تصادف مرگبار در جاده قم کاشان با سه فوتی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) امضای قرارداد همکاری ایران و روسیه برای تحقیقات سلولی و ژن‌درمانی تصادف تریلی و مینی بوس در خواف با پنج مصدوم (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) لاک‌پشت غول‌پیکر صد ساله‌ برای نخستین‌بار مادر شد + عکس صالحی‌امیری وارد ترکیه شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) بازداشت ۸۴ نفر درخصوص فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۴ ایران، رتبه سوم جهان در بحران فرونشست زمین | خراسان رضوی، رکورددار این مخاطره در کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۶ درجه می‌رسد وزیر علوم: افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور نداریم | برای همه داوطلبان صندلی خالی وجود دارد اسامی فراورده‌های بهداشتی غیرمجاز در حوزه مراقبت از مو و بدن اعلام شد شمارش معکوس برای جبران کمبود «پنتاوالان» | پیگیری شهرآرانیوز از وضعیت کمبود واکسن پنج‌گانه نوزادان توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید قطعی شد| شش همت اعتبار برای حدود ۸ میلیون دانش‌آموز کشور مرگ یک جوان بر اثر حمله پلنگ در تربت حیدریه توضیحات سازمان سنجش درباره آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم انتقال یک ایرانی از زندان چین به کشور پس از ۱۸ سال وقوع بارش‌های رگباری همراه با وزش باد در خراسان رضوی از امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) حجاج ایرانی از بحث تنش‌زا و همراه‌داشتن مواد اسیدی و دارو‌های پودرشده پرهیز کنند مشاهده لاشه دو توله پلنگ ایرانی در پارک ملی خَبر کرمان بازداشت ۴ نفر از عوامل پخش برنامه تفرقه‌افکنانه در صداوسیما، با دستور قضایی از «هرمز» تا «کوچه»؛ تکرار یک تراژدی توریستی؟ توضیحات رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نگرانی از پلیسی شدن محیط مدارس جزئیات زورگیری از دانشجویان خواجه نصیرالدین طوسی آزادی ۸۲۹ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در سال ۱۴۰۳ | فقط ۷۲۰ زندانی بدهکار دیگر در زندان‌های استان باقی مانده‌اند فراخوان چهارم جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی از شهریورماه ۱۴۰۴ رهایی نوجوان ۱۶ساله از چنگ گروگان‌گیران در عملیات پلیس (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تصادف زنجیره‌ای در محور ملک‌آباد - مشهد؛ انتقال ۱۱ مصدوم به بیمارستان (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) ماجرای مرگ همزمان ۶ نفر در خانه باغی در ارومیه + فیلم و علت فوت هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش دما (چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) رفع توقیف گواهینامه رانندگان متخلف نوروز ۱۴۰۴ در خراسان رضوی
سرخط خبرها

خانواده‌ها نگران دروس کلاس‌اولی‌ها نباشند/ اجرای طرح "تعلیم" برای تقویت پایه علمی کلاس اولی‌ها

  • کد خبر: ۳۱۱۵۷
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
خانواده‌ها نگران دروس کلاس‌اولی‌ها نباشند/ اجرای طرح
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هنوز نمی‌توانیم درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در سالی که ویروس کرونا مدارس را با تعطیلی روبه‌رو کرد، پیش‌داوری کنیم.
سمیرا شاهیان/ شهرآرانیوز، ابوالحسن حقیقی افزود: افزون بر اینکه هنوز زمان ارزیابی فرایندی معلمان نرسیده است و در پایان سال تحصیلی یعنی در ۳۱ شهریورماه تمام می‌شود، خوشبختانه آموزش و پرورش خراسان رضوی ۴ سال است طرح تعلیم را در استان اجرا کرده است که به همین دلیل خانواده‌ها نباید نگران باشند.
او با بیان اینکه طرح «تعلیم» خلاصه شده تقویت علمی لایه‌های یادگیری معلم است، ادامه داد: این طرح با تمرکز بر پایه اول ابتدایی و کاهش نرخ تکرار پایه در دستورکار آموزش و پرورش در کل استان اجرا شده است تا درصد قبولی‌ها در پایه افزایش پیدا کند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه خوشبختانه طرح «تعلیم» یکی از تجارب موفق استان است، گفت: ۴ سال است این تجربه را به دست آورده‌ایم و جزئیاتش را نیز برای معاونت آموزش ابتدایی کشور فرستادیم تا از دستاورد‌های آن استفاده کنند. در طرح تعلیم، در یک فرایند یک‌ساله دانش‌آموزانی که در مرحله اول به تشخیص معلم نیاز به تلاش بیشتر دارند، شناسایی و تقویت می‌شوند؛ یعنی بخش‌هایی که نیاز به تقویت دارد را معلم با کمک خانواده جبران می‌کند.
حقیقی تأکید کرد: در طرح تعلیم، نقش خانواده بسیار مهم است. خانواده باید همکاری کند تا وقتی در پایان سال تحصیلی دانش‌آموز به مرحله «نیاز به تلاش بیشتر» رسید، به تقویت علمی او کمک کند تا ضعفش در تابستان جبران شود و در کارنامه‌اش «نیاز به تلاش بیشتر» درج نشود، بلکه با موفقیت پایه را بگذراند.
 
نقش والدین در بحران کرونا
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: امسال که کشور درگیر بحران کرونا شد و به ناچار از اوایل اسفندماه مدارس تعطیل شد، نقش والدمعلمی خیلی بیشتر دیده شد. یعنی تعدادی از خانواده‌ها از طریق شبکه شاد، تدریس معلم را ارزیابی می‌کردند و حتی به ما بازخورد نیز می‌دادند که خوشایند بود.
حقیقی ادامه داد: همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم کارگروه طرح تعلیم نسبت به سال گذشته فعال‌تر عمل کند، کرونا باعث شد والدین بیشتر در کنار فرزندانشان باشند و به معنای واقعی به نقش والدمعلمی بیشتر نزدیک شوند و آموزش یادگیری ما را اثربخش‌تر کنند.
او با قدردانی از اولیای دانش‌آموزان و معلمان فعال در استان اظهار کرد: از ۲۷ اردیبهشت‌ماه که مدارس باز شد، تعدادی از معلمان در مدارس حاضر شدند و اعلام کردند هر دانش‌آموزی که در مباحث درسی به رفع اشکال نیاز دارد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدارس بیاید و رفع اشکال کند. همچنین تعدادی از معلمان در شبکه شاد به دانش‌آموزان آموزش دادند که همه این موارد را با تأکید بر پایه اول انجام داده‌ایم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خطاب به اولیای دانش‌آموزان گفت: به اولیا اطمینان می‌دهم ۳ مبحث مهمِ خواندن و نوشتن و حساب کردن در پایه اول در این ایام که مدارس بازگشایی شده یا از طریق شبکه شاد با نظارت معلمان به درستی پیگیری شده است، زیرا معلم پایه اول باید مطمئن شود دانش‌آموز در این ۳ مهارت به نتیجه‌ای که باید، رسیده است و این را مدیر مدرسه نیز باید تأیید کند.
حقیقی ادامه داد: نیاز به تلاش بیشتر زمانی در کارنامه دانش‌آموزان ثبت می‌شود که معلم و خانواده‌ها از این ۳ مهارت نگران باشند. حتی اگر نیاز به تلاش بیشتر ثبت شد، طرح تعلیم را برای تابستان پیش‌بینی کرده‌ایم.
او افزود: معیار تصمیم‌گیری درباره قبولی یا نیاز به تلاش بیشتر، معلم است. ملاک‌های ارزشیابی توصیفی کاملا مشخص است و معلمان به این اصول مسلط هستند و خانواده‌ها دراین‌باره نگران نباشند.
حقیقی ادامه داد: از همه اولیا خواهش می‌کنم درخواستی برای تکرار پایه نداشته باشند، زیرا تکرار پایه آسیب‌هایی دارد. دانش‌آموزی که مشمول تکرار پایه می‌شود، ۸۰ درصد از مسائل را در ۵ ماه اولیه آموزش دیده است و وقتی می‌بیند هم‌سالان خودش در پایه بالاتر تلاش می‌کنند، دچار یأس و افسردگی می‌شود. ریشه‌هایی در این دانش‌آموزان پیدا می‌کنیم که این ناامیدی باعث می‌شود ترک تحصیل کنند. یعنی آینده نامعلومی را برای آن‌ها متصور خواهیم بود؛ بنابراین من خواهش می‌کنم اولیا کمک کنند. ما در طرح تابستانه به‌عنوان طرح تعلیم تلاش می‌کنیم دانش‌آموزانی که در خردادماه «نیاز به تلاش بیشتر» کسب می‌کنند، در تابستان موفق شوند تا در مهرماه به پایه بالاتر بروند.
او اظهار کرد: ضمن اینکه همه مدیران مدارس با طرح تعلیم آشنا هستند، در حال بازیابی این طرح هستیم. سال گذشته آموزش مجازی در دستورکارمان نبود. اکنون به ضرورت به سمت آموزش مجازی رفتیم و رویکرد‌هایی را پیش‌بینی کردیم و بحث توانمندسازی و توسعه حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی را با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین آموزشی در دستورکار داریم.
حقیقی افزود: هرچند تعدادی از معلمان استان، درباره فناوری‌های نوین و آموزش مجازی آموزشی ندیده بودند، ما به اقتضای شرایط از آن‌ها خواستیم به سمت آموزش مجازی بروند و این موضوع را در توانمندسازی معلمان در نظر گرفته‌ایم که نتیجه‌اش به دانش‌آموزان خواهد رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->