واکنش حماس به حمله اسرائیل به ناوگان «صمود» کلمبیا توافق تجارت آزاد را با اسرائیل فسخ کرد سفیر ایران در سازمان ملل: شورای امنیت در برابر بحران غزه فلج مانده است واکنش جهاد اسلامی فلسطین به حمله اسرائیل به ناوگان «صمود» عضو پارلمان اروپا: توقیف شناور‌های «صمود» توسط اسرائیل مجرمانه است گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ترامپ درباره طرح صلح غزه گروه هفت خواستار ادامه دیپلماسی درباره پرونده هسته‌ای ایران شد قالیباف: با استفاده از کالابرگ باید قیمت چند کالای اصلی را ثابت نگه داریم بازداشت فعالان و خبرنگاران حاضر در کشتی‌های «ناوگان الصمود» رئیس شورای امنیت سازمان ملل: اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم مین‌گذاری رژیم اسرائیل در مسیر ناوگان «صمود» وزیر خارجه آمریکا دوباره علیه ایران گزافه گویی کرد ایهود باراک: جنایات اسرائیل در غزه سال‌ها در جهان بازتاب خواهد داشت وزرای دفاع ایران و ترکیه دیدار کردند (۹ مهر ۱۴۰۴) روسیه: دیدار میان پوتین و زلنسکی امکان‌پذیر نیست نیروی دریایی فرانسه، نفتکش روسیه را توقیف کرد + فیلم (۹ مهر ۱۴۰۴) ابراز تأسف قطر از تصویب نشدن قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت بازداشت ۳ آلمانی به اتهام همکاری با حماس کانادا تحریم‌های ایران را دوباره فعال کرد + جزئیات (۹ مهر ۱۴۰۴) عربستان: وتو، چراغ سبز به «اسرائیل» برای گسترش تجاوز است ماکرون: روسیه در حال تولید سلاح‌های بسیار بیشتر و با سرعت بالاتری است قالیباف: باید از هرگونه ساده‌انگاری و تقلیل‌گرایی نسبت به پدیده‌های نو پرهیز کنیم | «جهاد تولید فکر نو» جهادی مقدس است فرودگاه‌های رژیم اسرائیل تعطیل و حرکت قطارها متوقف شدند تشکیلات خودگردان: جهان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین متحد شده است شهادت ۱۰۳ نفر از زمان آتش‌بس در لبنان (۹ مهر ۱۴۰۴) حمله پهپادی به خودرویی در جنوب لبنان | یک نفر به شهادت رسید + عکس (۹ مهر ۱۴۰۴) حمله پهپادی یمن به اراضی اشغالی (۹ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->