استاندار خراسان رضوی: هم‌استانی‌ها، همشهریان و هموطنانی که مهمان ما هستند به پویش خراسانی «یک، دو، سه طبیعت» بپیوند واکنش تند آمریکا و اتحادیه اروپا به رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان عراقچی: گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد | ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست واکنش سازمان ملل در پی تهدیدات ترامپ علیه ایران درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران | صنعت پهپادی هدف تحریم جلوگیری حشد شعبی از ورود تروریست‌ها از سوریه به عراق پزشکیان به‌زودی عازم باکو می‌شود روسیه برای ایجاد گفت‌وگوی سازنده میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد شمار شهدای غزه به بیش از ۵۰ هزار شهید از آغاز جنگ افزایش یافت (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) ادعای رژیم صهیونیستی درباره ترور یکی از مسئولان حزب الله (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پزشکیان: مصمم هستیم همه توافقات خود با عراق را عملیاتی کنیم ترامپ برای دانشگاه‌های حامی فلسطین خط و نشان کشید شکایت ایران از آمریکا به شورای امنیت + فیلم بازخوانی ماجرای یوم الله ۱۲ فروردین و آغاز ممتازترین مردم سالاری دینی عراقچی: حمایت از مقاومت ادامه دارد تأکید مهاجرانی بر پاسداشت اهمیت مردم در حکمرانی بیش از ۲۰ حمله هوایی آمریکا به استان‌های صنعا و صعده یمن قطر و رژیم صهیونیستی در رزمایش یونان شرکت کردند (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) انگلیس: ما همراه با شرکای اروپایی خود برای مقابله با روسیه و دفاع از امنیت خودمان گام برمی‌داریم روز جمهوری اسلامی ایران؛ روز پیروزی ملت پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی برگزاری مراسم تشییع پیکر دو پلیس فداکار کلانتری شهید رجایی مشهد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) ترامپ شرط توقف حملات به یمن را اعلام کرد لاریجانی: اگر آمریکا اشتباه کند، ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود اطلاعیه سپاه درباره توقیف دو نفتکش متخلف در خلیج فارس سخنگوی دولت: با متخلفان حادثه واژگونی اتوبوس کرمان - مشهد برخورد می‌شود عراقچی: اجازه نمی‌دهیم کسی با زبان زور با ما صحبت کند
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->