خطیب‌زاده: ایران تنها به زبان احترام پاسخ می‌دهد دهلی نو: هند با فشار معامله تجاری امضا نخواهد کرد ترامپ دستور اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به کارائیب را صادر کرد واکنش FATF به تصویب پالرمو در ایران: فعلا در لیست سیاه بمانید فرانسه به اوکراین جنگنده و موشک جدید می دهد پایان حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱؛ ایران، روسیه و چین خاتمه راستی‌آزمایی برجام را به آژانس اعلام کردند ایهود باراک به تجاوز جنسی وحشیانه متهم شد حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان با ۲ شهید بازدید عراقچی از منزل رهبر معظم انقلاب در مشهد + تصاویر افشاگری ترامپ درباره نقشش در انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان انفجار ۲ بمب در خیبرپختونخوا پاکستان رئیس مجلس شورای اسلامی: از تصمیم دولت برای واگذاری اختیارات به استان‌ها حمایت می‌کنم عارف: شبکه نخبگان ایرانی در داخل و خارج کشور تشکیل شود آلمان از طرح اسرائیل برای اشغال کرانه باختری انتقاد کرد آیت‌الله علم‌الهدی: دشمن به دنبال تضعیف خداباوری در نسل جوان است| هدف انقلاب اسلامی توسعه و عزت دین است الحوثی: ارتش یمن در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد آمادگی نیرو‌های نظامی ونزوئلا برای مقابله با تهدید‌های آمریکا اردوغان: باید فشار دیپلماتیک جدی بر اسرائیل اعمال شود سقوط هواپیمای جدید نیروی هوایی آمریکا (۲ آبان ۱۴۰۴) سومین حکم جلب بشار اسد توسط فرانسه صادر شد روسیه نقض حریم هوایی لیتوانی را تکذیب کرد حمله پهپادی اوکراین به قلب روسیه (۲ آبان ۱۴۰۴) اقدام بی‌سابقه نخست وزیر جدید ژاپن در ارتباط با کره شمالی مذاکرات تجاری آمریکا با کانادا لغو شد (۲ آبان ۱۴۰۴) حمله پلیس اکوادور با گاز اشک آور به معترضان (۲ آبان ۱۴۰۴) ترامپ: عملیات گسترده علیه کارتل‌های مواد مخدر آغاز می‌شود پورمحمدی: به جریانات داخلی توصیه می‌کنم که به منافع ملی فکر کنیم
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->