شورای راهبردی پردیس صنایع خلاق مشهد تشکیل شد تجلیل از برگزیدگان برنامه «بچه مرشد» | برنامه‌ای برای کودک و نوجوان با ترویج آموزه‌های اخلاقی شاهنامه نگاهی به آثار سینمایی با موضوع امام رضا (ع) اهدای شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۴ به سیگورنی ویور مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حکایت وزیر اعظم و اکرم و اختر پس از آواز قو | مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی هدایت هاشمی و حسین رفیعی با سریال «فراری» به شبکه یک می آیند + زمان پخش راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟ محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی با «سن‌پطرزبورگ۲» در راه سینما «تگزاس ۳» همچنان صدرنشین | آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (۹ تیر ۱۴۰۳) برادران، فیلم «مادران جوان» را می‌سازند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ جزئیات محکومیت دومینیک بوتونا، مدیر سینمایی فرانسه هومن برق نورد و امین زندگانی در سریال «طوبی» (محرم ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا ۲ فیلم جدید چرخه اکران، مخاطبان را به سینما‌ها خواهد کشاند؟

  • کد خبر: ۳۱۸۶۸
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
آیا ۲ فیلم جدید چرخه اکران، مخاطبان را به سینما‌ها خواهد کشاند؟
سینما‌های سراسر کشور بالأخره پس از چندماه تعطیلی با اضافه شدن دو فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف ۲، ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به چرخه اکران، به طور کامل بازگشایی شدند.
افخمی | زوزنی - سینما‌های سراسر کشور بالأخره پس از چندماه تعطیلی با اضافه شدن دو فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف ۲، ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به چرخه اکران، به طور کامل بازگشایی شدند. در مشهد نیز درکنار سینما اطلس که فعالیتش را از اول تیر و بدون آغاز اکران فیلم‌های جدید آغاز کرده بود، سینما‌های هویزه، گلشن، ویلاژتوریست، سیمرغ و آفریقا از روز چهارشنبه ۴ تیر بازگشایی شدند. در این سینما‌ها علاوه بر اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲، ارتش سری» دیگر آثاری نیز روی پرده رفته‌اند که در هر سینما متفاوت است. براین‌اساس سینما هویزه فیلم‌های «یادم تو را فراموش» و «جهان با من برقص» و همچنین سه فیلم در بخش هنر و تجربه به نام‌های «صحنه‌های یک جدایی»، «جایی برای فرشته‌ها نیست» و «یلدا» را در جدول اکران خود گنجانده است. در سینما اطلس نیز سیانس‌هایی برای فیلم‌های «یادم تو را فراموش»، «عطر داغ» و «چهل‌و‌هفت» درنظرگفته شده و سیمرغ نیز سالن‌هایی را برای نمایش «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش» و «جهان با من برقص» اختصاص داده است. در این بین سینما ویلاژتوریست با ۱۲ سالن و سینما آفریقا با یک سالن تنها دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» را اکران می‌کنند. همچنین سینما گلشن که در دو روز ابتدایی آغاز به کارش سیانس‌هایی را به «جهان با من برقص» اختصاص داده‌بود ترجیح داده از روز گذشته تنها دو فیلم جدید چرخه اکران را روی پرده ببرد. در این بین میزان بیلت‌های خریداری شده در سامانه‌های فروش بلیت سینما‌ها نشان می‌دهند در میان آثاری که بعد از بازگشایی سینما‌های مشهد روی پرده رفته‌اند فیلم «شنای پروانه» با استقبال بیشتری روبه‌رو شده و بعد از آن نیز «خوب بد جلف ۲» قرار گرفته است و از باقی فیلم‌ها چندان استقبالی نشده است. اتفاقی که نشان می‌دهد اصرار سینماداران بر ضرورت اکران فیلم جدید در سینما‌ها بعد از تعطیلی چندماهه بی‌دلیل نبوده‌است. از سوی دیگر این نکته را نباید از یاد برد که قیمت بلیت سینما‌ها افزایش پیدا کرده‌است. در مشهد نیز قیمت بلیت‌ها در برخی سینما‌ها ۱۵ هزار تومان در برخی دیگر ۲۰ هزارتومان است. به این ترتیب درکنار ویروس کرونا، افزایش قیمت بلیت‌ها نیز عامل بازدارنده‌ای در جذب مخاطب شده‌است. در ادامه سری به سینما‌های شهر زدیم و با دو تن از سینماداران درباره استقبال مردم در روز‌های ابتدای بازگشایی سینما‌ها صحبت کردیم.

ضرورت اکران فیلم خوب در سینما‌ها
حمید فولادی مدیر سینما اطلس درباره چگونگی استقبال از فیلم‌های جدید چرخه اکران در این سینما توضیح می‌دهد: از هر دو فیلم استقبال شده، ولی «شنای پروانه» اثر پرمخاطب‌تری بوده است.
او با اشاره به اینکه سینما اطلس از روز اول تیر بازگشایی شده بر این نکته تاکید می‌کند که با اضافه شدن این دو فیلم جدید به چرخه اکران، استقبال مردم خیلی بیشتر شده‌است. به طوری که برخی سیانس‌ها ظرفیت کامل داشته‌اند.
به نظر مدیر سینما اطلس این استقبال نشان می‌دهد که مردم تشنه سینما بودند و اگر تهیه‌کنندگان فیلم‌هایشان را ارائه دهند ضرر نمی‌کنند و آثارشان با اقبال عمومی مردم روبه‌رو خواهند شد.
فولادی تصریح می‌کند: اگر فیلم‌های خوبی اکران شود آینده سینما با  همین شرایط هم خوب خواهد بود. چون در همین دو روز که فیلم‌های جدید روی پرده رفتند استقبال چشمگیر بوده‌است.
به گفته او کسی که سینمابرو باشد برای دیدن فیلم‌های جدید خوب تحت هر شرایطی به سینما‌ها می‌آید.
مدیرسینما اطلس درباره دلیل اکران فیلم‌های سال گذشته در این سینما باتوجه به آنکه استقبالی نیز از آن‌ها صورت نمی‌گیرد توضیح می‌دهد: به هرحال ما تنوع فیلم باید داشته‌باشیم و به نگاه تمام مخاطبان احترام بگذاریم. سینما‌هایی هم که برای این آثار سیانسی اختصاص نداده‌اند یا نگاهشان کاملا اقتصادی است یا سالن‌های کمی دارند تا بتوانند تمام فیلم‌ها را نمایش دهند.
فولادی با اشاره به اینکه هنوز حمایتی از سوی وزارت ارشاد به سینماداران صورت نگرفته می‌گوید: قطعا این کار‌ها در هیچ صنفی به سرعت اتفاق نمی‌افتد و باید فر‌آیند اداری طی شود تا حمایت‌هایی مطرح شده انجام شود. درهرحال امیدوارم فعلا فیلم خوب به سینما‌ها تزریق کنند، چون مباحث دیگر در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

 تماشای فیلم با رعایت فاصله اجتماعی
پردیس سینمایی اطلس، با اینکه چند سال بیشتر نیست پا به چرخه اکران گذاشته است، اما خوب توانسته جای خود را میان مخاطبان باز کند. این را باید از تعداد صندلی‌هایی که در این شرایط کرونایی برای تماشای فیلم اشغال شده فهمید. تقریبا یک سوم سالن ۱۵۰ نفره پر است و افراد با فاصله اجتماعی به تماشای فیلم نشسته‌اند.
در راهرو‌های دستیابی به سالن‌ها، هر چند متر دستگاهی اتوماتیک برای ضدعفونی کردن دست‌ها قرار داده شده است. جلوی گیشه سینما اطلس هم برای رعایت فاصله اجتماعی در هنگام خرید بلیت نرده‌کشی شده و روی زمین برچسب‌هایی هشدار دهنده نصب شده بود. علاوه بر بلندگوی سینما که هر چند دقیقه یک‌بار تذکرات بهداشتی می‌داد، تلویزیون‌های تبلیغاتی در آن نیز با نمایش هشدار‌های بهداشتی مخاطبان را به رعایت فاصله اجتماعی ترغیب می‌کرد.
پدر خانواده‌ای که همسر و دو فرزندش او را همراهی می‌کردند، در گفتگو با ما و درباره اینکه چه شده سینما را برای تفریح خانواده‌اش انتخاب کرده صریحا گفت: مردم به پارک‌ها و رستوران‌ها و مکان‌های مختلف می‌روند. بدون رعایت کردن نکات بهداشتی، همانند روز‌های عادی در پارک‌ها می‌نشینند؛ به سالن‌های غذا‌خوری می‌روند و کار‌های روزمره‌شان را انجام می‌دهند، چرا نباید سینما‌ها که این‌قدر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند باز باشند؟ خیلی از افرادی که پشت میز‌ها و روی صندلی‌های فوت‌کورت سینما اطلس نشسته بودند حرف‌های این مخاطب سینما را تأیید می‌کردند.
اما یکی از مشکلات برای دستیابی به پردیس سینمایی اطلس، عبور از بازار لوازم خانگی مجاور آن است. با اینکه پروتکل‌های بهداشتی در سینما رعایت شده بود، اما ازدحام در راهرو‌های بازار اطلس دسترسی به سینما را کمی به چالش کشانده بود.  

اقبال به فیلم‌های جدید
فرزین جیرانی، مدیر سینما گلشن درباره استقبال مردم در روز‌های آغازین بازگشایی سینما‌ها می‌گوید: در سینمای ما تنها یکی دو سیانس فیلم «جهان با من برقص» به دلیل به حدنصاب نرسیدن لغو شد که آن هم به دلیل توزیع هم‌زمان این فیلم در شبکه نمایش خانگی بود. از این‌رو این فیلم را از اکران برداشتیم و تنها «خوب، بد، جلف ۲» و «شنای پروانه» را روی پرده داریم.  
به گفته او «شنای پروانه» در دو روز ابتدایی با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده به طوری که حتی در برخی سیانس‌های این فیلم با ظرفیت کامل روی پرده رفته‌است.
مدیر سینماگلشن درباره علت استقبال بیشتر از این فیلم می‌گوید: وجود بازیگران، داستان و قصه خوب در این فیلم، همچنین تبلیغاتی که انجام داده و اکران موفقش در جشنواره باعث شده که مخاطبان استقبال خوبی از این فیلم داشته‌باشند.
جیرانی دلیل اکران نشدن فیلم‌های سال گذشته در این سینما را نیز این گونه توضیح می‌دهد: این فیلم‌ها سال گذشته اکران شدند و نتیجه‌ای که می‌خواستند گرفتند. از سوی دیگر ما سالن‌های زیادی نداریم تا سیانسی را برای این فیلم‌ها درنظر بگیریم. ما تنها ۴ سالن داریم که در آن‌ها نیز باید فیلم‌ها را به صورت گردشی اکران کنیم تا بتوانیم درآمد داشته باشیم.
او درباره قیمت بلیت سینما گلشن که ۲۰ هزار تومان شده نیز می‌گوید: براساس آیین‌نامه کل کشور، بلیت سینما‌های مدرن ۲۰ هزارتومان است. همچنین باید این نکته را درنظر داشت برای ما اکران فیلم‌ها با قیمت‌های قدیمی دیگر نمی‌صرفد. چون هزینه‌هایی مانند استفاده از پروژکتور و تعمیر سالن در سینما‌های مجهز بالاست و در شرایط فعلی ما تنها برای ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها می‌توانیم بلیت‌فروشی کنیم.
مدیر سینماگلشن از عملی نشدن وعده‌های داده شده برای حمایت از سینما‌ها خبر می‌دهد: ما توقع داشتیم وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی کشور از سینما‌ها حمایت کنند تا اتفاقی در این زمینه رخ ندهد. در اداره ارشاد استان هم من نمی‌دانم روال کارشان چگونه است طبیعتا آن‌ها هم بودجه‌شان را باید از استان و وزارتخانه بگیرند. درهرحال می‌توان گفت تا به امروز ما بسته حمایتی از کشور و استان ندیده‌ام.
به گفته او تأمین تجهیزات سینمایی و مواد ضدعفونی کننده از جمله بحران‌هایی است که سینما‌ها در این ایام با آن‌ها روبه‌رو هستند.
جیرانی درباره آینده سینما‌ها با توجه به شرایط فعلی کشور می‌گوید: آینده خوبی دیده نمی‌شود مگر اینکه این ویروس از کره زمین پاک شود.  

برای قضاوت زود است
حیدر مرادی مدیر سینما هویزه درباره استقبال مخاطبان توضیح می‌دهد: باتوجه به تعطیلی چهارماهه سینما‌ها استقبال مخاطبان در روز اول راضی کننده بود. همچنین در سینمای ما در روز دوم یعنی پنجشنبه مخاطبان حدود ۴۰ درصد افزایش داشتند.
با این حال مرادی باور دارد که هنوز برای قضاوت میزان استقبال مخاطبان زود است و حداقل باید یک یا دو هفته از بازگشایی سینما‌ها بگذرد و استقبال مردم را در روز سه شنبه‌های نیمه بها دید تا بتوان نظری درباره این موضوع داد. او ابراز امیدواری می‌کند در روز‌ها آینده مخاطبان با شیب بهتری افزایش پیدا کنند.
مدیرسینما هویزه پیش بینی خودش درباره وضعیت سینما‌ها را در آینده این‌گونه بیان می‌کند: آینده سینما به دو موضوع بستگی دارد، در وهله اول شرایط سینما‌ها و فیلم‌هایی که برای اکران انتخاب می‌شود مهم است و در وهله دوم اطمینان مخاطب برای حضور در سینما‌ها اهمیت دارد. در میان بسیاری از مکان‌هایی که باز هستند شاید سینما‌ها بی خطرتر باشند. به این دلیل که رعایت فاصله اجتماعی در سینما‌ها اجباری است. از این رو اگر همه رعایت کنیم فکر نکنم مشکل خاصی پیش بیاید. اما بازهم نمی‌توانیم به جای مردم تصمیم بگیریم.
مرادی با اشاره به قیمت بیست هزارتومانی بلیت‌های سینما هویزه می‌گوید: افزایش بلیت سینما‌ها یک ابلاغیه از سمت شورای صنفی اکران و سازمان سینمایی است و ما موظف به انجام آن هستیم، ولی با این شرایط به جز سالن‌های یک، دو و سه سینما هویزه قیمت بلیت سالن‌های دیگر ۱۵ هزارتومان است.

دلتنگی برای سینما
پیش از اینکه کرونا این بلا را سر سینما‌ها بیاورد، سالن‌های نمایش فیلم در روز‌های پنجشنبه و جمعه جایی برای سوزن انداختن نداشت. این دو روز دوست‌داشتنی هفته برای سینما همانند روز‌های عادی سال‌های پیشین خلوت است. تا چند دقیقه مانده به اکران فیلم حتی می‌شود از درگاه‌های اینترنتی فروش بلیت، هر چندتا که می‌خواهید بلیت تهیه کنید. گیشه سینما هویزه نیز چهارشنبه و پنجشنبه عصر، خلوت بود. یکی دو نفری پای تابلو زمان‌بندی سیانس‌ها ایستاده بودند و زمان اکران و فیلم‌ها را ور‌انداز می‌کردند.
هر چند دقیقه یک‌بار صدایی به گوش می‌رسید. صدا از دستگاه ضدعفونی کننده‌ای بلند می‌شد که جلوی در ورودی گذاشته بودند. افراد برای ورود باید روی آن می‌ایستادند تا دستگاه، سر تا پایشان را با محلولی از آب و الکل ضدعفونی کند.
نمناک وارد سینما می‌شوم. کارکنان همه ماسک زده‌اند. یکی دو نفری پای بوفه هستند و یکی دو نفری هم منتظرند تا نظافت سالن تمام شود و وارد سالن شوند. تقریبا همه سالن‌های پردیس سینمایی هویزه آمادگی پذیرش مخاطب را دارد. همه صندلی‌ها نظیف و ضدعفونی شده‌اند.
بین دو سیانس بود. با اجازه سالن‌دار پیش از ورود مخاطبان، وارد سالن شدم. هفت هشت نفر از نیرو‌های خدمات سینما به جان صندلی‌ها افتاده بودند. یکی‌شان هم یک پمپ دستش بود و دسته‌ها و صندلی‌ها و جایی که احتمال می‌داد دستی آن را لمس کرده باشد را ضدعفونی می‌کرد.
بعد از اتمام نظافت، سالن‌دار اجازه ورود به سالن را داد. افراد به نوبت وارد سالن می‌شدند. مسئول سالن به آن‌ها می‌گفت که با رعایت فاصله اجتماعی صندلی خود را برای نشستن انتخاب کنند. خانواده‌ها کنار هم می‌نشستند، اما هر خانواده با فاصله از خانواده دیگر صندلی‌اش را انتخاب می‌کرد.
مردی سی ساله که به همراه دوست هم‌سن و سالش برای تماشای فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف ۲، ارتش سری» به هویزه آمده بود از قضا با یک صندلی فاصله از همراهش نشسته بود. می‌گفت که این فیلم را پیش از کرونا در سینما دیده و به خاطر همراهی دوستش دوباره به سینما آمده است. می‌گفت اگر فیلم‌های جدید برای اکران به سینما بیاید مطمئنا افراد بیشتری برای تماشا حضور خواهند داشت. فرد دیگری در توضیح اینکه چرا در شرایط کرونایی به سینما آمده است گفت دلش برای سینما تنگ شده بود و برای حضور در سالن لحظه شماری می‌کرده است.
بررسی‌های شهرآرا در سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته مبین این است که مخاطب از فیلم‌های نو اکران همانند «شنای پروانه» استقبال بیشتری داشته است و صندلی‌های خالی کمتری در سیانس‌های این فیلم به چشم می‌خورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->