به گزارش شهرآرانیوز؛ پوریا محمدیانیزدی امروز، ۲۴ دی ۱۴۰۳، در آیین بهرهبرداری از ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۸ دستگاه مینیبوس جدید به منظور تقویت ناوگان حملونقل عمومی در محور توس، اظهار کرد: شهر مشهد بیش از سه میلیون جمعیت دارد که براساس مطالعات جامع حملونقل شهر مشهد، هر نفر مشهدی دو سفر در روز تولید میکند که روزانه هفت میلیون سفر میشود و باید مدیریت شود.
وی افزود: از این میزان سفر، در مجموعه سازمان اتوبوسرانی ۱۷۰۰ اتوبوس و مینیبوس داریم. آمار منکارتی که روزانه در سیستم اتوبوسرانی شهر مشهد ثبت میشود، یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر یعنی ۱۵ درصد سفرهای مشهد است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: برای خطوط مترو خط یک و دو نیز آمار منکارت روزانه ۳۰۰ هزار مسافر یعنی پنج درصد سفرهای شهر بوده و در سیستم تاکسیرانی نیز ۱۱ هزار تاکسی و در همین حدود تاکسی اینترنتی در مشهد داریم که تعداد سفرها یکونیم میلیون سفر معادل ۲۰ درصد است. سهم حملونقل عمومی در مشهد ۴۰ درصد و بقیه با خودروهای شخصی است.
محمدیانیزدی بیان کرد: تمام برنامهریزی ما در مدیریت شهری و تکلیف معاونت این است که سهم حملونقل عمومی را به ۷۵ درصد برسانیم. سهم کشور از حملونقل عمومی نیز بین ۳۰ تا ۴۵ درصد متغیر است. تلاش میکنیم این سهم ۴۰ درصد را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه امروز یکی از اتفاقات مبارک و مثبت در شهر، افزایش تعداد ۱۷۰۰ اتوبوس است، عنوان کرد: یک هفته تا ۱۰ روز دیگر، از ۱۰ دستگاه در محدوده سیدی بهرهبرداری میشود. برنامه شهردار این است که اتوبوسها در محورهای پرتقاضا تحویل شهروندان محدوده شود. ما در مشهد چند محور پرتقاضا داریم یکی محور رسالت یا جاده سیمان و بعد از آن محور توس است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما مکلف هستیم خط بیآرتی محور توس و رسالت را ظرف یکیدو سال آینده اجرایی کنیم. در محور توس از شاهنامه تا پیامبر اعظم (ص) و تا میدان فردوسی ۱۹ خط اتوبوسرانی و مینیبوس داریم که ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در این محدوده قرار دارند. مسافری که از این محدوده برداشت میشود، ۱۰۰ هزار مسافر در روز است، بنابراین محدوده بسیار مهم و حساسی بوده و باید سیستم حملونقل عمومی آن تقویت شود.
محمدیانیزدی خاطرنشان کرد: سرفاصله زمانی سفر متغیر بوده و متوسط آن ۱۵ دقیقه است؛ پیشبینی همکاران ما این است با تزریق این ۱۸ ناوگان، به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا میکند. میانگین عمر ناوگان ۱۴۰ دستگاه این محدوده نیز ۱۱ سال است که با این ورود اتوبوسهای جدید، به هشت سال کاهش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: ما مکلف شدیم ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را به شهر مشهد تزریق کنیم. ۶۵ درصد آلودگی شهر مشهد ناشی از منابع متحرک است که اگر سهم ۴۰ درصد حملونقل عمومی را افزایش دهم، ۶۵ درصد آلودگی هوا که عمدتاً با خودروهای شخصی است، کاهش پیدا میکند.
گفتنی است امروز مراسم افتتاح و بهرهبرداری از ۱۸ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید به منظور تقویت ناوگان حملونقل عمومی در محور توس مشهد برگزار شد.