به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه در سدههای گذشته خودرو در هرم مازلو جایگاهی نداشت، اما در شرایط کنونی به یکی از اساسیترین الزامات زندگی تبدیل شده است، از سوی دیگر بهای خودرو بر سایر کالاهای اساسی نیز اثرگذار بوده و گرانی آن میتواند زمینهساز افزایش قیمت کالاهای اساسی باشد به گونهای که براساس گزارش پژوهشکده آمار، سهم خودرو از تورم کل طی سال گذشته با نوسان همراه بوده و در فروردین ماه کمترین و در بهمن بیشترین عدد را به ثبت رسانده است. این عدد البته در ابتدای سال جاری رکورد شکسته و به ۶/ ۶ درصد رسیده است.
این درحالی است که خودروسازان طی ۶۰ سال گذشته که از آغاز فعالیت آنها میگذرد به هیچ یک از مسائل فوق توجهی نداشته و روز به روز به جای پیشرفت در تولید محصولات باکیفیت با قیمت مناسب، حتی نمیتوانند چارچرخهایی که فناوری آنها مربوط به دههی ۷۰ است، را نیز به میزان کافی تولید و به تعهدات قبلی خود عمل کنند.
علیرغم تمام بدقولیهای خودروسازان مبنی بر عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده، این شرکتها با بهانه ساماندهی بازار از دو هفته پیش، دوباره به سراغ طرحهای فروش فوری و پیش فروش رفته اند تا از این مسیر نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند حال آنکه اجرای این طرحها با، اما و اگر همراه است، اعتراض بسیاری از مشتریان درباره عدم دریافت به موقع خودروهای ثبت نام کرده نیز گواه این ادعا است.
ترافیک ثبت نام خودرو
از آنجا که در تجربههای قبلی، مصرف کننده اصلی از منافع موجود در طرحهای پیش فروش و فروش فوری بهرهای نبرده و دلالان پیش گام در ثبتنام در این طرحها بودند، تمامی مسئولان خواستار اصلاح سازوکار ثبت نام خودرو شدند بنابراین محدودیتهای جدیدی برای ثبت نام در این طرح در نظر گرفته شد که این شرایط جدید نیز به زعم بسیاری از منتقدانان تاثیری چندانی در بهبود وضعیت طرحهای پیش فروش نداشته و با ترافیک ثبت نامها مشکلات همچنان پاربرجا مانده است.
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان از طرحهای پیش فروش خودرو و فروش خودرو به عنوان لاتاری یاد میکنند، زیرا قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت فاحشی با یکدیگر داشته و هر فرد با برنده شدن در این طرحها میتواند حداقل ۱۵ میلیون تومان سود به دست آورد. سید نظامالدین موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس قرعه کشی از بین حدود ۵ میلیون ثبتنامکننده برای فروش ۱۵ هزار محصول ایران خودرو، را نماد انحطاط و زوال بازار دانسته و از آن به عنوان پدیده جدیدی که باید فراتر از اقتصاد و صنعت برای آن اسم و رسم جدیدی تعریف کرد، توصیف میکند.
طرحهای پیش فروش کارشناسی پی ریزی نشده بود
از سوی دیگر برخی منتقدانان معتقدند با اجرای این طرحها نه تنها بازار خودرو ساماندهی نمیشود بلکه به التهاب آن نیز دامن زده شده و تنها عدهای خاص میتوانند از یارانه آن استفاده کرده و در این طرحها برنده شوند. جلال رشیدی کوچی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این رابطه میگوید طرحهای پیش فروش خودرو مُسکنهایی است که درد اصلی صنعت خودروسازی را درمان نمیکند و از آنجایی که تعداد متقاضیان بسیار است در برخی موارد افرادی که در این طرحهای برنده شدند، زمینه گرانی خودرو را نیز فراهم میکنند.
بازار خودرو در آغاز و پایان هفته گذشته دو مسیر متفاوت را تجربه کرد، به گونهای که قیمتها در ابتدای هفته تحت تاثیر طرح فروش فوری خودرو نزولی بود، اما در پایان هفته روند صعودی به خود گرفت، زیرا با آغاز طرحهای خودروسازان متقاضیان، تلاش میکنند، خودروی موردنیاز خود را از کارخانه خریداری کنند، اما با مشخص شدن نتیجه قرعه کشیها و مایوس شدن مردم، موج تقاضا به سمت بازار روانه شده و افزایش قیمت مجدد رقم میخورد.
به نظر میرسد، خودروسازان با توجه به محدودیتهای تولید، توان پاسخ به تعهدات ایجاد شده را نخواهند داشت و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فکری برای صنعت نیمه جان خودروسازی کند در غیر این صورت دستگاه تنفس مصنوعی نیز جوابگو سرپا ماندن خودروسازان را نخواهد بود و روز به روز بر نارضایتیها نیز افزوده میشود.