برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش
سرخط خبرها

تاریخ ما بیشتر ادبی است تا نظری؟

  • کد خبر: ۳۰۴۸۰
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
تاریخ ما بیشتر ادبی است تا نظری؟
اسماعیل نوشاد: ایجاد یک مفصل بندی تاریخی و تئوریک برای تاریخ خاورمیانه و ایران دغدغه اصلی من در این کتاب است.

به گزارش شهرآرانیوز، به تازگی کتاب «فلسفه اسلامی و جنبش‌های ملی ایرانیان» نوشته اسماعیل نوشاد توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.

نوشاد با اشاره به اینکه دغدغه اصلی این کتاب ایجاد یک مفصل بندی تاریخی و تئوریک برای تاریخ خاورمیانه و ایران است، گفت: ایجاد یک مفصل بندی تاریخی و تئوریک برای تاریخ خاورمیانه و ایران در خلال تمدن‌های دوره باستان، دوره اسلامی و عصر جدید دغدغه اصلی من در این کتاب است. دلیلش هم نقص‌هایی است که از طریق نظریه‌های غربی به تاریخ ما وارد شده است.

چون به نظر می‌رسد تاریخ ایران و اسلام از طریق این نظریات بازخوانی شده و بعضاً تاریخ ما را دچار مشکل کرده است. مثلاً تئوری جامعه آسیایی مارکس یا سلطانیسم شرقی وبر تئوری‌هایی است که در ۴۰-۵۰ سال اخیر برای تئوریزه شدن تاریخ ایران و تاریخ شرق زیاد از آن استفاده شده است.

چون این تئوری‌ها از جای دیگری آمده و دغدغه‌ای برای منطقه ما نداشته است بخش‌هایی از تاریخ ما را حذف کرده و قابلیت دیالکتیکی تاریخ ما را از بین برده است. همچنین در این کتاب سعی شده یک روش شناسی و چارچوب نظری براساس تاریخ شرق صورت بگیرد.

وی افزود: در فصول مختلف این کتاب به ترتیب به دوره ساسانی و تنش‌های گفتمانی آن زمان، دوره عباسی و تنش‌هایی که بین گفتمان دینی و الهیاتی شکل می‌گیرد و به فلسفه مشایی ختم می‌شود، قرن پنجم و تنش نظری بین الهیات و فلسفه و دوره غزالی و سپس دوره بعد از غزالی که به دولت صفوی ختم می‌شود و به سمت عرفان می‌رود می‌پردازد. در بخش پایانی اثر هم به تنش‌های دوره انقلاب مشروطه پرداخته شده است.

این نویسنده و پژوهشگر اضافه کرد: این اثر به نوعی صورت مفصل و بسط یافته پایان نامه دوره دکترای بنده بوده که حدود ۳-۴ سال زمان برده است.

نوشاد تصریح کرد: یکی از دلایل من برای انتخاب چنین موضوعی بحرانی است که در فهم تاریخ شرق وجود دارد. ما فاقد روش شناسی هستیم و تاریخمان به نوعی کشکولی است که روی هم ریخته وانباشتگی دارد ولی فهمی از این تاریخ نداریم. در غرب ما کسی مثل هگل را داریم که تاریخ را از یونان تا دوره معاصر مفصل بندی می‌کند اما در شرق چنین چارچوب نظری نداریم و تاریخمان بیشتر ادبی است تا نظری یعنی بیشتر ذیل ادبیات بوده است. دغدغه این کتاب تبدیل چارچوب ادبی به چارچوب فلسفی و نظری است.

وی درپایان گفت: این کتاب شامل هفت فصل است که عناوین آن عبارتست از صورت بندی‌های اسطوره‌ای تا زیرساخت‌های تمدن اسلامی، از ظهور تمدن اسلامی در حجاز تا پیدایش علوم و فلسفه اسلامی، تهضت ترجمه اسلامی، از نهضت ترجمه تا صورت بندی‌های فلسفی، به سوی فلسفه ایرانی، ایران جدید و افق‌های فکری آینده: جست وجوی یک منطق تاریخی ویژه تمدن ایرانی.

کتاب «فلسفه اسلامی و جنبش‌های ملی ایرانیان» در ۲۴۵ صفحه با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزارتومان روانه بازار نشر شده است.

منبع:مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->