدون این که خطری آنها را تهدید کند، مراسم عروسی خود را برگزار کنند.

این توهم عادی سازی شرایط در صورتی است که همین امروز 25 خرداد، تعداد فوتی‌های این بیماری بعد از مدتها از 100 نفر فراتر رفت و به 107 تن رسید و به اعتقاد سوری اپیدمی در کشور ما نه تنها  کنترل نشده، بلکه رو به گسترش است و عمده‌ترین دلیل آن هم همین است که قوانین و مقررات رعایت نمی شود.

مخفیانه برگزار شدن مراسم عروسی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی

اما نکته دیگری که در این بین می‌توان به آن اشاره کرد، این است که مخفیانه برگزار شدن این مراسم‌ها باعث می‌شود  افراد کمتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. به طوری که برخی معتقدند اگر این مراسم‌ها به صورت معمول در تالارها برگزار می‌شد، با رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گرفت و مخفیانه برگزار شدن آن باعث می‌شود هیچ نظارتی بر برگزاری آنها صورت نگیرد.

 سوری هم معتقد است: قطعا مخفیانه برگزار شدن این مراسم‌ها به رعایت نکردن نکات بهداشتی دامن می‌زند اما در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند چرا که ما معتقدیم در چنین شرایطی چنین تجمعاتی نباید برگزار شود.

وی می‌افزاید: بعضا مشاهده می شود عده‌ای برای برگزاری مهمانی‌های خصوصی خود تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌دهند و وقتی تست آنها منفی گزارش شد به این تصور که بیمار نیستند مهمانی یا مراسم خصوصی برگزار می‌کنند. در صورتی که تست‌های انجام شده تا حد زیادی نتیجه را به صورت کاذب، منفی نشان می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد تستها نتیجه را منفی کاذب نشان می‌دهند. در صورتی که طبیعتا باید با روش‌های پیشرفته‌تر یا تکرار آزمایش‌ها و نمونه گیری درست مطمئن شویم نتیجه تست واقعا مثبت است یا منفی. بنابراین صرف گرفتن تست‌ها کفایت نمی‌کند. 

سوری ادامه می‌دهد: همچنین صرف اینکه ما فکر کنیم فردی که به بیماری مبتلا شده، امکان ابتلای مجدد ندارد نیز اشتباه است. درست است که احتمال ابتلای مجدد در این افراد بسیار پایین است، اما احتمال انتقال بیماری توسط این فرد به دیگران کماکان وجود دارد حتی بعد از این که فرد به ظاهر بهبودی پیدا کرده باشد.

به اعتقاد سوری ما باید مردم را آگاه کنیم که شرکت در مراسم عروسی احتمال ابتلا به بیماری را به شدت بالا می‌برد، همچنین خود برگزارکنندگان این مراسم باید متوجه شوند که به نوعی جان عده‌ای را به خطر می‌اندازند و عملا فضایی را فراهم می کنند که بیماری را به دیگران منتقل کنند و از نظر اخلاقی، اجتماعی و باورمندی دینی کار اشتباهی است.

آنها باید بدانند کسانی که در این مراسم‌ها بیماری می‌شود بار اقتصادی و روانی شدیدی را به کل جامعه تحمیل می‌کنند.  کسانی که از دل این مراسم پنهانی بیمار می‌شوند تخت بیمارستانی اشغال می‌کند، کادر درمانی را درگیر خود می کند و خود نیز به عنوان کانونی برای انتقال بیماری به دیگران تبدیل می‌شوند.

۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر نسبت به اپیدمی ایمنی پیدا کرده‌اند

مشخص است که اساسا سرعت گسترش اپیدمی به همین موارد بستگی دارد و با توجه به اینکه جامعه ما تا رسیدن به ایمنی اجتماعی یا گله‌ای فاصله زیادی دارد طبیعتا این اتفاقات می‌تواند بار ناشی از اپیدمی را در جامعه ما چند برابر کند.

به گفته سوری بر اساس برآورد وی تا به امروز چیزی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر ایمنی در افراد ایجاد شده است که این رقم نشان می‌دهد  تا رسیدن به مرز ۵۰ میلیون نفری که در نتیجه آن ایمنی گله‌ای ایجاد شود فاصله زیادی داریم. در واقع هنوز  ۸۰ درصد افراد ایمنی پیدا نکرده‌اند که تعداد بسیاری از آنها گروه‌های حساس هستند که احتمال بستری شدن و مرگ در آنها بیشتر است. بنابراین ابتلا و مرگ افراد می‌تواند اتفاق نیافتد اگر که نخست قوانین با سختگیری بیشتری اجرا شود و دوم اینکه مردم از انجام رفتارهای غلط و ضداجتماعی بپرهیزند. 

منبع:ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->