گفت‌وگوی ایران و ترکمنستان برای ایجاد مناطق تجاری مشترک زمان عرضه میوه تنظیم بازار نوروزی ۱۴۰۴ در کشور مشخص شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس به ۳ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان رسید وضعیت بغرنج منابع آبی کشور ریزش قیمت دلار به کانال ۸۹ هزار تومان (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | تارا ۱۰ میلیون تومان افت کرد جاماندگان سهام عدالت تا این تاریخ فرصت ثبت‌نام دارند معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: توزیع اقلام مصرفی مردم در ایام پایانی سال به وفور انجام می‌شود احتمال تمدید سه‌روزه عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه بین‌المللی مشهد قیمت حبوبات و خشکبار در ۶ماه ابتدایی دولت چهاردهم چقدر تغییر کرد؟ + نمودار رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مشکلی در تامین گوشت قرمز و مرغ گرم در استان نداریم ابطال کارت سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه پس از پایان طرح بخشودگی قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | نرخ گوشت گوساله افزایش یافت مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: در زمینه برنج پاکستانی، کمبودی در بازار نداریم؛ موضوع عدم عرضه است ۲ هزار و ۲۶۸ تن سهمیه گوشت تنظیم بازار در خراسان رضوی توزیع می‌شود ریزش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در مشهد (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: در یکی‌دو روز آینده، شاهد عرضه برنج پاکستانی به قیمت مصوب خواهیم بود قطعه‌بندی مرغ در خراسان رضوی کاهش یافت ازدست‌رفتن کانال ۲.۸ میلیون واحدی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) قیمت پسته در آستانه نوروز، ۵۰ درصد افزایش یافت (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | پسته مانند طلا قیمت جهانی دارد افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال ۱۴۰۴ قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) | دلار به کانال ۹۰ هزار تومان رسید علت نوسانات بازار ارز و طلا این روزها چیست؟ بودجه زیارت با اهداف برنامه هفتم برای مشهد هم‌خوانی ندارد تصمیمی جدید برای بنزین | همه چیز در خصوص طرح انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی فیش‌های نجومی دوباره جنجال به پا کرد | مدیری که ۲۴۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرد آغاز فروش ویژه ۲ خودرو بهمن‌موتور ویژه اسفندماه، از امروز (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) + لینک ثبت‌نام آخرین مرحله عرضه خودرو‌های وارداتی همچنان بلاتکلیف! دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ چقدر افزایش می‌یابد؟ | پیشنهاد‌های کارگری و کارفرمایی برای تعیین دستمزد سال جدید
سرخط خبرها

۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند

  • کد خبر: ۳۰۷۱۷۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی شامگاه سه‌شنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه برخی از خودرو‌های داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار کرد: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول مراجعه کردند که ۲۰ درصد نقص فنی داشتند.

به گفته وی، اگر چه خودرو‌های زیر چهار سال ساخت مشمول دریافت معاینه فنی نیست، اما این تعداد پس از مراجعه در آزمون‌های معاینه فنی رد شدند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری در این ۲ کارخانه عمده خودروسازی کشور، براساس محصولات تولیدی این کارخانه‌ها حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا در مراجعه نخست به معاینه فنی و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعه اول مردود شده و اقدام به رفع نقص کردند.

میرزایی قمی اضافه کرد: عمده خودرو‌های تولیدی در کشور محصول این ۲ شرکت است لذا باید سوال شود که چرا روی کیفیت خودرو‌های تولیدی نظارتی نیست و مدیریت نمی‌شود.

۱۲ درصد خودرو‌ها در معاینه نخست نقض فنی داشت

میرزایی قمی افزود: در ۹ ماه گذشته از سال جاری حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه مراجعه نخست بوده که ۱۲ درصد از این خودرو‌ها به دلیل داشتن نقص آلایندگی مردود شدند.

وی یادآور شد: اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در تهران هستند که حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی بوده و از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل نقص آلایندگی است، این آمار شامل خودرو‌های زیر چهار سال ساخت و خودرو‌های فرسوده نیست.

عامل آلودگی تهران موتورسیکلت‌های فرسوده

میرزایی قمی گفت: از عوامل آلاینده در تهران می‌توان به تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و فرسوده اشاره کرد. اگر چه موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند، اما تعداد مراجعه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت‌ها به نوعی مراجعه آنها صفر است.

وی ادامه داد: در فرایند معاینه فنی ۲ موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می‌شود، از آنجا که موتورسیکلت‌ها در موضوعاتی همچون تصادفات و آلایندگی هوا موثرند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا وضعیت آنها مشخص شود البته اکنون بانک داده کاملی از وضعیت این موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

۸۰۰ موتورسیکلت مراجعه‌کننده به معاینه فنی دارای عیب بود

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طرح ارشادی موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی رایگانه در سه مرکز سیار و در محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیشترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است.

میرزایی قمی تاکید کرد: در همین راستا دستگاه‌های مجهز با استاندارد‌های روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خریداری شده تا در این طرح از ۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه به صورت رایگان نسبت به انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اقدام شود.

وی یادآور شد: پس از ۲ ماه دیگر طرح استفاده از معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها به صورت ارشادی و رایگان نیست و از ۱۰ بهمن ماه اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد توسط پلیس اعمال قانون می‌شود.

وی میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها برای اجرای طرح رایگان معاینه فنی را از ۱۰ آذر تا سوم دی ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۵۹۲ دستگاه موتورسیکلت معاینه فنی دریافت کردند ولی ۸۰۰ مورد دارای عیب بوده و معاینه فنی نگرفند.

مردودی ۶۲ درصدی وانت آریسان در معاینه فنی نخست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در مورد فرایند معاینه فنی وانت‌ها در پایتخت با اشاره به اینکه آمار‌ها در این زمینه بدتر است، افزود: اگر چه باید ایمنی آنها باید بیشتر از دیگر خودرو‌ها باشد، اما ۵۰ درصد وانت‌های مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در تهران در مراجعه نخست مردود می‌شوند.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد از وانت‌های آریسان در مراجعه نخست مردود می‌شوند، برای خودرو‌های ۲ شرکت تولیدی در تهران، پراید در رتبه نخست با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد مردودی در مراجعه نخست بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، آمار‌های مربوط به خودرو‌های خارجی و وارداتی هم داریم که سهم محصولات مشابه در مردودی سه دهم درصد بوده است.

وی اظهار کرد: تهران در بخش تجهیزات مرتبط با معاینه فنی اقداماتی را در حوزه نوسازی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم.

میرزایی قمی افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه خوروی سنگین در تهران فعالیت دارد؛ بنابراین همه وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها باید مشکل خودرو در زمینه نقص فنی و آلایندگی را رفع نقص کنند.

وی به موضوع معاینه فنی خودرو‌های سنگین هم اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های ملکی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، عمده بحث ما در زمینه تاکسی‌ها است و اگر چه معاینه فنی آنها رایگان است، اما تعداد مراجعه آنها به مراکز پایتخت پایین بوده و بدلیل شرایط آسان بیشتر برای گرفتن معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.

میرزایی قمی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بحث معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن گارانتی ۲ سال است، اینها با هم نمی‌خواند و لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیک شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->