پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند

  • کد خبر: ۳۰۷۱۷۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی شامگاه سه‌شنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه برخی از خودرو‌های داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار کرد: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول مراجعه کردند که ۲۰ درصد نقص فنی داشتند.

به گفته وی، اگر چه خودرو‌های زیر چهار سال ساخت مشمول دریافت معاینه فنی نیست، اما این تعداد پس از مراجعه در آزمون‌های معاینه فنی رد شدند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری در این ۲ کارخانه عمده خودروسازی کشور، براساس محصولات تولیدی این کارخانه‌ها حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا در مراجعه نخست به معاینه فنی و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعه اول مردود شده و اقدام به رفع نقص کردند.

میرزایی قمی اضافه کرد: عمده خودرو‌های تولیدی در کشور محصول این ۲ شرکت است لذا باید سوال شود که چرا روی کیفیت خودرو‌های تولیدی نظارتی نیست و مدیریت نمی‌شود.

۱۲ درصد خودرو‌ها در معاینه نخست نقض فنی داشت

میرزایی قمی افزود: در ۹ ماه گذشته از سال جاری حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه مراجعه نخست بوده که ۱۲ درصد از این خودرو‌ها به دلیل داشتن نقص آلایندگی مردود شدند.

وی یادآور شد: اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در تهران هستند که حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی بوده و از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل نقص آلایندگی است، این آمار شامل خودرو‌های زیر چهار سال ساخت و خودرو‌های فرسوده نیست.

عامل آلودگی تهران موتورسیکلت‌های فرسوده

میرزایی قمی گفت: از عوامل آلاینده در تهران می‌توان به تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و فرسوده اشاره کرد. اگر چه موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند، اما تعداد مراجعه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت‌ها به نوعی مراجعه آنها صفر است.

وی ادامه داد: در فرایند معاینه فنی ۲ موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می‌شود، از آنجا که موتورسیکلت‌ها در موضوعاتی همچون تصادفات و آلایندگی هوا موثرند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا وضعیت آنها مشخص شود البته اکنون بانک داده کاملی از وضعیت این موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

۸۰۰ موتورسیکلت مراجعه‌کننده به معاینه فنی دارای عیب بود

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طرح ارشادی موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی رایگانه در سه مرکز سیار و در محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیشترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است.

میرزایی قمی تاکید کرد: در همین راستا دستگاه‌های مجهز با استاندارد‌های روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خریداری شده تا در این طرح از ۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه به صورت رایگان نسبت به انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اقدام شود.

وی یادآور شد: پس از ۲ ماه دیگر طرح استفاده از معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها به صورت ارشادی و رایگان نیست و از ۱۰ بهمن ماه اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد توسط پلیس اعمال قانون می‌شود.

وی میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها برای اجرای طرح رایگان معاینه فنی را از ۱۰ آذر تا سوم دی ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۵۹۲ دستگاه موتورسیکلت معاینه فنی دریافت کردند ولی ۸۰۰ مورد دارای عیب بوده و معاینه فنی نگرفند.

مردودی ۶۲ درصدی وانت آریسان در معاینه فنی نخست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در مورد فرایند معاینه فنی وانت‌ها در پایتخت با اشاره به اینکه آمار‌ها در این زمینه بدتر است، افزود: اگر چه باید ایمنی آنها باید بیشتر از دیگر خودرو‌ها باشد، اما ۵۰ درصد وانت‌های مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در تهران در مراجعه نخست مردود می‌شوند.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد از وانت‌های آریسان در مراجعه نخست مردود می‌شوند، برای خودرو‌های ۲ شرکت تولیدی در تهران، پراید در رتبه نخست با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد مردودی در مراجعه نخست بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، آمار‌های مربوط به خودرو‌های خارجی و وارداتی هم داریم که سهم محصولات مشابه در مردودی سه دهم درصد بوده است.

وی اظهار کرد: تهران در بخش تجهیزات مرتبط با معاینه فنی اقداماتی را در حوزه نوسازی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم.

میرزایی قمی افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه خوروی سنگین در تهران فعالیت دارد؛ بنابراین همه وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها باید مشکل خودرو در زمینه نقص فنی و آلایندگی را رفع نقص کنند.

وی به موضوع معاینه فنی خودرو‌های سنگین هم اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های ملکی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، عمده بحث ما در زمینه تاکسی‌ها است و اگر چه معاینه فنی آنها رایگان است، اما تعداد مراجعه آنها به مراکز پایتخت پایین بوده و بدلیل شرایط آسان بیشتر برای گرفتن معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.

میرزایی قمی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بحث معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن گارانتی ۲ سال است، اینها با هم نمی‌خواند و لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیک شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->