محمدباقر قالیباف وارد ژنو شد خودکشی دست‌کم ۵۴ نظامی اسرائیلی از ابتدای جنگ غزه پژمانفر خبر داد: وعده فراجا برای راه‌اندازی سرویس برخط معاملات خودرو تا پایان مرداد قالیباف: در سفر به ژنو انجام وظایف سازمان ملل در برخورد با جنایات رژیم صهیونی علیه ایران و غزه را مطالبه می‌کنیم هشدار عراقچی به آمریکایی‌ها: تجاوز تکرار شود قاطع‌تر پاسخ می‌هیم شبکه ۷ اسرائیل: آذربایجان به پیمان ابراهیم خواهد پیوست نماینده ویژه سازمان ملل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد (۶مرداد۱۴۰۴) اولتیماتوم ترامپ برای پایان جنگ روسیه کاهش یافت ایران: با هرگونه تلاشی برای تضعیف حاکمیت ملی سوریه مخالفت می‌کنیم نامه آیت‌الله نوری‌همدانی به دست رهبر کاتولیک‌های جهان رسید ۶ نظامی صهیونیست در یک حادثه امنیتی در غزه زخمی شدند (۶ مرداد ۱۴۰۴) قطع بی ضابطه برق صدای نماینده مجلس را هم درآورد: تا تحقق کامل عدالت در توزیع برق دست از پیگیری نخواهم کشید وزیر کشور با خانواده شهیدان شادمانی، ربانی و محرابی دیدار کرد محور‌های رایزنی پوتین و نتانیاهو ترامپ: ایران در حال ارسال نشانه‌های بد و زننده‌ای است قالیباف راهی ژنو شد (۶ مرداد ۱۴۰۴) پوتین و ترامپ دیدار می‌کنند؟ پزشکیان: به بهبود روابط با کشور‌های همسایه و منطقه نیاز داریم نماینده روسیه در وین: آمریکا حرف‌های بیهوده درباره غنی‌سازی صفر ایران را کنار بگذارد ترامپ با ابراز ناامیدی از پوتین از نتانیاهو خواست رویکردش در غزه را تغییر دهد عارف: سالمندان و بازنشستگان سرمایه‌های ملی و ارزشمند کشور هستند سخنگوی دولت: چهارشنبه (۸ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل نیست| مانعی برای آزادی بیان در لایحه دولت برای فضای مجازی وجود ندارد حماس داشتن اردوگاه آموزش نظامی در لبنان را رد کرد توافق کامبوج و تایلند بر سر آتش‌بس فوری آیت‌الله علم‌الهدی: هیچ لباسی بالاتر از خدمت و نوکری در دستگاه امام حسین (ع) نیست ادارات و دستگاه‌های دولتی کدام استان‌ها سه شنبه و چهارشنبه (۷ و ۸ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ ۱۰ شهید و ۴۰ زخمی در بمباران دو منطقه در غرب خان یونس
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->