گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مهلت نهایی تمدید بیمه شخص ثالث با بخشودگی کامل جریمه اعلام شد
سرخط خبرها

۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند

  • کد خبر: ۳۰۷۱۷۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طبق داده‌های موجود ۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی شامگاه سه‌شنبه در گفت وگویی با اشاره به اینکه برخی از خودرو‌های داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده‌اند به مراکز معاینه فنی مراجعه دارند، اظهار کرد: امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول مراجعه کردند که ۲۰ درصد نقص فنی داشتند.

به گفته وی، اگر چه خودرو‌های زیر چهار سال ساخت مشمول دریافت معاینه فنی نیست، اما این تعداد پس از مراجعه در آزمون‌های معاینه فنی رد شدند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری در این ۲ کارخانه عمده خودروسازی کشور، براساس محصولات تولیدی این کارخانه‌ها حدود ۴۰ درصد محصولات سایپا در مراجعه نخست به معاینه فنی و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعه اول مردود شده و اقدام به رفع نقص کردند.

میرزایی قمی اضافه کرد: عمده خودرو‌های تولیدی در کشور محصول این ۲ شرکت است لذا باید سوال شود که چرا روی کیفیت خودرو‌های تولیدی نظارتی نیست و مدیریت نمی‌شود.

۱۲ درصد خودرو‌ها در معاینه نخست نقض فنی داشت

میرزایی قمی افزود: در ۹ ماه گذشته از سال جاری حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه مراجعه نخست بوده که ۱۲ درصد از این خودرو‌ها به دلیل داشتن نقص آلایندگی مردود شدند.

وی یادآور شد: اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول معاینه فنی در تهران هستند که حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی بوده و از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شامل نقص آلایندگی است، این آمار شامل خودرو‌های زیر چهار سال ساخت و خودرو‌های فرسوده نیست.

عامل آلودگی تهران موتورسیکلت‌های فرسوده

میرزایی قمی گفت: از عوامل آلاینده در تهران می‌توان به تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و فرسوده اشاره کرد. اگر چه موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند، اما تعداد مراجعه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت‌ها به نوعی مراجعه آنها صفر است.

وی ادامه داد: در فرایند معاینه فنی ۲ موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می‌شود، از آنجا که موتورسیکلت‌ها در موضوعاتی همچون تصادفات و آلایندگی هوا موثرند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا وضعیت آنها مشخص شود البته اکنون بانک داده کاملی از وضعیت این موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

۸۰۰ موتورسیکلت مراجعه‌کننده به معاینه فنی دارای عیب بود

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: طرح ارشادی موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی رایگانه در سه مرکز سیار و در محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیشترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است.

میرزایی قمی تاکید کرد: در همین راستا دستگاه‌های مجهز با استاندارد‌های روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خریداری شده تا در این طرح از ۱۰ آذرماه تا ۱۰ بهمن ماه به صورت رایگان نسبت به انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اقدام شود.

وی یادآور شد: پس از ۲ ماه دیگر طرح استفاده از معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها به صورت ارشادی و رایگان نیست و از ۱۰ بهمن ماه اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد توسط پلیس اعمال قانون می‌شود.

وی میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها برای اجرای طرح رایگان معاینه فنی را از ۱۰ آذر تا سوم دی ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۵۹۲ دستگاه موتورسیکلت معاینه فنی دریافت کردند ولی ۸۰۰ مورد دارای عیب بوده و معاینه فنی نگرفند.

مردودی ۶۲ درصدی وانت آریسان در معاینه فنی نخست

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در مورد فرایند معاینه فنی وانت‌ها در پایتخت با اشاره به اینکه آمار‌ها در این زمینه بدتر است، افزود: اگر چه باید ایمنی آنها باید بیشتر از دیگر خودرو‌ها باشد، اما ۵۰ درصد وانت‌های مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در تهران در مراجعه نخست مردود می‌شوند.

وی ادامه داد: ۶۲ درصد از وانت‌های آریسان در مراجعه نخست مردود می‌شوند، برای خودرو‌های ۲ شرکت تولیدی در تهران، پراید در رتبه نخست با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد مردودی در مراجعه نخست بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، آمار‌های مربوط به خودرو‌های خارجی و وارداتی هم داریم که سهم محصولات مشابه در مردودی سه دهم درصد بوده است.

وی اظهار کرد: تهران در بخش تجهیزات مرتبط با معاینه فنی اقداماتی را در حوزه نوسازی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم.

میرزایی قمی افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه خوروی سنگین در تهران فعالیت دارد؛ بنابراین همه وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها باید مشکل خودرو در زمینه نقص فنی و آلایندگی را رفع نقص کنند.

وی به موضوع معاینه فنی خودرو‌های سنگین هم اشاره کرد و گفت: در بخش اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های ملکی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، عمده بحث ما در زمینه تاکسی‌ها است و اگر چه معاینه فنی آنها رایگان است، اما تعداد مراجعه آنها به مراکز پایتخت پایین بوده و بدلیل شرایط آسان بیشتر برای گرفتن معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.

میرزایی قمی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بحث معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن گارانتی ۲ سال است، اینها با هم نمی‌خواند و لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیک شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->