رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید از جمله اهداف زیست بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴ تور مجازی فاز اول خط سه مترو مشهد | با ابر پروژه خط ۳ قطارشهری مشهد بیشتر آشنا شوید
سرخط خبرها

مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند

  • کد خبر: ۳۱۲۰۵۹
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد گفت: در ۹ماهه سال جاری، ۶۱۶ خودرو زیر چهار سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که ۲۰ درصد خودرو‌ها در مرحله نخست رد شدند.
نگار مقدسی
خبرنگار نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیاوش میلانیان در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک که امروز (۲ بهمن ۱۴۰۳) در بوستان ترافیک مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا خودرو‌ها هستند. در ایران از سال ۷۴، بحث معاینه فنی طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مطرح شد.

وی افزود: اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی در سال ۷۹ در تهران و پس از آن، دومین مرکز در مشهد در سال ۸۲ راه‌اندازی شد. آخرین قانون در خصوص معاینه فنی ماده ۶ قانون هوای پاک است که براساس آن، خودرو‌های شخصی و دولتی چهار سال پس از تولید و خودرو‌های عمومی یک سال پس از تولید، نیاز به معاینه فنی دارند.

مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد با بیان اینکه تعداد مراکز معاینه فنی سبک کشور ۶۹۷ مرکز با ۹۱۲ خط است، عنوان کرد: همچنین در کشور، ۱۸۶ مرکز معاینه فنی سنگین، ۵۸۷ خط بازرسی چشمی و ۷۷ خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم. در مشهد، ۶ مرکز معاینه فنی سبک با ۲۲ خط، یک مرکز معاینه فنی سنگین درون‌شهری، ۶ خط بازرسی چشمی، ۲ خط معاینه فنی موتورسیکلت و ۸ آزمایشگاه هیدرواستاتیک وجود دارد.

میلانیان بیان کرد: در ۹ماهه سال ۱۴۰۳ در کشور ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند که ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو معادل ۷۶ درصد قبول و یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو معادل ۲۴ درصد مردود شدند. در مشهد نیز در ۹ماهه امسال، ۳۵۳ هزار و ۸۸۳ خودرو مراجعه کردند که ۷۵ درصد قبول و ۲۵ درصد مردود شدند. تا پایان سال، ۵۰۰ هزار خودرو به مراکز ما مراجعه خواهند کرد.

وی ادامه داد: علل مردودی در کل کشور، ۵۱ درصد آلایندگی و ۴۹ درصد موارد ظاهری و فنی و در مشهد، ۳۶ درصد آلایندگی، ۱۹ درصد ترمز، ۲۵ درصد مشکلات ظاهری، ۱۵ درصد کمک فنر و ۵ درصد انحراف محور بوده است. ۹ مرکز اطراف مشهد داریم که خیلی از خودرو‌ها به آنجا مراجعه می‌کنند، اما تحت نظارت ما نیستند.

مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: موتورسیکلت‌ها ۱۱.۵ درصد آلایندگی را شامل می‌شوند. از سال ۱۴۰۰ با هزینه هر خط ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد، خطوط معاینه فنی موتورسیکلت ایجاد کردیم و همچنین از شورای شهر مصوبه گرفتیم که هزینه رایگان باشد. باوجوداین، سال گذشته، ۱۹ موتورسیکلت پذیرش داشتیم؛ زیرا هیچ عامل بازدارنده‌ای برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد.

میلانیان اضافه کرد: بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر مشهد به خودرو‌های سنگین و نیمه‌سنگین برمی‌گردد که احداث مرکز معاینه فنی ناوگان باری سنگین اقدام خوبی بود و ما سومین شهر دارای معاینه فنی خودرو‌های سنگین هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در ۹ماهه امسال، خودرو‌هایی از سال ۱۳۳۴ تا ۱۴۰۳ داشتیم که به مراکز معاینه فنی ما مراجعه کردند. از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۰، سه درصد مراجعه داشتیم، اما سهم آلایندگی آن‌ها ۴۷ درصد بوده است. در ۹ماهه سال جاری، ۶۱۶ خودرو زیر چهار سال را معاینه کردیم که ۲۰ درصد خودرو‌ها در مرحله نخست رد شدند.

مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد گفت: ۲۴ درصد کل محصولات ایران‌خودرو و ۳۵ درصد محصولات سایپا در مرحله نخست مردود می‌شوند. ۷۶ درصد مردودی‌ها مربوط به انواع وانت نیسان، زامیاد و مزدا، ۴۷ درصد وانت پیکان و ۳۶ درصد پراید است. بهترین خودرو دنا با ۱۳ درصد مردودی بوده است. ما خودرویی تولید می‌کنیم که به طور میانگین ۱۲ درصد مصرف سوخت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->