انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی این هفته شبکه کودک و امید (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + زمان پخش «سرنخ» متفاوت‌تر از همیشه روی آنتن می‌رود + زمان پخش سریال «دستچین» به آنتن شبکه دو رسید + خلاصه داستان و زمان پخش فراخوان جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد فصل جدید برنامه «دونقطه»، با حضور چهره‌های مطرح | «فصلِ ایران» به‌زودی روی آنتن می‌رود آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا شیاطین فیلم «احضار: آخرین مناسک» واقعی هستند؟ تاریخ مصور آرامگاه فردوسی | نگاهی به کتاب «سراینده کاخ نظم بلند» که به تازگی شهرداری مشهد آن را منتشر کرده است آخرین فرزند همینگوی در ۹۷ سالگی درگذشت + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) مدیرعامل خانه سینما: کارت گرفتن وزارت ارشاد برای «پیر پسر» و «همایون» افتخار است بازگشت احساسی ستاره «سرگیجه» هیچکاک به ونیز علیرضا قربانی در ۱۴ شب اجرا، برای ۱۰۰ هزار نفر می‌خواند تجمع شهروندان لر زبان شیراز در اعتراض به سریال «سووشون» مهاجرانی: متاسفیم که نتوانستیم کنسرت همایون شجریان را برگزار کنیم هوشمند عقیلی، خواننده و آهنگساز، درگذشت جزئیاتی تازه از اجرای هادی حجازی‌فر در صداوسیما آخرین خبر از وضعیت ممنوع‌التصویری پژمان جمشیدی (۱۴ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کارگردان نمایش هملت‌ هپی اند: تئاتر باید در مسیر تحول و تغییر حرکت کند

  • کد خبر: ۳۰۵۵۶۷
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کارگردان نمایش هملت‌ هپی اند: تئاتر باید در مسیر تحول و تغییر حرکت کند
نمایش «هملت هپی اند» به کارگردانی علی حاتمی‌نژاد، روی صحنه تماشاخانه استاد نوری رفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی حاتمی‌نژاد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در اثر جدید خود به سراغ نمایشنامه‌ای از شکسپیر رفته و تصمیم گرفته است تا این آثار را با تغییر ژانر به‌گونه‌ای متفاوت بازآفرینی کند. نمایش جدید او  اقتباس از نمایشنامه شاه لیر است، تغییرات عمده‌ای را در سبک اجرایی و نگاه به مفاهیم تئاتری به همراه دارد. 

در ادامه، گفت‌وگوی ما را با علی حاتمی‌نژاد، کارگردان این نمایش که از روند شکل‌گیری ایده، چالش‌های نویسندگی و کارگردانی سخن گفته است، می‌خوانید.

آغاز پروژه‌ای نوین با اقتباس از آثار شکسپیر 

علی حاتمی‌نژاد که در جدیدترین پروژه نمایشی خود به اقتباس از سه نمایشنامه شکسپیر پرداخته است، در این باره می‌گوید: تغییرات اساسی در ژانر این نمایشنامه‌ها ایجاد کرده‌ام. اولین نمایش با اقتباس از نمایشنامه هملت شکسپیر، «هملت هپی اند» نام دارد. دومین نمایش با اقتباس از نمایشنامه شاه لیر ، «شاه لیر، فلش بک فلش فوروارد» شناخته می‌شود. سومین پروژه من بر اساس نمایشنامه «مکبث» است که نام آن «مکبث بک استیج» است. چیزی که برای من در این کار اهمیت داشت، تغییر ژانر این نمایشنامه‌ها بود. ژانر اصلی نمایشنامه‌های شکسپیر تراژدی است، اما در این اقتباس‌ها، تلاش کرده‌ام که ژانر را به مرزهای گروتسک نزدیک کنم.

تجربه‌ای نو در اثر جدید علی حاتمی‌نژاد| نگاهی به نمایش هپی هملت‌اند بر روی صحنه تماشاخانه استاد نوری

چالش‌ها و تجربه‌های جدید در کارگردانی و نویسندگی

او که علاوه بر نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی نمایش را بر عهده دارد، درباره چالش‌های این ترکیب دو نقش می‌گوید: برای من این چالش بزرگ وجود دارد که چگونه مرز میان نویسنده و کارگردان بودن را به‌درستی رعایت کنم. در این کار سعی کرده‌ام که هرکدام از این دو نقش را به‌طور جداگانه و مستقل در نظر بگیرم. این نمایش برای من یک تجربه جدید و متفاوت است که با آثار قبلی‌ام کاملاً تفاوت دارد.

تیم بازیگری خاص و انتخاب‌های هدفمند

کارگردان این نمایش درباره تیم بازیگری نمایش خود توضیح می‌دهد: در انتخاب بازیگران این نمایش تلاش کردم که از افرادی استفاده کنم که توانایی بازی در نقش‌های مختلف را داشته باشند. برای مثال، وحید عباسی و نیلوفر طبایی به‌عنوان بازیگران اصلی انتخاب شدند و سایر بازیگران نیز نقش‌های متعدد را ایفا می‌کنند.

او همچنین به انتخاب دو بازیگر دیگر، سهیل سهیلی و علیرضا روان‌دل اشاره می‌کند که هرکدام در چهار نقش مختلف ظاهر می‌شوند. حاتمی‌نژاد هدف از این انتخاب‌ها را ایجاد تنوع در شخصیت‌ها و توانمندی‌های بازیگران می‌داند.

تأثیرات متفاوت نمایش و واکنش مخاطبان 

حاتمی‌نژاد درباره بازخورد‌های نمایش بیان می‌کند: این نمایش قطعاً برای مخاطب عام طراحی نشده است و به همین دلیل نمی‌توانم انتظار داشته باشم که همه تماشاگران با آن ارتباط برقرار کنند. این نمایش از نظر من بیشتر یک تجربه است و در درجه اول هدف ما ارائه یک فضای متفاوت است. البته بازخورد‌هایی که از تماشاگران گرفته‌ایم تا این لحظه مثبت بوده است. این نمایش از قصه‌گویی مرسوم در تئاتر فاصله دارد و به‌طور عمدی به سمت ساختار‌های متفاوت حرکت کرده است.

تجربه‌ای نو در اثر جدید علی حاتمی‌نژاد| نگاهی به نمایش هپی هملت‌اند بر روی صحنه تماشاخانه استاد نوری

تحولی در دنیای تئاتر 

او در نهایت به تأثیرات این نوع نمایش‌ها بر دنیای تئاتر ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: من بر این باورم که تئاتر باید در مسیر تحول و تغییر حرکت کند. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بیشتر تئاتر‌ها به سمت داستان‌های ملودرام و سینمایی پیش رفته‌اند. ما باید از این روند فاصله بگیریم و به سمت تجربیات جدید برویم. این نمایش برای من یک قدم جدید است که امیدوارم در آینده هم ادامه داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->