ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

جشن‌هایی که در کرونا جا ماند/ ادامه تعطیلی ۱۲۰ تالار در مشهد و بیکاری ۱۸۰۰ کارگر

  • کد خبر: ۲۹۲۴۷
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
  • ۳۹
جشن‌هایی که در کرونا جا ماند/ ادامه تعطیلی ۱۲۰ تالار در مشهد و بیکاری ۱۸۰۰ کارگر
روایت شهرآرا از روزگار زوج‌هایی که کرونا، جشن عقد و عروسی و آغاز زندگی مشترکشان را تحت‌تأثیر قرار داد
سعیده آل ابراهیم/شهرآرانیوز - «از دو ماه قبل از سال جدید، دائم بدوبدو داشتیم. ته همه خستگی‌ها، شور و شوق داشتیم و هر روز برای خودمان آن روز موعود را تصور می‌کردیم، اما به‌یک‌باره اتفاقی افتاد که در اوج شور و شوق همه‌چیز برایمان بی‌اهمیت شد.» این جمله‌ها را مریم می‌گوید که بیش از یک سال از عقدشان می‌گذرد. قرار بود بعد از این یک سال، بروند سر خانه وزندگی‌شان. قرارومدار عروسی بین دو خانواده گذاشته شد و برای ۱۱ اسفند سال ۹۸ هم تالار عروسی رزرو شد. اما کرونا همه حساب و کتاب‌ها را به‌هم ریخت.

آرزو‌های شیشه‌ای
مریم می‌گوید: فرصت کمی تا زمان مراسم داشتیم. وسایل خانه را ظرف دو هفته چیدیم. تمام خرده‌ریز‌هایی را که لازم بود، خریده بودیم. مادر و خواهرانم با اشتیاق یخچال را از انواع خوراکی‌ها و غذاها، پر و تزئین کرده بودند. ما حتی تاریخ گل زدن ماشین عروس را هم رزرو کرده بودیم. کارت عروسی را هم با همان شعری که خودمان گفته بودیم، چاپ کردیم: «به من الهام شده که با تو خوشبخت‌ترینم/ دل سپرده‌ام به تو‌ای همه ایمان و امینم...»، اما این کرونای لعنتی همه‌چیز را خراب کرد. مریم و حمید آن‌قدر از شور و شوق افتاده‌بودند که هرکدام به خانه پدری‌شان برگشتند تا هروقت اوضاع بهتر شد، مراسم عروسی را دوباره برپا کنند.
 
به گفته مریم، «خوشبختانه خانه، مال خودمان بود و مشکل پرداخت اجاره خانه را برای خانه‌ای که هنوز زیر سقفش نرفته بودیم، نداشتیم.» مریم حالا غصه مراسمی را می‌خورد که همیشه آرزوی برگزاری‌اش را داشته است.
 
آن‌طور که خودش می‌گوید، حالا حدود سه ماه است هربار که درِ خانه‌شان را باز می‌کنند، گردوغبار روی وسایل را می‌بینند؛ خانه‌ای که حالا باید سه ماه از زندگی نوعروس و داماد در آن می‌گذشت، اما حالا این اشتیاق روی دلشان مانده است و مریم و حمید دارند تلاش می‌کنند این خاطره را آرام‌آرام از فکر و ذهنشان بیرون کنند.

جهیزیه‌ای که راهی انبار شد
«این هم شانس ما بود.» صحبت‌هایش را با این جمله و لبخند تلخی که روی لب‌هایش ماسیده است، شروع می‌کند. فریبا در تمام آن روز و شب‌هایی که از این بازار به آن بازار می‌رفت تا از جهیزیه‌اش یک قلم هم جانماند، فکرش را نمی‌کرد که چند ماه بعد، بیماری‌ای به‌نام کرونا بتواند تمام کاسه‌وکوزه آن‌ها را به‌هم بریزد. آن‌طور که خودش می‌گوید، همیشه عادت داشته است با حوصله کارهایش را انجام بدهد؛ به همین خاطر سه ماه قبل از عروسی یعنی اوایل زمستان، خانه را رهن و اجاره کردند و کم‌کم وسایل را با سلیقه و نظم، داخل آن چیدند.
 
فریبا می‌گوید: برایمان مهم بود که حتما بعد از مراسم عروسی به خانه خودمان برویم، اما کرونا از راه رسید و ما هم مثل خیلی از عروس و داماد‌ها در حسرت برگزاری مراسم ماندیم. فکرش را بکنید، با چه رنج و خون دلی، جهیزیه نو را دوباره داخل کارتن‌ها گذاشتیم و به خانه پدرم برگرداندیم و حالا مدت‌هاست جهیزیه‌ام، گوشه انبار خانه پدری خاک می‌خورد. خیلی برایم سخت بود تک‌تک وسایلی را که با عشق در گوشه‌وکنار خانه چیده بودم، جمع کنم. جدای از این موضوع، برای تحویل دادن خانه، علاوه‌بر سه ماه اجاره، جریمه فسخ قرارداد را هم پرداختیم.

شوق و ذوقی که به بن‌بست رسید
«بهمن ۹۷ عقد کردیم. از همان اول هم قرار بود عقدمان خیلی طول نکشد و ظرف یک سال به خانه خودمان برویم. نمی‌خواستیم عروسی مفصل بگیریم، فقط بنا بود یک جشن دورهمی برگزار کنیم. مدتی دنبال خانه گشتیم و بالاخره بهمن ۹۸ خانه را رهن و اجاره کردیم. طوری برنامه‌ریزی کرده بودیم که در فصل بهار جشن را بگیریم و به خانه‌مان برویم.» این‌ها را شهرزاد می‌گوید که مانند خیلی از نوعروس و دامادها، تاریخ عقد یا عروسی‌شان، گرفتار دوران شیوع ویروس کرونا شده است.

شهرزاد می‌گوید: خانه‌ای که اجاره کرده بودیم، دیوارهایش نیاز به رنگ داشت که آن را رنگ کردیم و درست زمانی که می‌خواستیم لوازم را به خانه ببریم و وسایلی را که مانده بود خریداری کنیم، به‌طور پیش‌بینی‌ناپذیری با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و این ویروس تمام برنامه‌ریزی‌های ما را مختل کرد و ما را از کارهایمان عقب انداخت. هنوز بازار‌ها بسته نشده بود و امکان خرید وجود داشت، اما ترجیح دادیم در قرنطینه بمانیم؛ از ترس ابتلا به کرونا، حتی اسباب‌کشی هم نکردیم.
شهرزاد ادامه می‌دهد: همه عروس و داماد‌ها برای چیدن وسایل خانه‌شان شوق و ذوق دارند، اما این بیماری ما را به بن‌بست رساند. بعد از مدتی با احتیاط وسایل باقی‌مانده را خریدیم.
 
خانواده‌ها آرزو دارند که مراسم برگزار کنیم و بعد به خانه‌مان برویم، اما بسیاری از رستوران‌ها حتی با وجود کاهش ترس و استرس مردم، به‌طور کامل خدمات نمی‌دهند و ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. طبعا در این شرایط، ظرفیت خدمات‌دهی رستوران‌ها کامل نیست و خلاصه اینکه هنوز هم برای برگزاری مراسم تردید داریم.

شهرزاد و همسرش تصمیم گرفته‌اند اگر نتوانستند جشن عروسی برگزار کنند، به سفر بروند و بعد راهی خانه بخت شوند. به‌گفته شهرزاد، هر ماه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت اجاره خانه‌ای می‌پردازند که هنوز حتی یک روز هم در آن زندگی نکرده‌اند، بنابراین با توجه به دورنمای نامعلوم پایان ویروس کرونا و بازگشت به شرایط عادی، اگر بخواهند منتظر بمانند، شاید این انتظار تا مدت‌ها طول بکشد. شهرزاد می‌گوید: اگر منتظر بمانیم و به این زودی‌ها شرایط به حال عادی برنگردد، ضمن اینکه هر ماه از نظر اقتصادی ضرر می‌کنیم، ممکن است موعد اجاره‌مان سر برسد و ما باید بدون اینکه در آنجا ساکن شده باشیم، خانه را تحویل بدهیم.

حسرتی که بر دل ماند
مرداد سال ۹۷ بود که رؤیا به مهر وحید پاسخ داد و آن دو مَحرم شدند. یک سال‌ونیم از دوران عقدشان گذشته بود و خیلی وقت بود که می‌خواستند مراسم عروسی بگیرند، اما هربار برگزاری مراسم به‌دلیلی عقب می‌افتاد. دست‌آخر قرار شد برای فروردین ۹۹ برنامه جشن عروسی را ردیف کنند و به خانه خودشان بروند. هنوز تالار رزرو نکرده بودند، اما فامیل‌های درجه‌یک همه می‌دانستند که قرارومدار‌ها برای فروردین هماهنگ شده است.
 
رؤیا حتی مدل آرایش عروسی‌اش را هم انتخاب کرده بود و خانه را هم آماده کرده بودند. او می‌گوید: بعد از اینکه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم‌ها تعطیل شد، تصمیم گرفتیم به خانه خودمان برویم و در اولین فرصت بعد از ماجرای کرونا، مراسم عروسی‌مان را برگزار کنیم. ادامه می‌دهد: درست است که سر خانه‌وزندگی‌مان رفته‌ایم، اما به‌هرحال حسرت خوردیم؛ چون برنامه‌ریزی کرده بودیم و خیلی منتظر مراسم بودیم. برگزاری مراسم عروسی برای هر زوجی در شروع زندگی‌شان، با شور و شوق همراه است، اما امسال، اتفاق پیش‌بینی‌ناپذیر کرونا، تمام کاسه وکوزه‌هایمان را به‌هم ریخت.

عقد بی‌سروصدا
اسفند بود که فرشته و میثم قرار گذاشتند، پای سفره عقد بنشینند، اما بلای کرونا، بخت آن‌ها را هم محاصره کرده بود؛ آن روز‌ها هیچ محضری اجازه پذیرش میهمان نداشت و به‌ناچار تا فروردین صبر کردند. اوایل فروردین بود که توانستند مراسم عقد را البته تنها با حضور هفت نفر از اعضای خانواده برگزار کنند تا یکی از بی‌سروصداترین مراسم عقد برگزار شود، با کمی دلتنگی ناشی از نبودن دوست و آشنا و کلی هم غریبانه به‌دلیل بی‌رونقی جشن عقدشان.
 
فرشته می‌گوید: دوست داشتیم بعد از محضر، فامیل را به رستوران دعوت کنیم، اما به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، این موضوع هم منتفی شد، حتی برنامه داشتیم بعد از عقد به سفر برویم که بازهم به‌دلیل شیوع کرونا، امکان سفر مهیا نشد و باید در قرنطینه می‌ماندیم.

عروس و دامادها، واقعیت جهانی را بپذیرند
در همین‌باره با عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفتگو می‌کنیم. دکتر غلامرضا حسنی درباره پدیده کرونا که اخیرا گریبان‌گیر جشن آغاز زندگی زوج‌ها شده است، می‌گوید: برگزاری مناسک و مراسم تاحدی جزو ضرورت‌های خانواده‌های ایرانی است و اصولا در فرهنگ ایرانی، برگزاری مراسم عروسی، نشانه این است که چرخه جدیدی در زندگی فرد شروع شده است؛ البته در سال‌های اخیر برگزاری مراسم، حاشیه‌هایی نیز به‌دنبال داشته و هزینه‌های هنگفتی را به خانواده‌ها تحمیل کرده است.
 
وی اظهار می‌کند: اگر خاطره مراسم ازدواج ثبت نشود، ممکن است در آینده برای زوجین به‌عنوان یک حسرت باقی بماند، اما نسل جوان ما تحصیل‌کرده هستند و واقعیت اجتماعی زمان خودشان را درک می‌کنند و این‌گونه نخواهد بود که همه زوج‌ها به‌دلیل برگزار نشدن مراسم ازدواجشان، دچار بحران شوند. وقتی برای یک زن و مرد ازدواج و استقلال مهم است، لزومی ندارد حتما به مراسمی تن بدهند که ریسک ابتلا به بیماری در آن زیاد است.
 
وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی که امکان برگزاری مراسم و جشن وجود ندارد، عروس و داماد‌ها می‌توانند به خانه خودشان بروند و بعد شش‌ماه یا یک سال، میهمانی بگیرند و تجدید خاطره کنند. به نظر می‌رسد نقش اطرافیان در این زمینه خیلی اهمیت دارد که با توصیه‌های خود، از عروس و داماد بخواهند برگزاری مراسم را به آینده موکول کنند؛ البته در این زمینه عروس و داماد‌ها می‌توانند خلاقیت‌هایی نیز به خرج دهند، نظیر برگزاری مراسم و جشن آنلاین و...

این جامعه‌شناس بیان می‌کند: شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که برای آدم‌ها ایجاد کرده است، یک واقعیت جهانی است، بنابراین استرس و اضطرابی که عروس و داماد‌ها در این دوران برای برگزار نشدن مراسمشان دارند، بستگی به این موضوع دارد که چقدر این واقعیت را پذیرفته‌باشند. وی می‌گوید: شیوع ویروس کرونا موجب شد در هزینه عروس و داماد‌ها برای برگزاری مراسم ازدواج، صرفه‌جویی ایجاد شود و همچنین نشان داد که برگزاری بعضی مراسم، آن‌قدر‌ها هم ضروری نبوده است.

تعطیلی ۲۰ واحد از اتحادیه تالار‌های پذیرایی
رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و ظروف کرایه در گفت‌وگو با شهرآرا اعلام کرد: با توجه به شیوع موج جدیدی از ویروس کرونا، بازگشایی تالار‌های پذیرایی به تعویق افتاده است و در این زمینه منتظر تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.
ابراهیم کاردیده‌حقیقی افزود: بازگشایی تالار‌ها در این شرایط، می‌تواند پیامد‌های منفی برای سلامت مردم داشته باشد، بنابراین ما تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.
 
وی با اشاره به خسارت‌های واردشده به رسته تالارداران گفت: از ابتدای اسفند تاکنون، فعالیت تالار‌های پذیرایی متوقف شده است و بسیاری از واحد‌ها نیرو‌های خود را تعدیل کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است که واحد‌های کمی بتوانند از تسهیلات ویژه مشاغل آسیب‌دیده از کرونا استفاده کنند.
رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و ظروف کرایه بیان کرد: تاکنون ۲۰ واحد زیرمجموعه اتحادیه اعم از تالارها، ظروف کرایه و شرکت‌های تشریفات به‌طور کامل تعطیل کرده و به جمع‌آوری واحد خود اقدام کرده‌اند.
 
در مشهد ۱۲۰ تالار و باغ‌تالار فعال است که هرکدام به‌طور میانگین برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و شیوع کرونا باعث از بین رفتن این سطح از اشتغال شده است.
کاردیده‌حقیقی افزود: تابع تصمیم‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، ولی ازآنجاکه نمی‌خواهیم وضعیت تالار‌ها از این بدتر شود، درخواست می‌کنیم با تمهید سیاست‌هایی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی یا بازگشایی تالار‌ها به شرط استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت، این رسته شغلی نیز مانند ۹۸ درصد صنوف دیگر، کار خود را از سر بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Pari
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
11
13
توروخدا تالارارو باز کنید زندگیمون دیگه داره نابود میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
تورو خدا باز کنیددددددددددد
بهاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
آره بخدا کاش تالارا باز بشه بدون مراسم که نمیشه بریم سرخونمون خانواده ها مخالفت میکنن
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
یعنی اگه جشن نگیرید زندگی تون ناااااابود میشه؟؟؟؟ چقدر سطح فکرتون پایینه.
متاسفم براتون ......
ساناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
11
6
تورو خدا یکم به فکر جوونا باشید هیچ میدونید این فشار روحی و روانی که به جوونا وارد میشه چقد میتونه به زندگی مشترکشون لطمه وارد کنه؟! جدایی ها زیاد میشه و مطمین باشید خدا از اینکه اینجوری جوونارو از هم جدا میکنید ناراحت میشه. اگه به فکر سلامتی مردم هستید رستوران ها مساجد و پاساژ ها... خیلی جاهای دیگه رو هم باز نمیکردید تا تو مدت زمان کوتاه تر همه چی به حالت عادی برمیگشت نه اینکه فقط گیرتون رو تالارها باشه و مانع رفتن جوونا به خونه بخت بشین. فقط عروس ها حال همو میفهمند و از اینکه مسولان متوجه بشن خیلی ناامیدم
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
6
7
بعداز سه سال باهربدبختی که شده خواستیم مراسم بگیریم مامان بزرگم فوت کرد بعد از اون کرونا اومد .همه جا رو باز کردن الا تالارها .مانشستیم خونه همه رفتن مسافرت الان تالارها میخ شده رفته چشم‌شان باز نمیکنن.وا اله به صدتا حتی پنجاه تامهمان هم راضی ایم.فقط باز بشه.بابام هم عمل داره هر آن زنگ بزنن باید بره واسه عمل اونم یکماه بستری بشه.انقدر لفتش دادن تا دوباره اوج گرفت. کی به فکر ما بوده که ما باشیم همه رفتن خوش گذرانی ما نشستیم و نگاه کردیم انصاف کجاست.حق الناس به گردنشانه..
ناشناس
Russian Federation
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
بخاطر تالار زندگیتون نابود میشه؟؟؟؟؟،
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
10
8
تو رو‌خدا باز کنید باور کنید فاصله گذاری اجتماعی رو‌رعایت میکنیم فک کنید عروسی دختر خودتونه یه کم به فکر ما ها باشید
یلدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
10
13
یعنی واقعا بدونِ مراسم عروسی نمیشه برید سرِ خونه و زندگیتون؟ مگه طرف مقابلتون رو دوست ندارید؟دور بودن از اون رو به جون میخرید بخاطر یه جشن؟ درک نمیکنم، من هفت سال پیش با یه عقد محضری اومدم خونه ی شوهرم. صد بار دیگه هم برگردم دلم نمیخواد جشن بگیرم.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
خداکنه تابرج ۵بازبشه تالار هااا ای خدااا
ناشناس
Germany
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
همه ک مثل شما نیستن ادم یبار عروس داماد میشه اینم شانس ماس ک تواین دوره عروس شدیم.یک ختم ورداریم بلکه تمومشه این مریضی لامصب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
7
5
تو رو خدا حال روز ما رو در نظر بگیرید همه صنفهاکنسرتها تورها سینماها باز شدن فقط تالارها که همه مهمونها میشناسی کرونا دارن یکم انصاف داشته باشین ۲ماه دیگه محرم صفر هست بعدشم زمستان باز کرونا
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
2
12
من که قرار بود عروسی بگیرم اما تالارا بسته بودن منم بدون جشن رفتم خونم و پولی که قرار بود بدم برای جشن و شام فامیل هاو اشنایانی که سالی یکبارم نمیدیدمشون به همسرم گفتم یکمم روش گزاشتیم و یه ماشین برای من خرید از کارم راضیم به بقیه عروس و دامادا هم توصیه میکنم اگر شرایطشو دارین و دلتون راضیه اینکارو بکنین خیلی بهتره که زندگیتونو باقرض شروع نکنین اسایش داشته باشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
5
ازدواجیهایی که بی سر وصدا به خانه بخت رفتن وبا هزار ارزو به دل . این واکسن لعنتی را درست کنید وفکری به حال زار این مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
5
1
ازدواجیهایی که بی سر وصدا به خانه بخت رفتن وبا هزار ارزو به دل . این واکسن لعنتی را درست کنید وفکری به حال زار این مردم
م.ب
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
5
به نظر من نباید تالار ها باز بشه سلامتی مردم خیلی مهم هست درسته زوج های جوان دوست دارن که زودتر عروسی بگیرن ولی این بیماری شوخی با کسی نداره با یک کم فکر به این نتیجه میرسی که به خاطر یک شب که خاطره بشه برای عروس داماد یک گروه بیمار بشن و خدای نکرده مرگ هم داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
2
2
آقا تالارهای مشهد باز شدن که.همین دیشب مجلس عروسی بودیم.کی گفته که تعطیلن؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
1
چرا تالار ها باز نشدن زورتون به ما جوا ن ها رسید چرا زندگی مارو به طلاق میکشین بچه ها خودتون بودن اینکارو میکردین طلاق ما ها گردن شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
واقعاکه یعنی حاضریدزندگیتون وباازدست دادن جون دوست وآشناهاشروع کنیدمگه تالارخوشبختی میاره بریدخداروشکرکنیدیه بهانه ای پیداشده هزینه هاتون کمتربشه مگه قدیماتالاربودمنکه شخصاحتی دعوت هم شدم ولی نرفتم بخدادیوونگیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
2
چرا فقط تالارها باز نمیکنن کنسرت سینما مراسم کفن دفن مسجد باز باشن مردم بقل به بقل هم تو مترو اتوبوس بازار کنار هم میلولن کرونا نیس فقط تالار مشکل داره اخه خدا رو خوش میاد انقد تعطیل میکنید بعد باز میگن زیاد شده همه صنفها ببندند تو روخدا رسیدگی کنید گناه ما بدبختا که ارزو امید داریم چیه
..
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
2
یعنی چی آخه همه صنف ها بازم جز تالار؟ یعنی نمیبینن تو شمال چقد ملت رفته بود کنار هم تو ساحل؟ اصلا وضع بازار هارو دیدین؟ تو تالار والله اون قد نزدیک نمیشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
1
5
بدون عروسی بریدسرخونه وزندگیتون
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
شما نمیفهمی حرف نزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
2
3
من اگر عروسی دعوت بشم نمیرم
بدون جشن هم میشه رفت سر خونه و زندگی
جشن عروسی مهم تره یا جون خودتون و مهموناتون
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
3
6
یعنی جشن ازدواج شماها از سلامتی مردم مهم تره؟؟؟؟؟؟ خب پاشید برید سر زندگی تون!!! حالا قبلش حسرت داشتید ازدواج کنید.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
1
3
تالارای مشهد که بازه یکی از اشناهای دور تو تعطیلات عید فطر عروسیشو تو تالار گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
1
3
وااای چقدر سخت میگیرن واقعا چه جوری میتونین دوری از هم رو تحمل کنید ما مراسم که کنسل شد رفتیم خونه خودمون الانم واقعا پشیمون نیسم چون اینقدر طولانی شد اوضاع باید تا چقدر صبر میکردم خیلی هم خوبه الان ۳ ماهه خونه خودمونیم تازه اون هفته رفتم برای فیلم فرمالیته عروسی بعدشم کم کم ان شاءالله اوضاع بهتر شد ی مراسم کوچیک میگیریم اینقد برا این چیزا سخت نگیرین
تازه نشد مراسمم بگیریم میریم با لباس عروس عکس میگیریم همیناش میمونه دیگه
خوش باشین ان شاءالله
م .
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
2
5
خوب جونای نازنین آیه از آسمو ن نیومده که حتما باید تالار بگیرید و زرق و برق زندگیتونو به رخ دیگران بکشید الان با این وضعیت اقتصادی بد یه مراسم خونو ادگی بگیرید و بر ید سر خونه زندگی تون پولتونم پس اند از بکنین و در آینده خونه بخرین ، بر ین سفر و اگه واقعا پول زیادی دارین به جو نای دم بخت دیگه کمک کنین که لذ تی داره که خودتون هم به وجد می یاره با ورکنین راست میگم شما الان جو ون و خام هستین از زندگی که بگذره به حرف من می رسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
1
چقدر شما دیونه اید باغ یا خونه بزرگ ندارید توخونه بگیرید دیگه این فیلم بازیا چیه لازمه تالار باشه تا جونا ازهم جدانشن منم تو خونه اذدواج کردم با پولامونم ماشین خریدیم والا بخدا
سپیده
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
2
بنظرم باز نشه بهتره کسی بفکرمون نیست حداقل خودمون به فکر همدیگه باشیم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
0
خب الان چی شد تالارابازمیشه یانه ای بابا لعنت ب این تصمیم گیریاتون اه
من خدا را دارم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
1
راستش میخواستم بگم من توقع خودما اوردم پایین و 24 بهمن ماه به صورت غیر منتظرانه ای طی زمان 1 هفته جشن عروسی را گرفتیم.بعد از امدن کرونا خداراشکر کردم که سخت نگرفتم و الان سر خونه زندگی خودم هستم
خیلی از دوستانم بهم میگفتند چرا اینقدر هول هولی داری عروسی میکنی توکه میخواستی تولدت و جشن عروسیت یکی باشه یعنی دقیقا وسط اسفند اما بخاطر کار همسرم مجبور شدم بیخیال خیلی چیزا بشم و جشن عروسی را بگیریم. یادتون نره هر چیزی حکمتی داره که ما بیخبریم پس اینقدر نا امید نباشید.
از ته دل از خدا کمک بخواید.و دعای خیر پدر و مادر بخدا معجزه میکنه در حق ادم.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
0
بچه بودیم لحظه شماری میکردیم بزرگ شیم عروس بشیم این هم از شانس بد ما بود تو نامزدیم کرونا اومد نامزدی که ندیدم هیچ ،عروسیم هم موند تازه راهم دوره میترسم رفت امد کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
عروسی برادر منم قرار بود عید فطر باشه کنسل شد و قرار یه عروس کشون انجام بدیم از خونه ی عروس تا خونه ی بخت باور کنید برادرم حشن بگیره نمی رم چه دلی دارید شما که می گید تالار هارو باز کنید اگه دوسه نفر بگیرن فوت کنن حشن و زندگی شما اونوقت خوبه ؟ دلتون شاد می شه؟
سما
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
واقعن شماها جوونای تحصیل کرده ی این دورانید ادم تعجب میکنه حتما باید عروسی بگیرید 500 تا مهمون داشته باشید به رخ بقیه بکشید تا خوشبختی رو احساس کنید متاسفم واستون
...
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
1
الان فقط تالارا باعث میشه کرونا پخش شه، مسجد باعث نمیشه راهها باز شد و یه سریا رفتن مسافرت، کرونا پخش نشد،مراکز تفریحی پخش نکرد، این چه منطق مسخره ای هست.... اگر تا اخر اردیبهشت قرنطینه کامل میشد، الان همه چی تموم میشد، مردمم به کارو زندگیشون میرسیدن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
آخه این چه مراسمی که بابرگذاریش دونفرومیفرستن زیریه سقف تازه اگه شانس بیارن درعوضش خدامیدونه چند نفرگرفتاربیمارسنان ودرمانگاه میشن واقعاارزشش وداره یه کم هم به فکر اون پرستارهایی باشیم که طرف شایدیه ماه یابیشترکه بچه هاشو ندیده
بدری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
این دولتی که خودش باعث شداز روز اول بیماری وارد کشور بشه الان چرا حرف مفت میزنه که تالارها تعطیل باشه وکسی جشن نگیره؟ جالب اینکه طرح دزدی از مردم راه انداخته که ازدواج اجباری این چه حرفه مفتیه که میزنید به شما چه که ازدواج کنند یا نکنند با کدوم درامد شما برید یه طرح بزارید که واکسن این بیماری رو درست کنید نه حرفها وطرحهای یامفت ارائه بدید.......... !!!
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
عروسی نه بایدبگیم مجلس مرگ ورقص مرگ، برین سرخونه زندگیتون دیگه حتمابایدعروسی بگیرین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->