احداث بزرگ‌ترین حسینیه خراسانی‌ها در کربلا | پروژه‌ای که ۷۰سال از وقف آن می‌گذرد استانداری بازوی حکومت و مجرای حکمرانی اسلامی است | توجه به ترویج فرهنگ امام رضایی در نسل جوان چگونه نماز باران بخوانیم؟ به‌کارگیری اساتید فاقد مجوز رسمی برای تدریس علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه تخلف است مشهد، میزبان اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی آیا می‌شود بدهی شهریه مدرسه را در محاسبه خمس لحاظ کنیم؟ سردار غیاثی: همه تلاش نیروهای مسلح در جهت قدرتمندشدن است ثبت شخصیت علامه طباطبائی در یونسکو | بزرگداشت علامه در سطح جهانی فاطمه(س)، حلقه وصل امت، نبوت و رسالت احیا و فعال‌سازی جشنواره‌ها در مساجد فتوای مفتی عربستان سعودی درباره حکم شرعی بازدید از موزه مصر آغاز اجرایی‌شدن طرح ملی حفظ قرآن اهدای کتاب دست‌نویس بانوی تونسی به حرم مطهر امام رضا(ع) جزئیاتی از مراسم تشییع و تدفین پیکر «سیدمحمد موسوی‌سجاسی»، مداح اهل‌بیت(ع) ضرورت توجه به مهدویت با نگاه جهانی تصمیم جدید عربستان در اعزام سفر حج موزه دفاع مقدس مشهد، شاهکار شهرداری و شورای شهر است کرامتی عجیب از شیخ حسنعلی اصفهانی
سرخط خبرها

آثار اجرای عدالت در کلام فاطمه‌زهرا (س)

  • کد خبر: ۳۰۷۳۸۲
  • ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
آثار اجرای عدالت در کلام فاطمه‌زهرا (س)
آموزه‌هایی مثل عدل از ارزش‌های اخلاقی است و برقراری عدالت، دستور خداوند متعال است. این فرمان الهی با هدف آرامش یافتن دل‌ها و اصلاح فرد و جامعه و پیوستن صف‌ها به یکدیگر و تحقق وحدت و هم‌بستگی ملی و انس دل‌های انسان‌ها باهم و با حاکمیت صادر شده است.

رعایت عدالت و برقراری عدل در منطق اجتماعی حضرت فاطمه (س)، بر حاکمان و مردم واجب است. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه در قامت یک سیاستمدار بزرگ عدالت‌طلب ظاهر شده است. جابر از زینب (س)، دختر امام‌علی (ع)، نقل کرده است که حضرت فاطمه (س) فرمودند: «فَرَضَ ا... العَدلَ تَسکِینَاً لِلِقُلُوب؛ عدل را خداوند برای آرامش دل‌ها واجب ساخت» (من‌لایحضره‌الفقیه، شیخ‌صدوق، ج‌۳، ص‌۵۶۸ / الوافی، فیض کاشانی، ج‌۵، ص‌۱۰۶۳).

در برخی نقل‌ها: العَدلَ تَنسِیقَاً لِلِقُلُوب، آمده است. (الاحتجاج علی اهل‌اللجاج، طبرسی، ج یک، ص‌۹۹ / بحارالانوار، علامه‌مجلسی، ج‌۲۹، ص‌۲۲۳ / عوالم‌العلوم، بحرانی اصفهانی، ج‌۱۱، ص‌۶۶۰). 

تسکین به‌معنای آرامش دادن به دل‌ها و تنسیق هم هماهنگ ساختن و در یک خط قرار دادن دل‌هاست. دل‌ها با عدل؛ آرامش و آسایش و اطمینان و تسلیت خاطر و خوشی، نظم و نسق و آراستگی پیدا می‌کند. این تعلیم فاطمی اشاره به امری اساسی و مهم در اصلاح جامعه و پیوستن صف‌ها به یکدیگر و وحدت و دوری از پراکندگی است. بر پیروان حضرت فاطمه (س) لازم است نخست به برپاداشتن عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و معیشتی درمیان مردم بپردازند تا در راه متحدسازی مردم و وحدت و آرامش و تنظیم و به‌هم‌پیوستن قلب‌ها در جامعه گام بردارند.

در فراز دیگر همین خطبه فرموده‌اند: فَرَضَ ا... العَدلَ فِی الأحکَامِ ایناساً لِلرَعیَه: خداوند، عدل در احکام را به‌سبب انس یافتن مردم با هم و حاکمیت واجب کرد. (من‌لایحضره‌الفقیه، شیخ‌صدوق، ج‌۳، ص‌۵۶۸، ۱۱۳ /کشف‌الغمه فی معرفه‌الائمه، علی‌بن‌عیسی اربلی، ج یک، ص‌۴۸۴ / بحارالانوار، علامه‌مجلسی، ج‌۶، ص‌۱۰۸).

در این جمله، حقیقتی بس بزرگ یادآوری شده است؛ باید عدالت در قضاوت اجرا شود تا جامعه با انس گرفتن با هم پایدار شود. اگر مقررات و قوانین عدالت‌آور در مجلس تصویب نشود و اگر در دولت و قوه مجریه و در محاکم و دادگاه‌های قوه‌قضائیه عدالت برقرار نشود و دل‌ها از حاکمیت ببرند و سرد بشوند، رفتار مردم در جامعه، از مسیر مهربانی و رحم به یکدیگر خارج می‌شود. عدالت قضایی باعث می‌شود رعیت با هم و با حاکمان و مدیران، انس بگیرند و نزدیک بشوند و امنیت و آرامش در شهر‌ها برقرار شود.

همان‌طور که می‌دانیم، آموزه‌هایی مثل عدل از ارزش‌های اخلاقی است و برقراری عدالت، دستور خداوند متعال است. این فرمان الهی با هدف آرامش یافتن دل‌ها و اصلاح فرد و جامعه و پیوستن صف‌ها به یکدیگر و تحقق وحدت و هم‌بستگی ملی و انس دل‌های انسان‌ها باهم و با حاکمیت صادر شده است. هرچند که توصیه‌های روایی و سیره و رفتار بزرگان دینی ما از پیامبر اکرم (ص) تا ائمه اطهار (ع) و دیگر بزرگان دینی نیز مؤید این امر است، پس شایسته است همه انسان‌ها در خانواده و فامیل و در برخورد با همسایگان و همکاران و با عموم مردم در جامعه، با عدالت رفتار کنند تا راحتی و امنیت برقرار شود و امور جامعه اصلاح شود و سامان یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->